Lämpliga lysdioder för växtbelysning?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Repaterion

Lämpliga lysdioder för växtbelysning?

Inlägg av Repaterion »

Har sett dessa LED baserade ljusramperna, och att de består av röda och blåa dioder.

Är det någon som vet vilka dioder som kan tänkas användas till detta?
Även vilka våglängder kanske någon vet?
Vet bara att de använder röda och blå kanske även UV.
Hur skulle växterna tycka om att bli belysta med UV tror ni, har sett priserna och jag känner inte för att pröjsa detta. :roll:

Frågar för att jag funderar på att kanske mecka ihop en egen ramp för detta.

//Hannes
Senast redigerad av blueint 19 mars 2012, 13:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Intentsägande rubrik: Växtbelysning
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Re: Växtbelysning.

Inlägg av calmar »

Jag körde med röda och blå LED:s när jag testade, ingen aning om det var optimalt men växterna verkar leva iaf.
UV verkar bara vara skadligt (för hög energi).

Snabb sammanfattning: http://www.ledgrowlights.info/LED-light-wavelengths.php
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Intressant!
Får studera detta närmare.
Ser ut som att en kombo mellan IR, röda och blåa verkar vara ganska optimalt.

Vet ju att LED bör ha ett motstånd per diod: Check
Men hur skulle det fungera med att använda t.ex en eller flera LM317 eller motsvarande reglerbar spänningsregulator, med en potensiometer på R2 är det väll så att jag kan ljustera spänningen mellan 1,5-2,2Vdc för röda och motsvarande lämpligt område för blåa, för om jag skall löda kanske 200 röda, 20 blå och 20 IR så kommer jag behöva en kramamigsjälvtröja innan jag är färdig. :sick: :wacko:

Bör ju inte behöva oroa mig för färgskiftningar då jag i sådana fall kommer använda mig utav enfärgade didoer.

Tacka tackar.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

De beror vad du odlar. De flesta "vanliga" gröna växter har klorofyll a, där det blåa ljuset främjar tillväxt, och det röda blomning.
Tänk på att alla andra tillväxtfaktorer också ska vara balanserade, tex mer kväve vid tillväxt och mer fosfor vid blomning.

Örebro Universitet gjorde en test ute vid Kvinnerstaskolans växthus sommaren 2010, på några LEDs, med nedslående resultat. Min uppfattning var att armaturerna hade två saker gemensamt, diverse konstiga blandningar med olika färger och dålig ljusstyrka, det verkade på konstruktionerna att glassiga säljargument var viktigare än växternas behov...
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Re: Växtbelysning

Inlägg av calmar »

Det är nog lätt att underskatta ljusbehovet iaf. Har en liten experiment-uppställning med 7 x 3W kina-power-LED för en enda citrusplanta ståendes i ett garage, men det är bara för att övervintra växten. Ska den växa till sig behöver man nog mer ljus.
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Låter som att ett Philips TLD840 får tjänstgöra ett tag till faktiskt.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Det gör du nog rätt i. =)

Vill du optimera det du har:
- Kolla spec. hur mycket ljus röret har kvar efter viss tid. Vissa rör ska bytas ofta, ända ner till ett år finns.(LED har också minskande ljusstyrka med tiden, hur ofta hör man om det?)
- Torka rent armaturen invändigt med disktrasan, glöm inte röret!
- Montera reflektor om det inte finns, tom aluminiumfolie är bättre än den vita färgen(fast inte ur säkerhetssynpunkt).
Sen är det så liten skillnad till LED och HID att det inte spelar någon roll. =)

- Överkurs: Har du gjort allt tip-top, men har en "mekanisk" reaktor(strömbegränsande spole), kan du tjäna ca 10% på strömförbrukningen på att byta reaktorn till elektronisk. Finns till T8(de vanliga tjocka rören) också, kolla engelska och tyska ebay för billiga. Kruxet brukar vara kabel-omdragningen, det ska vara 0,75mm2 värmetålig enledare.

Det senaste är väl inte LED, utan riktig Plasmalampa(6000 grader)...
Spket

Re: Lämpliga lysdioder för växtbelysning?

Inlägg av Spket »

Jag beställde ett gäng med 3W LED, 10 Röda, 10 Blåa och 20 Vita från Ebay. Tänkte köra med 18st totalt så har jag 9st på varje drivare. 12st vita, 6st röda och 2st blåa. Var nog riktigt trött när jag beställde dem för att jag missade att eventuellt så dom i grund å botten alla vita men har olikfärgade linser. Men hur som så tänkte jag försöka mig odla lite "vanliga" krukväxter / kryddor. Sen om det fungerar bra så tänkte jag försöka med växter som är lämpliga som inomhus bonsai, Kinesisk Alm t.ex.

Styrkretsen jag tänkte mig för LEDsen : http://www.ledgrow.eu/diy.html Weed-odlare vet bäst! :lol:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Blåa och röda borde räcka?
Möjligtvis behövs UV?

Vitt är bara för sådana där människor.. ;)
Spket

Inlägg av Spket »

Jo, fast jag vill kunna ha denna "låda" gjord av Plexi å så framme. Om det bara är rött å blått ljus så kommer jag hata den där lådan med rött och med ett litet inslag av blått ljus.

Vidare tänkte jag driva denna galna idé till ett fullbordat regnskogsterrarium med tropiska växter och mossa. I detta terrarium skall det finnas ett eget litet ekosystem för diverse småkryp å pilgiftsgrodor. Men med tanke på invånarna då så blir det nog lysrör så att det inte blir helt galna med färg-temperaturer och våglängder...
Men det här systemet är tänkt att vara nästan helt automatiserat med en PIC. Luftfuktighet, temperatur, bevattning, surhet. Allt (fogger, dopp-värmare, pumpar, belysning) ska styras m.h.a. en(eller flera) PIC. Fast jag saknar så mycket kunskap i området så kanske om 1-2år? :)
brack

Re: Lämpliga lysdioder för växtbelysning? Gjort egen..

Inlägg av brack »

Hejsan, jag vet att det var ett tag sen någon skrev här men försöker iaf..
Jag gjorde en egen LED växtlampa med Lysdioder från Clas Ohlsson.
Jag gjorde en liten lampa som experiment till en kruka med Citron. Lampan består av 5st Blåa LED lampor* och 4st Röda LED lampor**.
(En röd exploderade är jag testade fram strömkälla till den).
Min fråga är då om detta kommer att funka? Båda lampsorterna är av transparantplast eller något men avger färgerna, så det är inte färgad plast om det skulle göra någon skillnad.

*36-3835 - Ultrablå 3,3V 30mA 3500 mcd
**36-3844 - Röd 1,8V 20mA 5000mcd

Tack på förhand!
Brack
Spazze

Inlägg av Spazze »

Om citronplantan är pytteliten så räcker det kanske :)
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Jag har byggt en på 35W med 5blå och 10 röda powerled. Den gör skillnad. Men dina är totalt under 1W och tyvärr så är det lite klent. Sen är det vissa våglängder som ger absolut max för plantan. Så funkar gör det bara man skalar upp det :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Känns som man vinner ganska lite på att byta till LED från lågenergi om man fortfarande behöver runt 35W. Det enda då är livslängden. Pengen är den samma om man kollar på eBay.

Mitt andra problem är att jag inte vill ha ett rött/blått sken utan ett dagsljussken (vitt) och sen är det E27 sockel på mina armaturer.
På ena armaturen lyser lampan neråt, motstående sida mot sockeln så dom går att köpa på eBay för 50-200kr.
Den andra armaturen har två lampor där dom ligger ner så där ska det lysa åt sidan vilket verkar hopplöst om man inte köra på lågenergilampa.
Skriv svar