Identifiera ytmonterad komponent

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nlinus

Identifiera ytmonterad komponent

Inlägg av nlinus »

Köpte en iMax B8+ (batteriladdare) från HobbyKing. Glad i hågen kopplade jag in den och provladdade en LiPo-ack. Tyckte att laddaren blev förbaskat varm, men laddningen verkar fungera. Till slut var den så varm att jag inte kunde hålla i den, så jag förstod att något var fel. Testade igen lite hastigt på labbagget och den går upp till ungefär 3-4A i strömförbrukning vid en laddström på 0.5A (11.1V).

Testade med Lardas lite äldre B8 (utan plus och blå). Funkar lite bättre om man säger så. Drar cirka 0.6A vid laddning av samma ack, med samma laddström.

Konstaterade rätt snabbt att en FET var paj (den blev skitvarm och det var kortis i den), så jag bytte den. Hade sådan röta att jag hade precis rätt sort liggandes 8)
Dock kvarstår problemet. FETen blir tokvarm, men jag hann bryta innan den gick sönder.
Lyfte på en elektrolyt och där hittade jag en komponent som satt fast i endast ett ben, och dessutom låg vriden ganska rejält. Har lite svårt att identifiera denna. Den verkar vara märkt med 2AL, och jag antar att det kan vara en transistor. Har ingen aning om den där koden betyder något, annat än för den som byggt laddaren. Är det någon som vet?

Dessutom satt det något vitt under kondingen. Verkar inte vara kylpasta för det är alldeles hårt. Möjligtvis har de försökt limma fast kondingen, men det är tveksamt. Kan det vara rester av fluss?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Raketost

Re: Identifiera ytmonterad komponent

Inlägg av Raketost »

Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Vad är den gissningen baserad på? :)
Användarvisningsbild
Raketost

Inlägg av Raketost »

Märkningen 2A (se databladet), men som sagt en gissning.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Aah, missade den först. Tackar
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Komponenten har som synes tre ben, varav ett går till jordplanet, ett till gaten på FETen (via en resistor) som jag nyss bytt och ett går någon annanstans. Jag tog och jordade gaten på FETen, och då funkar laddaren. Eller, den laddar, men med största sannolikhet är det något som inte funkar som det borde.

Komponenten skulle kunna vara en NPN-transistor, för den verkar sitta tillsammans med en annan transistor i push-pull-koppling. Den andra transistorn är märkt 1AM.
Det finns en liknande koppling på ett annat ställe på kretskortet. Frågan är bara vad det är för transistor. Antar att det inte går att sätta dit vilken NPN som helst, för hfe bör väl ligga någorlunda rätt. Ett sätt vore väl att montera bort en annan med samma märkning och mäta upp den, men det känns inte så himla kul... :s

Tillägg:
Finns det någon som har några idéer kring hur jag kan göra nu?
Användarvisningsbild
Raketost

Inlägg av Raketost »

1A är troligen NPN och 2A PNP

1A
MMBT3904
http://www.fairchildsemi.com/ds/2N/2N3904.pdf
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Stämmer 1A borde vara NPN. Tänkte fel...

Ser ju ut att kunna gå ihop, med tanke på märkning och de komponenter du hittat.
Dessutom har electrokit dessa för lite och inget :)
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Slängde precis ihop laddaren, med ny transistor. Verkar funka finfint. 8)
Skriv svar