PDP-8/L Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Mitt problem är nog inte korten utan kortkontakten i bakplanet. Jag tänkte ta ett tunnare laminat typ 0,8mm och klippa till i rätt bredd och sedan vika en trasa runt kanten. Sedan fukta trasan men t-dojja eller isopropanol och trycka i kortet ett par gånger i varje slot. Men det är inte det kvällens inlägg ska handla om.

Jag har tagit mod till mig och gott lös med avbitaren för att öppna minnespacken.
Bild
Det är de översta kortet som ska bort om jag mätt rätt. 64 trådar ska klippas upp på varje sida.

Bild
Knips knips, många trådar blir det att byta ut. Trådarna är 0.45mm tjocka.

Bild
Jag började att avsyna med lupp men såg inga konstigheter. Sen kände jag lite på tråden i båda ändar och i den ena verkade den lite slapp. Så jag lyfte försiktigt i den och och mycket riktigt den andra underifrån är av!

Jag var tvungen att lägga upp hela originalbilden för jag tycker den blev skarp och bra. Ledarna ser ju inte så tunna ut då, i verkligheten är de 0,1mm tjocka. Jag vet inte hur jag ska laga detta, jag har en idé som min fru kom på men tänkte hålla lite på den. Hur man ska göra på riktigt vet jag inte, det finns nog ingen att fråga.

Har lagt ut en köptråd på förtennad koppar tråd att ersätta de jag klipp av. Här finns den! Det är lite dåligt med napp ännu. Elfa har denna: 55-503-24 men jag vet inte hur mycket marginal det är i hålen ännu.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Behöver du lackad koppartråd har "jag" 0.1 0.15 och 0.2 (tror det är i mm2). Ska kolla hur lagret med förtennat är.. 0.45 i diameter eller area?

Jag skulle nog försökt trä om tråden tills den når en kant och skarva där..
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Det är diametern som jag angivit. Inte helt självklart inser jag nu. Kolla gärna!
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Går det att lossa tråden i den andra ändan, för att sedan försiktigt förflytta tråden så att du får ändor att skarva in nya trådar utanför minnet och vidare till anslutningspunkterna?

/// Marcus
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om du inte kan använda den gamla tråden som "dragtråd" är ett alternativ är kanske att försöka få tag på en 0.1 mm pianotråd att trä igenom (koppartråd kommer ju troligen att vika sig, men en rak pianotråd borde kanske gå att lirka igenom och sen dra koppartråden med).

Hur stora är hålen i kärnorna? Så det går att räkna ut hur mycket plats det finns att trä i nåt. Även om tråden är 0.1 mm kanske det finns plats att trä i en grövre pianotråd? (Det lär ju vara enklare desto styvare tråd man kan använda.)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

anders_bzn skrev:Mitt problem är nog inte korten utan kortkontakten i bakplanet. Jag tänkte ta ett tunnare laminat typ 0,8mm och klippa till i rätt bredd och sedan vika en trasa runt kanten. Sedan fukta trasan men t-dojja eller isopropanol och trycka i kortet ett par gånger i varje slot. Men det är inte det kvällens inlägg ska handla om.
Tips: vanliga plastkort ("kreditkor") är troligtvis i ungefär rätt tjocklek. Smartcardemulatorer etsas vad jag vet på 0,8mm-kretskort.

Med plastkort istället för laminat så slipper du risken att sticka dig på glasfiberkanten dessutom.
anderi

Inlägg av anderi »

Du kommer antagligen att få ännu fler råd så det kommer säkert att finnas att välja på. ;-)
Här kommer mitt i alla fall: Det ser ut som om avbrottet ligger väldigt nära kanten. Försök att pilla upp tråden mellan kärnorna så nära abrottet som möjligt. Trä sedan igenom de kanske två tre kärnorna och tvinna och löd ihop ändarna. Kolla att det var enda avbrottet och löd fast ytteränden. Vet inte om tråden i minnet är lödbar men det kan du ju prova på den lösa änden.
Att försöka med pianotråd skulle jag vara lite rädd för. Det måste vara lätt att skada de andra trådarna i kärnorna.
Lycka till och ta det lugnt. Med en fin pincett kan du säkert få in en ny tråd genom att dra den kärna för kärna om allt annat fallerar.
/anders
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

lond skrev:Går det att lossa tråden i den andra ändan, för att sedan försiktigt förflytta tråden så att du får ändor att skarva in nya trådar utanför minnet och vidare till anslutningspunkterna?

/// Marcus
Denna ide kom min fru med, det är nog inte så dumt.
Nerre skrev:Om du inte kan använda den gamla tråden som "dragtråd" är ett alternativ är kanske att försöka få tag på en 0.1 mm pianotråd att trä igenom (koppartråd kommer ju troligen att vika sig, men en rak pianotråd borde kanske gå att lirka igenom och sen dra koppartråden med).

Hur stora är hålen i kärnorna? Så det går att räkna ut hur mycket plats det finns att trä i nåt. Även om tråden är 0.1 mm kanske det finns plats att trä i en grövre pianotråd? (Det lär ju vara enklare desto styvare tråd man kan använda.)
Som son till en f.d elektriker så vill jag göra precis så, på med en ny tråd på den gamla och sedan dra. Går det tungt finns det smörja! Men jag tror inte detta är möjligt då varje form av skarv är för stor och riskerar att skada de andra ledarna eller kärnorna. Jag lyckades inte se om alla trådarna var stuckna på ett sådant sätt att de inte blivit ihopflätade ock på så vis effektivt fixerar varandra. Detta går nog bort.

Detta kan också göra att första punkten går bort.
MiaM skrev:Tips: vanliga plastkort ("kreditkor") är troligtvis i ungefär rätt tjocklek. Smartcardemulatorer etsas vad jag vet på 0,8mm-kretskort.

Med plastkort istället för laminat så slipper du risken att sticka dig på glasfiberkanten dessutom.
Bra ide! Får se om jag behöver testa den.

anderi: Detta är kanske vägen att gå! Jag tror nog man får trä i tråden i några kärnor till men det är värt ett försök.

Tanken är att ta med grejjorna till jobbet och göra det där, vi har fina stereomikroskop och bra lödstationer och andra verktyg i elektroniklabbet som man kan få låna om man är snäll!
Nerre

Inlägg av Nerre »

För att få en skarv tunn skulle du kanske kunna skrapa trådarna så de blir tunnar och löda dem längs varandra? Fast det blir nog ett väldigt pilljobb... och stor risk att man har av dem...
bqt

Inlägg av bqt »

Idén med att maka lite på tråden, och se om du kan sedan skarva vid båda ändarna, utanför kärnorna, låter lockande, och möjligt.

Om inte det går, så tror jag i detta fall inte alls på att använda dragtråd. Jag skulle ta fram förstoringsglas och pincett, och sedan vore det bara att börja jobba med att sy.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag har några rullar kinesisk 0.1mm i diameter koppartråd med nån form av lack. Fråga mig inte vad för slags lack det är men isolerade är de. Om du vill ha? Minns inte hur mycket det var på en rulle 5-20 meter nånstans.

PM:a din adress om du vill ha några rullar.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

AndLi skrev:Behöver du lackad koppartråd har "jag" 0.1 0.15 och 0.2 (tror det är i mm2). Ska kolla hur lagret med förtennat är.. 0.45 i diameter eller area?
Hittade inget förtennat, men på de lackade är 0.1 / 0.15 / 0.20 diametern.
Elfa numret på 0.1 är 55-171-31 (emaljerad koppartråd, men isolering som går lätt att ta bort med lite lod på kolven), mtp att det är 1400 m på rullen kan "vi" nog avvara några meter av alla tjocklekar.. 0.1 går att dra av, men den är inte ömtålig.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

AndLi, du var först med erbjudande så du har fått ett PM.

Tack!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Fick tråden idag, tack.

Kvällen har jag ägnat år att löda ur och suga rent 256 hål i diodkortet där kortförbindningarna satt tidigare. I morgon så blir det elektroniklabbet på jobbet efter jobbet. Ska låna ett mikroskop...

Om det går vägen med lagningen av tråden så är det bara de 256 hålen i översta minneskortet som ska städas till och sen ska det bara lödas ihop igen med 256 trådar. Det krävs tålamod!
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Lycka till.

/// Marcus
Skriv svar