Nuläges rapport:
Uppvärmd yta cirka 250 kvm, inkl källare och garage. Huset är byggt i trä och tilläggsisolerat för några år sen. En dörrar och några fönster skall bytas ut innan huset kan kallas riktigt optimalt.
Huset värms idag upp med jordvärme. Det står en Nibe 7 kw pump i källaren. Den installerades i December -99 och i våras rasade kompressorn (=20500:- i repkostnad). Försäkringen täckte 75% av kostnaden i det fallet. Rasar den igen om tre år täcker försökringen bara 20% eller däromkring. Med stigande elpriser behövs alternativ. Som det är idag måste jag köra elpatron om något strular med pumpen.
Min plan:
Installera vedpanna. Har köpt en beg Euronom keramikpanna med bakvänd förbränning. Denna panna ger som mest 42 kw. Det är ett monster som tar 75 cm långa vedklabbar.
Bygga om den gamla oljetanken till ackumulatortank. Den blir på cirka 2,5 m2.
När taket läggs om skall 16 kvm solfångare upp på taket. Detta för att slippa elda på sommarhalvåret. Dessutom utnyttjar man vår enda egentliga energikälla, solen. Solvärmeanläggningen är helt oberoende av vad andra energislag kostar eftersom den inte behöver någonting för att fungera. Ok, jo det krävs en cirkulationspump. Den drar el för cirka 100 kronor på ett år...
Jordvärmepumpen kommer att vara kvar och automatiskt gå in när det behövs. Tex om vi är bortresta eller om min sambo är ensam hemma och inte känner för att elda.
Varför göra så här?
Enkelt. För att jag kan. Och för att det inte kostar mig just några pengar. Och för att slippa vara beroende av en energikälla. Och för miljöns skull. Min vedpanna är en av de mest optimala på marknaden och när solfångarna ger energi är det helt fritt från påverkan på miljön. Och för att det är kul. Ok, hugga ved kanske inte är så kul men med bra logistik är det inte så farligt. Dessutom får jag ett mycket bättre klimat i källaren genom all värme som pannan läcker.
Prinicpskiss över systemet. Skall göra en bättre när Visio får för sig att göra som jag vill:
Detta har jag gjort denna vecka:
Hämtat pannan:

Sedan har jag kapat av toppen på oljetanken:

Jag använde en Hilti tigersåg med optimalt blad för 3 mm plåt. Det var som att såga i smör. Behövde inte ens trycka på sågen, den liksom drog sig fram själv. Snittet jag sågade var totalt 10 meter lång och själva sågningen tog cirka 10 minuter!

Idag har jag gjutit plintar för att kunna föra upp ett förråd där veden skall förvaras. Det blir 14 kvm och tanken är att jag skall förvara cirka 10 m2 ved där och lika mycket till i källaren. I förrådet skall även gräsklipparen och diversa annat förvaras så det slipper ta plats i min verkstad.

Nästa steg:
Att få farsan att tillverka slingorna som skall in i tanken så den kan göras klar och ställas på plats. Den skall sedan isoleras med 20 cm glasull.
Pannan skall ner i pannrummet. Uff... Den väger 600 kilo! Och sedan kopplas in.
Skorstenen skall få en rostfri slang.
Sen skall allt kopplas ihop med drivsystemet för pannan. Temp och flödesgivare skall kopplas in i min dator. Min server skall hålla koll på tempraturer i tank och i huset för att avgöra om det behöver eldas eller inte och varna ifall fel uppstår.
Solfångare skall upp på huset i vår, när solen börjar titta fram och det är dags att lägga nytt tak på kåken.
Sen skall jag hugga ved... =)
Återkommer med mer bilder och info allteftersom projektet framskrider!
/Magnus