Hjälp med schema tilloptokopplare
Hjälp med schema tilloptokopplare
Hej
Ny på detta forum. Håller på med ett projekt för att styra min pool med tempmätning,starta pumpar etc via reläkort med TTL-nivåer på ingångar. Har byggt en liten fläktlös dator och införskaffat et PCI IO-kort (Futurlec.com) som bygger på 8255 kretsar (kanske inte det allra modernaste men jag vet hur jag skall programmera dessa). Nu till problemet. Jag vill skilja dator från övrig in/ut utrustning och tänkte använda 4N35 optokopplare. 8255 kan driva 2.5mA på varje pinne om jag läst datablad rätt och det behövs ca 15-20 mA för att driva reläkort. Kan någon ge tips på lämpligt schema för optokopplarna så vore jag jättetacksam. Har en grov uppfattning hur men vill inte chansa med risk att elda upp kort/dator. Vilket är bäst på utgångarna till 8255, source eller sink ? Har googlat fram och tillbaka men inte hittat någon lösning som känns rätt.
Tack på förhand
Håkan
Ny på detta forum. Håller på med ett projekt för att styra min pool med tempmätning,starta pumpar etc via reläkort med TTL-nivåer på ingångar. Har byggt en liten fläktlös dator och införskaffat et PCI IO-kort (Futurlec.com) som bygger på 8255 kretsar (kanske inte det allra modernaste men jag vet hur jag skall programmera dessa). Nu till problemet. Jag vill skilja dator från övrig in/ut utrustning och tänkte använda 4N35 optokopplare. 8255 kan driva 2.5mA på varje pinne om jag läst datablad rätt och det behövs ca 15-20 mA för att driva reläkort. Kan någon ge tips på lämpligt schema för optokopplarna så vore jag jättetacksam. Har en grov uppfattning hur men vill inte chansa med risk att elda upp kort/dator. Vilket är bäst på utgångarna till 8255, source eller sink ? Har googlat fram och tillbaka men inte hittat någon lösning som känns rätt.
Tack på förhand
Håkan
Re: Hjälp med schema tilloptokopplare
Angående vad 8255 kan driva med sina utgångar kanske databladet ger svar på: 8255 (kolla länk datasheet)
2.5 mA duger bra för en 4N35 optokopplare.
Frågan är exakt vad "övrig in/ut utrustning" är för något. Om det bara var reläer (eller ett reläkort) så är det ju enkelt att lösa med 4N35 optokopplare, men om det är andra signaler inblandade (temperatur etc.) så kaske det behövs andra metoder för överföringen. Vilka signaler exakt är det du vill överföra?
2.5 mA duger bra för en 4N35 optokopplare.
Frågan är exakt vad "övrig in/ut utrustning" är för något. Om det bara var reläer (eller ett reläkort) så är det ju enkelt att lösa med 4N35 optokopplare, men om det är andra signaler inblandade (temperatur etc.) så kaske det behövs andra metoder för överföringen. Vilka signaler exakt är det du vill överföra?
Hej
Tack för svar. jag var otydlig i mitt inlägg. Enbart reläkort (http://www.ebay.com/itm/290668791745?ss ... 326wt_1037) som ska styras via 8255,temp sensorer etc via RS232. Se bifogat schema.Behövs motstånd? I så fall vilka värden? Verkar schemat rimligt?
Håkan
Tack för svar. jag var otydlig i mitt inlägg. Enbart reläkort (http://www.ebay.com/itm/290668791745?ss ... 326wt_1037) som ska styras via 8255,temp sensorer etc via RS232. Se bifogat schema.Behövs motstånd? I så fall vilka värden? Verkar schemat rimligt?
Håkan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Nej, du kortsluter drivspänningen när transistor i optokopplaren leder... Koppla motståndet till +5 istället för till reläkortet. Reläkortet kopplar du till kollektor (pin 5) tillsammans med motståndets andra ände. Funktionen blir inverterad, men det är ju bara att ta hänsyn till det i programmet.
Ja, det där hade brunnit
Kolla här: Opto-Isolation / Opto-coupling Between CMOS and TTL Gates

Låtsas att inverterarna på bilden är din processor och ditt reläkort. Med den här kopplingen (vanligast) så inverteras inte signalen.

Låtsas att inverterarna på bilden är din processor och ditt reläkort. Med den här kopplingen (vanligast) så inverteras inte signalen.
Tack bägge för svar. En eldsvåda mindre !
När jag tittar närmare inser jag också kortslutningen,lätt att bli lite blind när man inte är proffs
Håkan

Håkan
Men optokopplarens isolering överbryggas ju av R1 och R2.jesse skrev:Ja, det där hade brunnit![]()
Är inte meningen med optokopplaren att isolera kretsarna från varandra?
T.ex. om det är farlig spänning på ena sidan så vill man inte ha något som överbryggar isolationsbarriären.
Ett annat sätt att få isolering är att använda små toroidkärnor med primär och sekundär.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Fördel med toroid i denna tillämpning? Finns det en enda?
Swech
Swech
Jämfört med schemat ovan där det inte är helt 100% isolerat så är det just en fördel.
En dålig eller farlig sida.....
Optokopplare gör troligen ingen nytta alls
Endast bild 3 har optokopplare någon verkan
http://www.ecelab.com/opto-cmos-ttl.htm
Optokopplare gör troligen ingen nytta alls
Endast bild 3 har optokopplare någon verkan
http://www.ecelab.com/opto-cmos-ttl.htm
Det ska ju vara två separata matningar, en från datorn och en från reläkortet,
Optokopplare kan vara mycket bra isolatorer om man kopplar dem rätt. Kolla också optokopplarens datablad, det kan skilja en hel del på isolationsspänning mellan olika modeller.
Har man en "farlig sida" så får man förstås också tänka på isolationen i kretskortet så att man har tillräckliga kryp- och isolationsavstånd i en isolationsbarriär mellan de olika kretsarna. Fast i det här fallet med ett reläkort så har ju reläerna också isolation. Så optokopplaren är väl mer för att skydda utgångarna i elektroniken misstänker jag.
Har man en "farlig sida" så får man förstås också tänka på isolationen i kretskortet så att man har tillräckliga kryp- och isolationsavstånd i en isolationsbarriär mellan de olika kretsarna. Fast i det här fallet med ett reläkort så har ju reläerna också isolation. Så optokopplaren är väl mer för att skydda utgångarna i elektroniken misstänker jag.
En del kretskort med optokopplare, typ dil-kapsel, har de fräst ur ett
spår i kretskortet under kapseln för att få ännu bättre isolation.
Syns i en del switchade nätdelar t.ex.
spår i kretskortet under kapseln för att få ännu bättre isolation.
Syns i en del switchade nätdelar t.ex.
Man får längre krypavstånd om man fräser ur spår på kretskortet (förutsatt att spåret är tillräckligt brett, >1 mm).
Edit: Fast man kommer ändå inte ifrån krypavståndet längs med ytan på optokopplarens hölje.
Edit: Fast man kommer ändå inte ifrån krypavståndet längs med ytan på optokopplarens hölje.