Polariserande film, folie, plast....?

Erik M

Polariserande film, folie, plast....?

Inlägg av Erik M »

Jag har letat. Det fanns en gnutt inne i om en skärm. Men kändes fel kapa den tråden.

Så pojkar, pôjkar å gôbbar, var hittar man liknande polariserande film/folie/plast/sakneutral som i biografernas "3D"-glasögon?

Visst, jag kan gå på en dylik "3D"-film å plundra returlådan.
Men det blir små bitar av det. Och jag tänker mig tänka två 19"-skärmar...

Hjälp?
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Re: Polariserande film, folie, plast....?

Inlägg av calmar »

Ingen aning om var man får tag på det. Vad är det du ska göra egentligen? Kör du med vanliga LCD-skärmar är ljuset redan polariserat.
hummel

Inlägg av hummel »

Kolla där man säljer filter för foto.
Erik M

Inlägg av Erik M »

Fotoaffär kunde vara ett ställe.

Sedan funderar jag på detta med LCD och polariseringsfilter.
Jag plockade isär en Compaq Armada igår för att kolla just det, och inte tjyven fanns det något...? :doh:
Fisksmisk Ola

Inlägg av Fisksmisk Ola »

Kom ihåg att de allra flesta biografer använder cirkulärpolariserande glasögon, så att man ska kunna tippa huvudet.
Ett alternativ kanske kunde vara att kolla ställen där de säljer undervisningsmateriel, där brukar de ha lite allt möjligt som man kan visa konstigheter med ljus med. Har de inte själva tillräckligt stora ark så kanske de kan ge lite tips.
joharohl

Inlägg av joharohl »

Eftersom att googla är roligare än att skriva avhandling kommer här några tips:

Det är cirkulärpolariserande filter i 3D-glasögonen men eftersom ett cirkulärpolariserande filter består av ett polarisationsvridande material tillsammans med ett linjärpolariserande filter så kan man för de flesta applikationer lika gärna använda cirkulärpolariserande. Jag tror (är inte säker, så ta det med en nypa salt) t.ex. att anledningen till att många polariserande kamerafilter är cirkulärpolariserande var för att Polaroid hade patent på de linjärpolariserande. De flesta av de positiva effekterna (mörkare himmel, minskade reflektioner) kommer från blockering av linjärpolariserat ljus. Det har alltså väldigt lite att göra med cirkulärpolariserat ljus. För 3D-glasögonen är det viktigt dock eftersom det ger, som sades tidigare, möjligheten att luta huvudet med bibehållen funktion.

Alega säljer relativt stora linjärpolariserande ark http://shop.alega.se/default.asp?cat=14 ... sort=&dir=

Räcker inte till en 19'' skärm dock. Googlade lite mer och det finns ett flertal amerikanska affärer som säljer större polarisationsfilter. Ett bra exempel var den här: http://www.polarization.com/polarshop/index.php Det kan dock blir dyrt med frakt kan jag tänka mig.

Det sitter definitivt ett polarisationfilter framtill i alla lcd-monitorer. Själva lcdtekniken jobbar med polariserat ljus. Hur hårt tillverkarna ha monterat filtret varierar dock. Här är en guide för hur man kan göra: http://www.instructables.com/id/Privacy ... D-Monitor/
Erik M

Inlägg av Erik M »

Gôtt! Det var länk värt namnet! :tumupp:

Får jag ihop det så blir det demonstration.
Men det ska vara fullödigt vid det tillfället.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>anledningen till att många polariserande kamerafilter är cirkulärpolariserande

Nja, jag har för mig att det nog snarare är för att beamsplittern för ljusmätning knasar ur om den inte träffas av opolariserat eller cirkulärpolariserat ljus.
joharohl

Inlägg av joharohl »

Aha, det förklarar det hela. Får ta och testa när jag kommer hem.
Skriv svar