7 kW solcellsanläggning i drift!!!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
dar303

Re: 5,2 kW solcellsanläggning (Numera 7kW) *Montering påbörj

Inlägg av dar303 »

Håll ut! I värsta fall så kan jag hjälpa dig med spenderandet! :)
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Själv funderar jag på att köpa denna inverter.
http://kaco-newenergy.de/en/site/528/pr ... etails.xml

Verkar ha "allt". 3-fas, MPPT, webserver, Ethernet, USB, frånskiljare och hyffsat pris.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

dar303 - det tror jag säkert! :)

Dom flesta invertrar i den klassen har det du skriver, men den hade bra verkningsgrad, nästan lika bra som Sunny Tripower.
Jag kan annars offerera Fronius i nuläget om du är intresserad. Inte lika hög verkningsgrad men fortfarande bra, och priset är bra! PM:a isf.

Annars kan du titta på Power-One:s Trio om du inte redan har gjort det, dom är också fina.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Vad jag vill ha är en 3-fas inverter som fördelar ut mina nästan 10kW soleffekt över de tre faserna. På så sätt skickar jag aldrig ut mer än max ca 13-14 A per fas. Jag har idag 16 A som abonnemang och det klarar jag mig på om jag inte kör alla förbrukare på en gång.

Att då skaffa en (eller två) 1-fas invertrar som kör ut all effekt på en (eller två) faser upp till 20-30 A verkar ju dumt.
Dels är det dyrare abonnemang, dels ska jag ju minska mitt behov av att köpa ström när jag har solpaneler.

Internt på mitt när bör jag ju kunna förbruka ca 30 A per fas när solen skiner, 16 A från Fortum och 14 A från solen. :)
Jag får passa på att köra tvätt, ugn, diskmaskin, svarv, fräs, vedklyv, bassängvärme och lödkolv mitt på dagen soliga dagar. :)

Jag har jämfört många 3-fas 10kW invertrar och KACO som jag tittat på ligger runt 20,000:- jämfört med Fronius, tror jag det var, som närmar sig 40,000:-.

Jag har brevväxlat lite med KACO och fått lite fakta och det verkar bra.

På lite sikt hoppas jag att kunna producera el off grid vid strömavbrott också. Det finns olika sätt att ta sig runt skydden. Jag är fullt medveten om varför skydden finns och jag skall inte mata ut el på nätet vid strömavbrott och utsätta linjearbetarna för livsfara. Bara så alla vet det så vi slipper den diskussionen om alla faror och olagligheter kring detta. :)
jippohus

Inlägg av jippohus »

Hallå,
även jag har köpt ett 10-pack 230Wp paneler på KVD.
Jag har en fundering kring kontaktdonen som sitter monterade på kablarna på varje panel.
Finns det sådana kontakter att köpa eller är det lika enkelt att göra skarvarna med andra kontakter eller ha heldragen kabel koppladinne i panelboxarna.

Jag ämnar köra off-the-grid, och ska välja regulator och växelriktare...
Finns det månne regulatorer som kan hantera 24V celler och 12V batteribank samtidigt...

/j
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Det är MC4-kontakter. Dessa kräver normalt ett krympverktyg som kostar tusenlappar. Det ska dock finnas kompatibla kontakter som inte kräver verktyg har jag hört, men jag har ingen aning om var man kan hitta det.

Det finns många regulatorer som kan köra 30+V mot 12V batterier. Du måste ha en MPPT-regulator, annars bränner du bort mer energi än du vill veta...
Värt att veta är att de flesta är begränsade i ström på ett sätt så att de kan hantera dubbla effekten om du går upp till 24V, eller i vissa fall ännu högre spänning. Med andra ord blir pris per watt hälften.

Exempel från OutBack FlexMax som är den biffigaste regulatorn jag känner till i dagsläget:
Max effekt: 800W vid 12V, 1600W vid 24V, 2400W vid 36V, 3200W vid 48V, 4000W vid 60V

Det finns en modell strörre som tar 2400W vid 24V så du måste ha en den isf, och köra 24V...
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Nu har kanske jag och jippohus inte köpt samma sorts solpanel, men mina paneler verkar ha Tyco-kontakt.
De flesta invertrar verkar dock ha MC4-kontakt, fast några finns i Tyco-variant också.

Så det blir väl att seriekoppla panelerna med sina Tyco-kontakter och sen dra ner ett par (eller flera par om jag gör flera serie-slingor) långa kablar med Tyco i överänden och MC4 i nederänden. Alternativt dra med Tyco hela vägen ner, och sen använda några korta kablar med Tyco-till-MC4 för att anpassa till invertern.

Det som dessutom stökar till ännu mer är att kontakterna, som finns som hane och hona, dessutom kan vara märkt med plus, minus eller omärkta. Det finns alltså både plus-, minus- och omärkt-hane samt plus-, minus- och omärkt-hona. Och inte nog med det, de verkar vara färgmarkerade för olika kabelgrovlekar. Några verkar också finnas som både crimp eller löd. :wacko:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

bit96 skrev:Internt på mitt när bör jag ju kunna förbruka ca 30 A per fas när solen skiner, 16 A från Fortum och 14 A från solen. :)
Jag får passa på att köra tvätt, ugn, diskmaskin, svarv, fräs, vedklyv, bassängvärme och lödkolv mitt på dagen soliga dagar. :)
Du vet det säkert redan, kanske har jag till och med skrivit det i tråden, men för diskmaskin, tvättmaskin, bassängvärme o.s.v. så är vanliga solvärmepaneler klart kostnadseffektivare än solelpaneler, fast det förutsätter egentligen maskiner med anslutning både för varmvatten och kallvatten. :wink: Helst ska man ha både och... :tumupp:
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

MiaM:
Det stämmer. Jag har också solvärmepaneler (för vatten) som skall monteras upp framöver och kopplas till vedpannesystemet. Nu köpte jag dock solelpanelerna ganska billigt, så de skall användas, för ström klarar man sig inte utan.

På sikt vill jag dock kunna köra tvättmaskin m.m. med eget varmvatten. Det vore trevligt att klara sig utan elbolagets ström helt och hållet. Att dra runt en motor i tvättmaskinen kräver inte många watt, det är uppvärmningen av vatten som tar mycket ström.

Det som dock är lite svårare att ersätta är t.ex. vattenpumpen och spisen/ugnen. En liten trefasmotor på nån hk eller två är kanske inte hela världen att driva med solel-batteri-inverter på nattetid, men elspisen/ugnen blir svårare. Kanske får man laga mat på dagen med solel, eller använda vedspisen. :) Gasspis är ju det bästa, men gasen är ju inte gratis.

Det är dock ett långsiktigt mål, man får inte bli fundamentalist, men sakta steg för steg försöker jag gå mot självförsörjning så lång det går. T.ex. byts alla gamla lampor ut mot nya LED allteftersom de behöver bytas ut.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

När du får upp solvärmepanelerna, eller om du typ eldar för varmvatten och inte behöver restvärmen, så kan en fattigmanvariant vara att koppla tvättmaskinens enda "kallvatten"-ingång till duschtermostatblandaren och ställa den på lämplig temperatur. Då slösar du varmvatten på de sköljningar som klarar sig på kallvatten men framförallt sommarens solvärme är ju "gratis"...

Däremot ska man inte köra första sköljningen i en diskmaskin särskilt varmt, då koagulerar äggviteämnen varpå disken inte blir lika ren sägs det.

Jag har själv solvärmepaneler ståendes som jag fick efter att fästena för dem rostat sönder varpå röranslutningarna fick bära hela vikten vilket givetvis gjorde att det började läcka i kopplingarna. År 2020 ska jag orka först provtrycka dem med typ trädgårdsslangen eller så och montera upp dem på gaveln på ett sånt sätt att orginalfästena inte behövs och att eventuella läckor inte kan skada huset utan kommer läcka "på utsidan". Sen återstår "bara" att fixa cirkpump, värmeväxlare eller tank o.s.v...

Nu glider jag från ämnet men jag passar på att också nämna att jag har nån slags "galna professorn"-idé om att låta värme från solvärmepaneler driva nån slags "amoniakkylaggregat" använd som en solvärmedriven kylanläggning. Som bonus så lär den kyla mer ju varmare solen gassar. Elen till ett par cirkpumpar borde vara rätt billig jämfört med vad en vanlig AC kostar att köra. (Å andra sidan verkar en stunds kyla-läge på värmepumpen i somras bara ha kostat ett par hundralappar på elräkningen som mest...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du bör inte fylla tvättmaskinen med kallt vatten. Vissa fläckar ska tvättas kallt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Du bör inte fylla tvättmaskinen med VARMT vatten. Var de så du menade.

Det finns ju både tvätt- och diskmaskiner som ansluts till både kall och varmvatten. De är tyvärr dyrare och man byter ju inte tvätt- diskmaskin i förtid, de kan aldrig löna sig ekonomiskt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"de kan aldrig löna sig ekonomiskt."

Det beror ju på hur man får varmvatten...
Ta den här tråden som exempel, eller alla som eldar med pellets eller ved, osv.
Då tjänar man en del. (Det är som bekant inte billigt att värma vatten med el-energi.)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag inser att man måste nog räkna på det. Kan man sälja den gamla maskinen till vettiga pengar så kanske. Men att kasta ut en maskin för 6-7tusen med halva livslängden kvar, det tvättar man ganska många tvättar med.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Två magnetventiler löser problemet enkelt. Mina maskiner tar in spolvattnet och förtvättsvattnet under de första minuterna därefter kan man ju gå över på varmvatten i en halvtimme eller nåt sen åter på kallvatten.

Gäller bara att hitta pålitliga ventiler, särskilt dyra får de inte vara heller då tex diskmaskinen bara gör av med någon kWh per disk. Vi kör diskmaskinen på enbart varmvatten och disken blir rätt ren om man ser till att tömma filtret lite då och då ;)

På sommaren så kommer ju det mesta därmed från solen! :D

Vi förfyller även tvättmaskinen med varmvatten så all tvätt är åtminstone förvärmd då förtvätten tar 20 min så orkar man inte stå och vänta.
Skriv svar