Amerikansk kaffebryggare
Amerikansk kaffebryggare
Hej alla, jag är ny på forumet och är en 24-åring teknisk intresserad kille som ska försöka göra sin kärlek glad!
Det är så att hon älskar rosa och jag har fått tag i en rosa kaffebryggare från USA (finns inga i Sverige) som dock inte är användbar gällande det svenska systemet (spänningen är ju på 120 volt i USA). Så jag tänkte om det skulle gå att byta ut hela systemet inuti den. Genom att ha en utanpå liggande transformator på 550W blir ju otympligt och troligt fult då de är sååååå stora. Och framförallt dyra...
Jag tänkte då istället leta fram en svensk kaffebryggare som kräver samma effekt och byta ut hela innanmätet mellan varandra (utom själva värmeelementet (eller vad det kallas?). Är det något som skulle fungera tror ni? Jag har aldrig tidigare öppnat en kaffebryggare och vet inte hur de är fungerar riktigt.
Tankar och idéer mottages varmt!
Mvh
En tofflig kille
Det är så att hon älskar rosa och jag har fått tag i en rosa kaffebryggare från USA (finns inga i Sverige) som dock inte är användbar gällande det svenska systemet (spänningen är ju på 120 volt i USA). Så jag tänkte om det skulle gå att byta ut hela systemet inuti den. Genom att ha en utanpå liggande transformator på 550W blir ju otympligt och troligt fult då de är sååååå stora. Och framförallt dyra...
Jag tänkte då istället leta fram en svensk kaffebryggare som kräver samma effekt och byta ut hela innanmätet mellan varandra (utom själva värmeelementet (eller vad det kallas?). Är det något som skulle fungera tror ni? Jag har aldrig tidigare öppnat en kaffebryggare och vet inte hur de är fungerar riktigt.
Tankar och idéer mottages varmt!
Mvh
En tofflig kille
Re: Amerikansk kaffebryggare
Hej.
Ta gärna en titt i kaffebryggaren, jag är tveksam till att det sitter någon transformator där. Värmeelementet är säkerligen kopplad till nätspänningen direkt och där kan det bli svårt att hitta någon lösning. Är det ett känt märke kanske du kan hitta europeiska reservdelar som passar.
Ta gärna en titt i kaffebryggaren, jag är tveksam till att det sitter någon transformator där. Värmeelementet är säkerligen kopplad till nätspänningen direkt och där kan det bli svårt att hitta någon lösning. Är det ett känt märke kanske du kan hitta europeiska reservdelar som passar.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Låter som mindre jobb att ta en svensk bryggare och måla om
Lite mer allvarligt så misstänker jag att elementet i sig säkerligen går på nätspänning
så byter du resten så är grundproblemet kvar
Swech

Lite mer allvarligt så misstänker jag att elementet i sig säkerligen går på nätspänning
så byter du resten så är grundproblemet kvar
Swech
En kaffebryggare innehåller i princip följande:
Värmeelement
Strömbrytare
Termostat
Överhettningsskydd
Värmeelementet behöver garanterat bytas, dom andra sakerna får man läsa på och se vad dom har för maxspänning, har du tur är det 250V.
Värmeelement
Strömbrytare
Termostat
Överhettningsskydd
Värmeelementet behöver garanterat bytas, dom andra sakerna får man läsa på och se vad dom har för maxspänning, har du tur är det 250V.
http://www.moccamaster.com/se/Welcome/D ... Model=true lite dyr, men det finns rosa bryggare i Sverige, finns säkert andra märken oxå 

Okej, ett värdelöst köp då alltså!
Aja tack för eran otroligt snabba respons. Får helt enkelt skicka tillbaks den.
EDIT
Ja, jag har sett den där tidigare också men då den här tjejen studerar och bor väldigt litet så kommer hon inte ha plats med en sån. Den jag köpte från USA var 4 koppars och är således perfekt för den är så liten!

Aja tack för eran otroligt snabba respons. Får helt enkelt skicka tillbaks den.

EDIT
Ja, jag har sett den där tidigare också men då den här tjejen studerar och bor väldigt litet så kommer hon inte ha plats med en sån. Den jag köpte från USA var 4 koppars och är således perfekt för den är så liten!

Om dimensionerna på rör mm passar så är det nog bara att byta. Se dock till att värmeavledning osv fungerar korrekt. Notera att den som importerar eller modifierar har tillverkaransvaret vad jag vet.
(det sista skulle vara bra med kompletterande synpunkter)
(det sista skulle vara bra med kompletterande synpunkter)
Koppla en tillräckligt stor diod i serie med nätet så kör du på halva växelspänningen. Jag testade det en gång med ett gäng löskolvar på 110V, det funkade kanon.
Hur hade du det med isolation mot jord på den lödkolven och sladdstället?
- Klas-Kenny
Blir ju en trevlig snedbelastning på nätet med en kaffebryggare på någon kW som bara går på halva perioderna också.. 

Det var ingen jordad lödkolv, den hade bara en dubbelledare och stickpropp. Men hur påverkar en skyddsjord om man kopplar en diod i serie med live?
Du får en potential mellan ena ledaren in i lödkolven och jord som är 230V. Om det blir ett överslag så går strömmen genom dig till skyddsjord. Samma sak gäller ju även kabeln och nätkontakten som också den bara är godkänd för 115V.
Detta är nog inte att rekommendera eftersom man får dubbla effekten i värmeelementet i förhållande till matning med 115 V utan diod.Gustav180 skrev:Koppla en tillräckligt stor diod i serie med nätet så kör du på halva växelspänningen. Jag testade det en gång med ett gäng löskolvar på 110V, det funkade kanon.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja det blir ju inte halva medeleffekten genom att klippa bort halva spänningen. Det är fortfarande 230V-sving runt nollan, så i en 40W-lödkolv för 115V utvecklas med diod 160W-stötar 50 ggr i sekunden, så medeleffekten blir 80W. Tänk om, tänk rätt.