Krille356 bygger CNC
Re: Krille356 bygger CNC
Nu har du ju redan byggt en gjutvibra, annars har du en här:
http://www.tradera.com/betongvibrator-b ... _119371763
Motvikt med portal kan du nog göra så här: Ungefär som lyftet ser ut på en byggkran.
EDIT: Tillägg, för symmetrisk variant; gör två spegelvända slingor med halva vikten på varje pelare.
Motvikt med portal kan du nog göra så här: Ungefär som lyftet ser ut på en byggkran.
EDIT: Tillägg, för symmetrisk variant; gör två spegelvända slingor med halva vikten på varje pelare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vist går det att gjuta de sidostyckena men jag tror att 60mm är lite klent för att de ska bli riktigt stabila. Du kanske kan gjuta dem i en U profil för att göra dem styvare utan att öka på materialmängden så mycket.Gustavson skrev:Tjenare Krille!
Riktigt kul att någon har sådant stort tålamod och tid för både eftertanke och begrundan.![]()
Jag är också på g med en fräs, dock mindre stabil, billigare men något större. Efter att följt din ovetenskapliga forskning (dock högst empirisk) så har intresset ökat markant för din epoxigranit blandning. Tror du, med din erfarenhet av materialet att det skulle gå att tillverka sidostycken till en portal av epoxigranit ca. mått 600x200x60 (med lite svetsade platt bonnjärn som armering)?
bifogar en liten skiss!
Ska bli ytterst spännande att följa fortsättningen på ditt projekt!
Har faktiskt redan en sådan vibrator fast den är köpt på Jula, den modellen fungerar tyvärr inte så bra för att vibrera E/G. Antagligen går inte vibrationerna på rätt frekvens, håller man nere varvtalet genom att bara trycka in knappen lite så fungerar den bättre än på fullt varv.janaf skrev:Nu har du ju redan byggt en gjutvibra, annars har du en här:
Tack för tipset på motvikten, ska ta och skissa lite på om det går att implementera den lösningen i min konstruktion

Ytterst tacksam för ditt svar! Jag vill inte "lusa" ner din tråd för mycket med annat än din fina skapelse men jag kan inte hålla mig! Du har ju trots allt lite erfarenhet av materialet. Jag tror som sagt var inte att ett haveri av materialet är speciellt troligt men den stora frågan är ju hur nedböjning etc. blir. I detta fallet rör det sig om ett superkomplex i y-axeln (kombinerad drag och vrid-spänning). Jag får helt enkelt tillverka lite egna gjutprov och mäta, den för uppgiften, så viktiga flexibiliteten i materialet.krille356 skrev:Gustavson skrev:Tjenare Krille!
Vist går det att gjuta de sidostyckena men jag tror att 60mm är lite klent för att de ska bli riktigt stabila. Du kanske kan gjuta dem i en U profil för att göra dem styvare utan att öka på materialmängden så mycket.
Mycket spännande det här, (kanske rent av någonting för mitt kommande tec. kandidat arbete... känns ju som ett relativt outforskat område...)
Självklart ska man gjuta en U- eller rent av E-profil, jag stirrade mig nog blind på andra designförslag och missade initialt den tankebanan. Tackar!
Hoppas du faller för alternativet att gjuta mer komponenter än bara stommen så man får möjlighet att se materialet "in action". Lycka till med ditt fortsatta arbete på fräsen!
Jag la upp en ny tråd om epoxygranit där vi kan prata vidare om just det. http://elektronikforumet.com/forum/view ... 17&t=57696
Jag kom att tänka på det där med pneumatisk "motvikt".
Om du har en lufttank vars volym är ett antal gånger större än kolvens volym så kommer trycket inte att ändras mycket med kolvens läge. Använder du tex 4 bar så kan en 40mm kolv hålla uppe 50kg, 30mm ca 28kg.
En 30mm kolv, 500mm lång har bara 0.3 liters volym så med en tank på tex 3 liter så skulle kraften variera med mindre än 10% mellan övre och nedre läget utan att du pyser in in eller ut luft.
Om du har en lufttank vars volym är ett antal gånger större än kolvens volym så kommer trycket inte att ändras mycket med kolvens läge. Använder du tex 4 bar så kan en 40mm kolv hålla uppe 50kg, 30mm ca 28kg.
En 30mm kolv, 500mm lång har bara 0.3 liters volym så med en tank på tex 3 liter så skulle kraften variera med mindre än 10% mellan övre och nedre läget utan att du pyser in in eller ut luft.
Du är inne på samma spår som jag var med en ventil, dock kan det mycket väl vara så att det är betydligt smartare med en liten trycktank än en ventil som kräver matning från en kompressor hela tiden. Måste ta mig en rejäl funderare på om jag ska gå på motvikt spåret eller balansera med kolv.
Det som främst lockar med kolvlösningen är att man slipper ha motvikter i vägen, slangen till kolven kan man dra med elkablarna i E-kedjan.
Det som främst lockar med kolvlösningen är att man slipper ha motvikter i vägen, slangen till kolven kan man dra med elkablarna i E-kedjan.
Har fortfarande mer jobb med ritningar mm kvar att göra, men jag har kommit så långt att jag vågar mig på att såga upp materialet till benställningen
Har haft materialet liggandes på golvet i verkstaden i säkert ett år nu..... Dessutom behövde jag något att testa min nya såg på
Fastnade för en evolution EV0355.
Först ut är fyrkantsprofilerna som ska bli själva benen, kanske lite onödigt grova men det var dessa som jag hittade på skroten.
Kändes lite fel men lite av materialet som jag inte kommer att använda till fräsen sågade jag av på mitten för att kunna spara det utan att ha det liggandes på golvet i 3m längder.
Kan säga att denna inte var lätt att lyfta upp själv.....
Tog det väldigt lungt när jag sågade av denna då den egentligen är för grov för sågen, gick dock förvånansvärt lätt att såga av den
Måste säga att jag är väldigt nöjd med sågen, enda felet var att den inte sågade rakt när jag fick den
Den sågade snett på ca 1mm på 100mm vilket jag tycker är onödigt dåligt....
Gick dock ganska lätt att fixa genom att montera ner sågen och fila bort lite material på några väl valda ställen, tog "bara" 3-4 timmar att justera in den så att den sågar "omätbart" fel med en vanlig vinkelhake.

Har haft materialet liggandes på golvet i verkstaden i säkert ett år nu..... Dessutom behövde jag något att testa min nya såg på

Fastnade för en evolution EV0355.
Först ut är fyrkantsprofilerna som ska bli själva benen, kanske lite onödigt grova men det var dessa som jag hittade på skroten.
Kändes lite fel men lite av materialet som jag inte kommer att använda till fräsen sågade jag av på mitten för att kunna spara det utan att ha det liggandes på golvet i 3m längder.
Kan säga att denna inte var lätt att lyfta upp själv.....
Tog det väldigt lungt när jag sågade av denna då den egentligen är för grov för sågen, gick dock förvånansvärt lätt att såga av den

Måste säga att jag är väldigt nöjd med sågen, enda felet var att den inte sågade rakt när jag fick den

Den sågade snett på ca 1mm på 100mm vilket jag tycker är onödigt dåligt....
Gick dock ganska lätt att fixa genom att montera ner sågen och fila bort lite material på några väl valda ställen, tog "bara" 3-4 timmar att justera in den så att den sågar "omätbart" fel med en vanlig vinkelhake.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har en Rage-såg från Evolution som ser nästan exakt likadan ut som din förutom färgerna, den sågar inte heller helt rakt, kanske ska ta och justera in den med. Du får gärna förklara var du hittade punkter att fila ner och i vilken riktning den sågade snett innan. Stor chans att jag behöver samma operation på min.
Roade mig med att göra en liten filmsnutt med min mobil när jag sågade upp delarna.
Krävs nog att man har ett lite smått sjukt intresse för metallbearbetning för att riktigt kunna uppskatta den
YouTube länk
Krävs nog att man har ett lite smått sjukt intresse för metallbearbetning för att riktigt kunna uppskatta den

YouTube länk
Det var två fel, dels gick det inte att vrida mothållet i skruvstycket så mycket att man kunde komma till 0 deg, fixades genom att ta bort lite material i hörnan med en mindre luftdriven vinkelslip samt fila ner brickan på låsningen så att den blev någon mm mindre i diameter.X-IL skrev:Jag har en Rage-såg från Evolution som ser nästan exakt likadan ut som din förutom färgerna, den sågar inte heller helt rakt, kanske ska ta och justera in den med. Du får gärna förklara var du hittade punkter att fila ner och i vilken riktning den sågade snett innan. Stor chans att jag behöver samma operation på min.
Det andra felet var att klingan inte var 100% i vinkel mot bordet, fixades genom att polera bort ytterst lite i själva leden till sågen, gäller att inte ta för mycket så man får mäta många gånger.
Filade först med en halvrund fil men gick sen över och använde en rund trissa i luftslipen då jag tyckte det var lättare att hålla rätt form på hålet.
Jag tror jag kopplar, mothållet har jag också haft problem att få till 0 grader, ska kolla på det samt leden till sågen, det är alltså hålen för axeltapparna du moddade?
Jepp, men jag behövde bara ta ytterst lite där. Det stora felet var mothållet till skruvstycket.
Min såg vrider sig inte axeln på utan det är själva delen med klinga som rör sig.
Min såg vrider sig inte axeln på utan det är själva delen med klinga som rör sig.
Fick tillfälle att slipa ur "bananen" i mothållet, så nu kan jag komma till 0 grader också som det verkar (var väldigt nära tidigare också). Däremot har jag nog 0,5-1mm per 100mm eller så snett på andra axeln. Är rädd för att röret som agerar rotationscentrum kommer att glappa fram och tillbaka om jag slipar ur ett av hålen det ligger i, det borde vara det vänstra då jag får ett snitt som lutar inåt åt vänster, alltså biten blir kortast i botten. Shimsade du något på motstående sida när du slipade ur för att inte få något glapp?
Dock vill man ju planfräsa de flesta bitar där det spelar roll i alla fall, så jag kanske låter bli att pilla mer, vi får se.
Dock vill man ju planfräsa de flesta bitar där det spelar roll i alla fall, så jag kanske låter bli att pilla mer, vi får se.