Jag och en polare ska ska bygga en e-bike i sommar men behöver lite tips.
Än så länge har vi tänkt köpa
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 0_55_.html
och
http://kellycontroller.com/keb4840024v- ... -p-62.html
Controllern kanske är lite i minsta laget men som jag har förstått det så kan man låsa den på så att den inte "ger" motorn mer än ett visst A och på så sätt inte överhettar sig själv?
Bör vi linda om motorn? och i så fall lite tips på hur vi räknar ut hur vi borde linda den.
Och till sist hur länge kan man räkna med att 10ah 44v batteri räcker?
Jag ser all kunskap som hjälp
lite frågor om e-bike bygge
Re: lite frågor om e-bike bygge
Kan va nåt.
Tyvärr har motorn varit på 'backorder' sedan typ maj 2011!
Alla orangea Turnigy har varit restade ungefär lika länge.
Hur svårt kan de vara att få fram?
Har en T63-54-A-250 som jag körde med en TTS-150A controller som dog under testning utan belastning!
(monterat på en minimoto!)
Har kikat på kellycontrollerna, dock inte kommit till skott och beställt ännu!
/w
Tyvärr har motorn varit på 'backorder' sedan typ maj 2011!
Alla orangea Turnigy har varit restade ungefär lika länge.
Hur svårt kan de vara att få fram?
Har en T63-54-A-250 som jag körde med en TTS-150A controller som dog under testning utan belastning!
(monterat på en minimoto!)
Har kikat på kellycontrollerna, dock inte kommit till skott och beställt ännu!
/w
Re: lite frågor om e-bike bygge
Kan den här motorn driva en halvstor e-bike + 80kg tung förare?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... Motor.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... Motor.html
Re: lite frågor om e-bike bygge
den är på motsvarande 7hp (men det är en orättvis jämförelse för elmotorn)
Den stora frågan är hur man ska få en elmotor med relativt högt varvtal att driva ett cykelhjul med mycket lågt varvtal.
Den stora frågan är hur man ska få en elmotor med relativt högt varvtal att driva ett cykelhjul med mycket lågt varvtal.
Re: lite frågor om e-bike bygge
Glöm inte bort att alla dessa små elmotorer för flygplan kyls med fartvinden och propellern. Inte lätt att använda på marken. Även om verkningsgraden är hög måste minst 500 W kylas bort från motorn. Neodymiummagneter är känsliga för värme och blir permanent förstörda om de överhettas.
Re: lite frågor om e-bike bygge
Jag hade nog köpt en färdig navmotor direkt som sitter i framhjul, har själv funderat på en rc-motor men det blir betydligt enklare med en motor som är avsedd för sin uppgift. Hittade en länk i alla fall, finns säkerligen en massa ställen man kan beställa från.
http://www.e-bikekit.com/
http://www.e-bikekit.com/
Re: lite frågor om e-bike bygge
Här är en snubbe som byggt precis det ni är ute efter: http://www.hobbyking.com/hobbycity/foru ... 2064&PN=10 (Scrolla ned en bit för bilder)
Film när han kör:
Film när han kör: