Hej,
Vi producerar elektriska/mekaniska produkter. Det är ganska lätt att upprätta revisionshantering på komponent nivå. Det är svårare att få till ett revisions rutiner för en systemdesign.
I dagsläget så så ser vårt komponent revisions hanterings system ut så här:
komponent.cad <- Vi har en aktuell cad fil i en mapp. Alla assemby länkar till denna cad-fil
När vi vill göra en ny revision så gör vi en kopia på filen.
Denna kopian lägger vi ner i en Old-mapp och lägger till revision: komponent rev01.cad.
komponent.cad <- Den nya gamla filen gör vi nu till en ny revision "komponent.cad"
Problemet blir när man vill hantera revisioner i av assemblyn, eller system.
Hur hanterar ni olika produkt revisioner? Det blir lätt väldigt komplicerat med assembly länkar mm.
Revisionshantering CAD/Produkter
Re: Revisionshantering CAD/Produkter
Gissar att till exempel Autodesk Vault kan hantera detta.
Edit, ja det gör det.
Edit, ja det gör det.
Har inte Dassault (eller hur det nu stavas) nått liknande?
Ta kontakt med er systemleverantör, så kanske dem reder ut detta, själv kör jag Inventor, och har en Vault-server liggande, men har inte hunnit med att sätta igång den.
Edit, blandade ihop det med SW.
Ta kontakt med er systemleverantör, så kanske dem reder ut detta, själv kör jag Inventor, och har en Vault-server liggande, men har inte hunnit med att sätta igång den.
Edit, blandade ihop det med SW.

Senast redigerad av TomasL 13 mars 2012, 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Finns det inget PDM att lägga på låter det konstigt...
Första träffen kanske kan ge tips:
http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=278751
Första träffen kanske kan ge tips:
http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=278751
Solid Edge har främst Insight som PDM verktyg(vi har dock inte Insight i dagsläget). Jag är inte så insatt i vare sig PDM eller Solid Edge. Därför tänkte jag höra mer er andra hur ni hanterar CAD systemen.
I dagsläget hanterar vi revisionshanteringen mha filsystemet, håller på att göra manuella kopior i explorer. Men detta håller inte för att göra revisioner i produkt nivå.
I dagsläget hanterar vi revisionshanteringen mha filsystemet, håller på att göra manuella kopior i explorer. Men detta håller inte för att göra revisioner i produkt nivå.
Jag har alltid gjort det via PDM på de större företag jag varit på.
Valde då spara, mindre ändring eller stor ändring(säkert andra ord) och beskrivning på vad som gjorts.
Större ändringar fick godkännas av chef. Sen uppdaterades allt automatiskt, ritningar, pdf:er till produktion och assembly.
Bäst är de som är inbyggda i programmet som körs, men det är inte nödvändigt.
Enligt mig är det omöjligt att köra manuella uppdateringar på allt, det kör bara ihop sig till slut.
Valde då spara, mindre ändring eller stor ändring(säkert andra ord) och beskrivning på vad som gjorts.
Större ändringar fick godkännas av chef. Sen uppdaterades allt automatiskt, ritningar, pdf:er till produktion och assembly.
Bäst är de som är inbyggda i programmet som körs, men det är inte nödvändigt.
Enligt mig är det omöjligt att köra manuella uppdateringar på allt, det kör bara ihop sig till slut.