Använda RC servosignal för att styra stegmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kajakmannen

Använda RC servosignal för att styra stegmotor

Inlägg av kajakmannen »

Hej

Någon som vet om det finns "converters" som konverterar en RC servosignal till en stegmotorsignal. Dvs. så att jag kan använda en servosignal för att överföra servots utslag (som är mindre än 180 grader) till låt oss säga 360 grader på en stegmotor?

Fakta om RC servosignal:

The control signal is a digital PWM signal with a 50 Hz frame rate. Within each 20 ms timeframe, an active-high digital pulse controls the position. The pulse nominally ranges from 1.0 ms to 2.0 ms with 1.5 ms always being center of range. Pulse widths outside this range can be used for "overtravel" -moving the servo beyond its normal range. This PWM signal is sometimes (incorrectly) called Pulse Position Modulation (PPM).

Skall styra en antenna tracker med en antennatrackerstyrning och skulle vilja nyttja stegmotorns inbyggda robusthet i form av en bra lagrad axel.

Någon som vet om det finns eller som vet hur man bygger en enkelt?

MVH / Kajakmannen
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Använda RC servosignal för att styra stegmotor

Inlägg av Icecap »

Jag har aldrig sett det (har inte letat heller) men det skulle väl vara rimligt enkelt att ta en mikroprocessor (µC) och låta den mäta pulsbredden och "översätta" till en viss position. Därefter är det bara att låta den styra stegmotorsignalerna till rätt position uppnås.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Problemet är att du inte vet vart stegmotorn är vid spänningstillslag.
Det vet servomotorn.
Så du måste endera skapa en återkoppling av position eller skaffa ett mekaniskt stopp som stegmotorn kan "nolla" sig mot vid varje uppstart (detta är den enkla och billiga lösningen).
Men om stegmotorn skall ersätta en servomotor där pulsbredden istället för position motsvarar servomotorns rotationshastighet så är det skitenkelt.
kajakmannen

Inlägg av kajakmannen »

Om man sätter en vridpot på utgående axel så borde man ju kunna relatera servosignalens område till vridpotens vinkelområde eller hur. Vridpoten blir återkopplingen på stegmotorn.

MVH / Kajaken
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Kanoten :lol:.

När du inte beskriver ditt system tydligare så låter det som om du försöker gå över ån efter vatten.

Här i forumet finns det många som har byggt CNC-fräsar och således är hyfsat insatt i hur stegmotorer och servomotorer fungerar i olika systemlösningar. Därför tror jag att du kan få många goda råd och idéer. Förutsättningen är dock att du blir bättre på att beskriva det du vill åstadkomma och framför allt vilka komponenter som ingår i din tänkta systemlösning. Rita gärna ett blockschema och beskriv blockens I/O-signaler. Då blir det lättare att hjälpa till på avstånd.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Enklast av allt är i mina ögon en µC och en "home"-brytare. Vid power-on sökas stegmotorn till home-brytaren och hittar då rätt läge, sedan kör den till pulsernas position. Servomotor är också en väg att gå men jag tror att det kan bli en del dyrare.

Men antennen kan knappast vara så stor med en servomotor, visst brukar de ha stadiga lager men de kan inte hålla t.ex. en TV-antenn på plats med direktdrift om det blåser, då ska det vara en sjujävlar stegmotor iaf.
kajakmannen

Inlägg av kajakmannen »

Ojdå. Jag som tyckte att jag var specificerad :) haha jaja jag är ingen med elektronikkunskap men det kanske ni redan gissat.

Följande har jag:

En pan/tilt antenna trackercontroller som med hjälp av två servon riktar in en antenn mot ett FPV-plan (First Person view plan)
Detta för att få så lång räckvidd och kvalitet som möjligt på en videosignal som skickas ner från planet till markstationen och videoglasögona som jag använder för att styra planet utom visuell räckvidd från backen.

De två servona vill jag byta ut till två stegmotorer då jag skulle vilja nyttja stegmotorns inbyggda lagring etc i konstruktionen. Hittade en kille på nätet som gjort en sådan antennatracker som jag skulle vilja bygga. Se länk nedan.

http://www.cgsy.com.au/pantilt-mount

Då servona tar imot en PWM signal som har en signallängd på 1-2 ms emd neutralläge på 1,5 ms så kan ju inte stegmotorn ta imot signalen direkt utan jag behvöer kunan läsa in servosignalen (PWM signalen) och översätta den till en position och sedna styra stegmotorn så att den intar motsvarande position. Förstår problematiken med att stegmotorn inte vet vart den är då man spänningssätter systemet men "home" läget låter ju smart och en vridpot på utgående axel till pan och tilt axlarna borde även gå att använda tycker jag.

Borde ju även gå att få in funktion så att jag kan ställa in hur mycket 0.5 ms från mittläget på servosignalen skall motsvara i vinkel hos stegmotorns rörelse.

I systemet som skall kunna ställas upp på modellflygföältet eller vart än jag flyger har tillgång till 12 V som driver markstationen.

Så frågan är hur man bygger upp sjhälva översättningsfunktionen/kortet som kopplas mellan min antennatrackerstyrning och stegmotorerna.

Controller
Pan --(PWM signal 1-2 ms)--> translor --(stepper signal) --> Stegmotor på pan axeln
Tilt --(PWM signal 1-2 ms)--> translor --(stepper signal) --> Stegmotor på tilt axeln

MVH / Kajaken
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det här var ju ett äntligen ett intressant projekt. Det har varit lite torka med dessa på EF ett litet tag.

Jag hinner inte ställa alla frågor som behövs för att jag skall kunna ge input just nu men återkommer om några timmar.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Det finns ju servon som är hur feta som helst som fixar det där ju.
kajakmannen

Inlägg av kajakmannen »

Skulle gärna vilja använda stegmotorer men har någon förslag på feta servon som kan passa så ge gärna förslag här :)

MVH / Kajaken
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Här är ett exempel.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Såsom den visade var gjord så handlar det ju om utbalanserad last, då är det ju bara tröghetsmomentet som stegmotorerna behöver kunna hantera vilket är ganska enkelt.
Så hur styr du det hela?
GPS i planet och GPS på basstationen som efter horisont resp nordinriktning räknar ut A och B (sida, höjd) rotationen?
Skriv svar