Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
Man räknar väl inte hästkrafter på en sån där motor utan dragkraft?
Man räknar väl snarare i dragkraft,och det är rätt svårt att uppskatta.
Så extrem är den faktiskt inte - förutom ljudet. 50% är lite väl snålt, men vi tänkte i alla fall skruva ner lite
Så extrem är den faktiskt inte - förutom ljudet. 50% är lite väl snålt, men vi tänkte i alla fall skruva ner lite

Andra gången jag jag fick ställa in min tripp till Orsa Speed förra gången var det vädret denna gången en sjuk son, jaja det blir väl tredjegången gillt antar jag. (Om det nu blir "flyin" nästa år)
Var det någon som lade märke till bocken mellan Mora och Orsa (tror jag)?
Ni skulle kanske kunna sätta fast tunnare stålringar på utsatta ställen runt motorn för extra hållbarhet liknande princip som används i ubåtar så skulle det nog kunna bli i alla fall lite starkare men utan att lägga på någon vidare vikt.
Lite svårt att sätta en ring runt en platt yta...
- Electricguy
nlinus skrev:Vi körde faktiskt sönder den i andra repan (film kommer strax, kolla hemsidan), men har lagat den nu.
Längst fram är motorn inte helrund utan har ett par "släta" partier. De sviktar förstås mer när den pulserar. Under alla tester för att få igång den så monterade vi tändstiftet på olika positioner, så vi hade tre gamla hål som vi pluggat. Två av dessa satt i ett "slätt" parti, och runt svetsarna började det till slut spricka. Man hör i filmen som kommer senare att motorn börjar gå halvpissigt bara strax efter starten. Till slut brakade det till lite, så jag dödade den direkt. Vid en närmare kontroll så hade en inspektionslucka uppstått helt automagiskt. Ett stycke plåtpå 50x50mm hade lite snyggt vikt ut sig.
Inga problem. Vi fick plåt och svetspinnar donerade, samt lokal att hålla till i. Nu är hålet tilltäppt och imorgon bär det av igen. Vi skruvar på lite mindre soppa. Vore trevligt att få det där diplomet för att ha kört hela sträckan...
- Electricguy
Jo "förstärkningar" eller "vibrationsdämpare" kunde vara en idé. Vi ska fundera vidare på detta. Just nu måste vi fixa det viktigaste (den ska nog hålla ett tag med de reparationer vi gjort) för vi kanske har något mer på gång alldeles snart... 

- Electricguy
En ÄNNU större maskin?
Eller en hybridraket kanske?

Eller en hybridraket kanske?

En stålring som följer konturen på något hela vägen runt om från start till utgångspunkten igen är runt men måste ju givetvis inte vara perfekt cirkelformad om inte konturen är det.
Jag vet en skrot som i alla fall har fart en jetmotor hängande i ett lager tält. Inte en aning om skicket på den dock.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag har följt tråden sedan starten, den är helt underbar!
Ni har gjort ett enormt snyggt arbete, lagt ner massor av tid på något som är helt meningslöst men ändå fantastiskt roligt!

Ni har gjort ett enormt snyggt arbete, lagt ner massor av tid på något som är helt meningslöst men ändå fantastiskt roligt!

Precis, Werner von Braun skulle vara stolt över er!