Det är en helt vanlig synkronmaskin. Lägg på ett fält på rotorn och kör den med en modellmotorstyrning. Hur man kam klassa det som svårt fattar jag inte. Att bygga en motorstyrning skulle göra det bökigare, men inte oöverkommligt. Rotorn här som på alla synkronmotorer ett jämt antal poler. Som nämnts tidigare kan man kortsluta rotorlindningen och på så vis få en asynkronmotor. Om man vill driva den med en fast frekvens kan det kanske vara en idé, men inte annars.
Om generatorn kan ge 80A betyder det nog att man kan driva den med upp till 80A men hur mycket man ger den beror på vilken spänning man driver det hela med!
Jag byggde om en generator till motor för länge sedan. Det fungerade bra. De modifieringar jag (kommer ihåg att jag) gjorde var ta bort likriktardioderna, installera hall-sensorer samt ta bort laddingsregulatorn och driva rotorlindningen med lämplig spänning (vill minnas att det var klart mindre än 12 volt). Statorlindningarna däremot gick att mata med betydligt mer än 12 volt (tror jag körde 48).
Skippa sensorer om du har tillgång till en sensorlös controller och inte behöver köra den på låga varvtal.
Hur mycket den tål märker du. Det enda som händer är att den blir för varm och till slut brinner den upp...
Det kan nog vara svårt att få en tv kontroller att acceptera den motorn, de är byggda för att driva synkronmotorer.
En kompis byggde ett elverk med bilgenerator och gräsklipparmotor, där skulle generatorn även agera startmotor. Om det funkade i slutändan vet jag inte, men den orkade i alla fall dra runt motorn.
Motor styrningen måste klara av att leverera så mycket som du lastar motorn med. 80A är vad den tål länge, inte vad den kräver.
Dioderna är väl bara bra att behålla för de torde bli fina back-EMK-skydd för de effekttransistorer man skapar växelspänningen med?
I övrigt torde man behöva ett trekanals "slutsteg" som kan ge 0-12V.
Den som har gott om extremt stryktåliga stereoförstärkare i bra-att-ha-lådan kan nog provköra en generator som motor genom att koppla vänster-jord-höger på slutsteget till de tre faserna (som man får gräva fram), driva statorn med galvaniskt skiljt nätagg och fixa en datortongenerator som överlagrar tre faslägen av samma sinuston på lämpligt sätt för att driva rätt...
Vad jag har hört så har bilgeneratorer ingen vidare verkningsgrad. Det finns ju en bautastor fläkt + fartvinden som kyler av värmen från usel verkningsgrad (plus att generatorn ofta har egna fläktvingar på sin remskiva) och dessutom utgör generatoreffekten bara nån procent av förbränningsmotorns effekt så även den som satsar på att få bra bränsleförbrukningssiffror vinner inte mycket på att bygga en bil med bra generator.
Fast det kanske är skillnad mellan årgångar för generatorer på samma sätt som det verkar som om startmotorerna ändrats med tiden?
Dioderna måste man ta bort. I dagsläget är RC motorstyrningar så billiga att det inte är någon ide att testa något annat.
Verkningsgraden är väl inget att hurra för direkt. Jag har hört siffror runt 50%, men vet inte om det stämmer.
som generator är idag så ligger bilgeneratorn runt 50% effektivitet då dioderna, kopparförlusterna, järnförlusterna (då dessa är hårt utstyrda magnetiskt och också ger akustiskt hörbara vinande ljudet när den laddar hårt då järn ändrar formen en smula beroende på hur stark magnetfältet är) och förbrukningen av strömmen till rotorn gör det ineffektivt när man envisas att köra kring 14 Volt. Hade man kunnat nyttjat spänningen 90 Volt när motorn snurrar i högvarv så hade det varit annan sak, då hade den procentuella förlusterna i dioderna, kopparen och järnförlusterna varit mycket mindre relativt levererad effekt.
varför det är så beror på att generatorn skall kunna leverera tillräckligt med effekt redan vid tomgång och låg varvtal.
Om jag vill bygga en sån här
Så vilken typ av motor är smartast? Jag funderade lite på att ha en "generatormotor" till varje hjul. Rejält utväxlat då såklart.
Men det finns säkert någon smartare lösning (som inte inkluderar dyra hydraulmotorer, slangar och kopplingar..)
Tips?