Fixa extern antenn på mobiltelefon?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fritte

Fixa extern antenn på mobiltelefon?

Inlägg av Fritte »

Idag har jag en gammal Ericsson kopplad till en extern riktantenn för att över huvud taget få någon mottagning i sommarstugan.
Men jag skulle vilja ha en sån här "mobil" istället.
Kan man på något sätt löda på en fme-kontakt för att på så sätt koppla in en extern antenn? Eller ska jag leta vidare efter en annan telefon?
Användarvisningsbild
polmanswe

Re: Fixa extern antenn på mobiltelefon?

Inlägg av polmanswe »

Finns induktiva antenner som fixeras på baksidan, kjell o co har sån. Sen finns det 3g/gsm repeter. Då kan du använda flera mbtfn på samma repeter, kostar ca 4-5000.
Fritte

Inlägg av Fritte »

Som jag har förstått det med induktiva antenner är att man tappar en del effekt. Och som det är idag så får jag 2 pinnar på mobilen med 10dBi riktantenn. Så jag har inte riktigt råd med effektförluster.
Sen så har jag ingen el i huset förutom lite solel. Så en repeater är inget alternativ.

Men tack för förslagen.
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Repetern kan du driva troligtvis från 12v batteri (lite osäker) som laddas från solcell.. Ja du förlorar effekt med induktiv
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det funkar öht inte med en vanlig mobil alltså? För med en sån där så kan du ju placera basstationen på en vettig plats där den har mobiltäckning (nackdelen är att du kommer behöva en separat laddare till luren).
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

titta efter gamla (ca 10år) telefoner. Antennuttag var vanligt då.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men det han vill ha är ju en trådlös telefon där basstationen använder sig av GSM istället för en analog telefonlinje. 10 år gamla telefoner lär ju inte ha den finessen direkt...

Det jag funderar på är om det kanske är 3G-täckning med extern antenn, då kanske IP-telefoni över 3G skulle kunna vara ett alternativ. En Siemens A580 IP och lämplig 3G-router som har anslutning för extern antenn.
Fritte

Inlägg av Fritte »

Polmanswe: Repeater skulle innebära en stor kostnad. Både repeater och fler solceller kostar en hel del pengar.

Nerre: Har man tur och vädret är rätt så kan man få en mycket svag men ostabil mottagning om man klättrar upp i ett av träden i utkanten på tomten.

Electricguy: Jag har redan en gammal telefon kopplad till riktantenn.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Mobilt bredband via Net1 då? Bättre täckning där kanske?
Fritte

Inlägg av Fritte »

Det stora problemet är att få den lilla ström jag har att räcka.
Vill ju inte göra en allt för stor investering då jag har en fungerande lösning. Jag vill ju bara göra det lite smidigare.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Mobil telefoni via Net1:
http://www.net1.se/privat/telefoni.aspx

Lär troligtvis fungera mycket bättre, går över 450Mhz-bandet som brukar ha bra täckning där vanlig GSM inte riktigt lirar bra... :)
Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning »

Basenheten är större än en telefon så innehållet och särskilt antennen
är nog inte av det allra pytteminsta slaget. Finns alltså en chans att
kunna löda in en koax och dra ut till en kontakt. För att kunna göra
tester under tillverkningen finns alltid en intern anslutningspunkt som
är 50 Ω och kan man hitta den är det löst.

Har du kollat täckningskartor och jämfört signalstyrkan mellan 3G och det
du har nu? En koll av om du behöver byta riktantenn är inte fel heller,
en modell för rätt frekvensområde är bättre än en bredbandig som täcker allt.

En yttre antennkopplare kan du glömma direkt om den inte är specifikt
konstruerad för din tilltänkta basenhet. Om man vet hur antennen inuti
är konstruerad går det att göra kvalificerade gissningar men annars blir
det inte alls bra. I extremt närfält på antenner gäller inte det samma som för
fjärrfält som det blir i den normala användningen.
Fritte

Inlägg av Fritte »

Tack Hedning.
Precis den typen av svar som jag eftersöker.
Om det finns en anslutningspunkt för test under tillverkning så borde väll chansen vara ganska så stor att det redan sitter någon typ av kontakt på den vilket då underlättar att hitta den. Om inte annat så borde det kanske gå att spåra banor från den riktiga antennen för att få ledtrådar i sökandet?
Om man nu hittar anslutningspunkten. Är det då bara att löda dit en fme-kontakt och sedan ansluta till antennen?

Diverse teckningskartor har jag kollar till och från under de senaste 10 åren och inget har förändrats. Just där stugan ligger så har det alltid varit dålig till ingen teckning enl kartorna. Jag har även testat med både 2g och 3g med alla stora operatörer och Telia är det enda som gäller.
Med antenn har jag bara testat 2g då antennen är gjord för det och telefonen jag använder idag har inte heller 3g. Men byter jag till den trådlösa telefonen så kommer jag nog även att köpa en 3g antenn för att testa.
Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning »

Det finns några vanliga konstruktionslösningar som kan modifieras på lite olika sätt.

- Antennen på samma mönsterkort som telefonkretsarna och ansluten direkt via foliebanor.
- Inte så vanligt - går inte att kontaktera direkt vid tester och antennen är
med i testkedjan. Hitta en punkt så nära kretsarna som möjligt och kapa folien där.

- Antennen ansluten med en koax inlödd på kortet - löd loss och koppla in egen koax eller
kapa vid antennen och montera kontakt där.

- Kontakt på kortet - kontakt på koax till antennen - kapa koax och montera egen kontakt
i stället för antennen. Inte säkert att det är en standarkontakt på kortet, finns snikvarianter.

- Fjädrande stift mot flexfilm i antennen - ta bort stift och löd in koax där. (se anm. nedan)

- Flexfilm lödd direkt på kortet - kan gå att löda in koax men beror på om det är 50 Ω där.

Gäller alla varianter:
Koax kräver både signal och jord i snittet där man kapar, inte säkert att alla antenner som sitter
direkt på kortet har en bra jordpunkt också. Tunn koax och högst en eller två millimeter längd
på mittledare och skärm vid anslutningspunkten.

Testanslutningen kan vara foliepaddar på kortet, ibland en centerpad med en ring runt omkring
eller flera småpaddar runt mittpadden. Det är för övrigt kraven på att alla telefoner uppfyller
kraven för typgodkännade enligt ex.vis 3G standarden som gör att de nästan alltid måste
direktanslutas till testutrustningen i produktionen.

Skulle rekommendera att montera en chassiekontakt i lådan och löda en koax till kortet,
risk att bryta sönder paddarna och kortet annas. SMA, FMA eller annat beror på vilken kontaktyp
som är vanligast på riktantennerna.

Det gäller dessutom att kunna identifiera 3G och DECT-antennerna, tror DECT är av enklare typ
p.g.a. mindre krav på räckvidd.

Hoppas att ingen har hittat på några nya lösningar sedan jag tittade senast, i så fall
får jag väl hålla mig undan ett tag.
Fritte

Inlägg av Fritte »

Jag tackar och bockar.
Jag återkommer längre fram i vår när jag köpt en telefon. Antingen med fler frågor eller med resultat.
Skriv svar