Styrningen hade havererat på den, så det är det jag ska fixa nu, och använda den som en en klocka jag ska hänga upp på väggen i sovrummet!

Displayen har styrts av en PIC, 40 pinnars, så varje segment hade sin egen pinne på PIC'en och styrdes alltså individuellt.
Då jag inte kan programmera PIC är tanken att använda en Arduino för själva "tankeverksamheten" och för att styra displayen använder jag nog en MAX7219 som är en SPI interfejsad LED-driver.
Displayerna är i själva verket ett stort kretskort, och styrningen har suttit på ett av displayerna.
I helgen har jag labbat med den styrningen och försökt återanvända så mycket som möjligt av det som finns på kortet redan.
Men jag insåg igårkväll att det blir jobbigare och svårare att försöka göra om det befintliga kortet än att göra ett helt nytt "styrkort" från början. Gör jag ett nytt får jag även allt som jag vill/behöver, så det är vad jag ska göra nu.
Lite bilder:
Såhär såg den ut från början. Jag har kastat ramen och lådan. Det var byggt av stål och vägde därför en hel del.

Här är bilder på displayen som har styrningen på sig.

Här lödde jag bort sockeln och monterade en stiftlist under så jag kom åt pinnarna att styra segmenten. Den idén gick åt skogen som sagt.

Jag är rätt kass på att avlöda saker så jag plockade fram avbitaren och tog den i delar.

Fina hål.

Nästa steg är att koppla upp min planerade krets på ett breadboard och se så min teori i jag har i skallen funkar som jag vill...