fräsa i akrylplast

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
swetrekki

fräsa i akrylplast

Inlägg av swetrekki »

Hej allesammans,
Jag gjorde en snabb sökning, men hittade inget...är det någon som har koll på skärdata när man skall fräsa i akrylplast, och vad man skall använda som kylning?

Vad skall man ha för fräsar till akrylplast, går det med två skäriga eller?

Mvh Claes
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: fräsa i akrylplast

Inlägg av AndLi »

Prova sök på plexiglas, jag vet att jag pratat skärdata i min boristråd.
Personligen gillar jag inte akryl, polykarbonat är trevligare att fräsa i..

Men gissat ur luften kör jag tvåfräsig 3.175mm matning runt 1200mm/min och 10krpm på spindeln. Kyler med diskmedel och vatten.
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Jag brukar köra med en skäriga och 1000mm/min matning och kressen på 2an i plexi.

När jag kört med 2skäriga brukar det alltid samlas smällt plast runt fräsen fast jag dränker fräsen i kylvatten.
swetrekki

Inlägg av swetrekki »

Ok, jag tycker det låter jäkligt fort med 10k rpm borde det inte vara mindre risk för smältning vid lägre varvtal?
polycarb. är lite mera repkänsligt om jag fårstått det hela rätt, det var därför jag ville köra på akrylplast/plexi/perplex...

Jag skall bygga lådor för att skydda modeller från damm och små fingrar nämligen...

// Claes
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag tycker inte att vanlig akrylplast kladdar nämnvärt, har kört med alla möjliga olika skärdata och tycker det blir rätt bra varje gång.

Att använda kylning tycker jag bara är nödvändigt när man inte fräser igenom hela skivan, om man vill ha en hyfsat fin yta där man fräst, annars känns det rätt onödigt IMO.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag har bara kört lite akryl, och då i ganska tunnt format (ett par millimeter). Har då matat runt 2500 mm/m vid gissningsvis 8-10krpm med en enskärig 5 mm. Tycker det är lite för låg matning, men den fräsen jag har kört i gillar inte så mycket högre matning.

Polykarbonat har jag skurit betydligt snabbare, runt 3000 mm/m vid 4 krpm med en 6 mm ballnose. Men då i en väldigt stabil fräsmaskin.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Får man mjölkiga kanter kan man snabbt gå över men en blåslampa så blir det fint :)

EDIT: 1206:e inlägget… Lätt att löda det
Senast redigerad av kankki 6 mars 2012, 22:35:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

kankki: Japp, det funkar riktigt bra. När jag har kört PC med 6 mm ballnose och 0.25 mm stepover (skärdjup mellan 1 och 5 mm) så har det dock blivit riktigt bra! Men kör man över lite snabbt med blåslampa så blir det verkligen kanon!
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Kanske bör förtydliga att gasol fungerar inte (inte tillräckligt varmt). Jag kör etylen + syre när jag "flammar" akryl.
Blåslampa = ?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

När jag har flammat mindre kanter så har det fungerat med "jetlåga" från en lite större handhållen butan-brännare (1300c spetsbrännare), man får dock vara snabb med den då den är såpass koncentrerad.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Hursom är processen lite omvänd när det gäller flammning. Har du får låg temperatur - gasol - börjar ytan bubbla. Har man tillräckligt hög temperatur så förångas ytskiktet och du får en spegelblank yta.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ok, jag sa bara att det har fungerat bra för mig, blev rätt fina ytor iaf utan tendens till bubbling :), går säkert att göra bättre...!
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Näda, det går bra med gasol också. Blir det bubblor på kanten så värmer du för mycket. När jag jobbade på plastfirman så körde vi med gasol. Acetylen gör gärna att det blir lite gult i den klara akrylen.
Man kan slipa med fint sandpapper och sen polera med roterande trissa och "vax" eller vad det nu är man har på trissan. Tar längre tid och är svårt att inte få kanten att bli ( lätt rundad. Men det blir absolut finast resultat.
Erik M

Inlägg av Erik M »

Jag har fräst ett antal bilbanor, främst i MDF. Men även tittat på andra material.

Men vad jag tänkte komma med här var vad som både kyler och rensar medan man fräser.
I MDF mest rensa, i plaster både kyla och rensa. Kyler man tillräckligt bra så smälter inte spånen tillbaka lika mycket heller.

Nå, vad gör jag då?

Dammsugare för att fånga upp lösflygande.
Men än mer viktigt... smal kompressorluft rätt ner runt stålet.

Det blir kallare och betydligt mindre spån att gräva ur efteråt.

Jag har iofs än så länge bara kört i EXPO (extruderad polyuretan?). Men det har blivit bra.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

GeekJoan skrev:Näda, det går bra med gasol också. Blir det bubblor på kanten så värmer du för mycket. När jag jobbade på plastfirman så körde vi med gasol. Acetylen gör gärna att det blir lite gult i den klara akrylen.
Man kan slipa med fint sandpapper och sen polera med roterande trissa och "vax" eller vad det nu är man har på trissan. Tar längre tid och är svårt att inte få kanten att bli ( lätt rundad. Men det blir absolut finast resultat.
Intressant, var det något speciellt munstycke eller så? Får pröva gasol igen helt enkelt.
Skriv svar