hörlursförstärkare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
mattej00

Inlägg av mattej00 »

evert2:
du verkar ha koll på det mesta, antar att du hört talas om cmoy:en, funderar på att göra den som ett projektarbete, funderar lite dock hur mycket en gain ska vara på dock, dom som var dom tagit upp va 2,3,4,5,6 och elva men det har jag faktist kommit under fund med hur man ändrar, vilken gain skulle vara lagom för att driva hörluren som jag skrev däruppe?

Edit: förra sidan
evert2

Inlägg av evert2 »

Ja..jag har hört talas om "cmoy:en"..men jag vet inte riktigt hur den är upp byggd.

Förresten...har du tillgång till oscilloskop...då kan du ju mäta upp signalkällan...sen kan du dessutom mäta hur ös du behöver för att kunna spela "tillräckligt högt" ....å då kan du lätt räkna ut vilken gain du behöver.

Om inte annat: ta reda på vilka komponenter som byttas vid ändring av gain (förstärkning)...så kan du helt enkelt TESTA dig fram till lämpliga värden för att få till det.
mattej00

Inlägg av mattej00 »

ioförsig, enligt hemsidan så är gäller det r3/r4+1=gain
möjligen tvärtom, men det är ju då två motstånd som gäller, och motsånd är ju inte så dyra direkt. nått lämpligt gain-område å satsa på?
evert2

Inlägg av evert2 »

Känsligheten på lurarna är 96 dB/1 mV va?

Kolla på siterna du hittar ritningarna....till vilken lastimpedans de hörlursförstärkarna är byggda för....å titta på hur stor "gain" som används.

MEN 96 dB/ 1W...är det mycket eller lite (ingen aning)...jag vet inte så mycket om lurar....fast man kan ju iaf anta att spänningen ut till hörlurarna måste vara högre till ett par hörlurar med en impedans på 250 ohm...jämfört med ett par hörlurar med en impedans på 32 ohm.

Om man skulle anta att effektkraven är lika för båda typer av hörlurar..så måste utspänningen vara (250/32)^0,5 = 2,8 ggr större för 250 ohms hörlurarna jämfört med 32 ohmshörlurarna.
mattej00

Inlägg av mattej00 »

enligt köpsidans hemsida så ska inte en mp3-spelare klara av dom men har sett på flera forum som använder dom, får väl se, ska köpa dom snart så.
Skriv svar