Ja, det är värmaren från kjell...har du gjort som Borre skrev?Perkla skrev:Fredde... har du en sån värmare som man får i paketet från Kjell ?
Perkla bygger LED UV låda
Re: Perkla bygger LED UV låda
Vart den försvinner? - Den absorberas i omgivningen (lådan i detta fall). Har man en blank yta så kommer ljuset att reflekteras. Har man något som blockerar en viss våglängd så kommer den att reflekteras där oavsett hur nära du sätter dioderna, hur stor lådan är eller om du har reflekterad yta. Beroende på kvaliteten så kan lite av den ändå passera. Så bara för att en viss effekt strålar ut så betyder det inte hela att den effekten kommer träffa föremålet. Storleken på lådan spelar en stor roll. Varför sprida ljuset till omgivningen mer än nödvändigt?Nisse skrev:Jag kör med laminat från Kjell.Perkla skrev:Beror helt på vilket laminat man har plus att jag la ner mitt UV kort i en mycket större låda så mycket av ljuset försvann nog i lådan utan att belysa laminatet, därför tog jag 20 minuter eftersom kjells laminat är testat att funka bäst på 16 minuter tror jag det var.
Vart försvinner ljuset? Det som strålar ut från dioden mot kortet träffar väl kortet oavsett storlek på lådan?
Lådan jag använder är också stor och har inte reflekterande insida.Jag kör med plexi från Bauhaus.Adis skrev: Du velade mellan plexi eller glas. En del av UV-A spektrat blockeras i plexi medan i princip hela UV-A spektrat släpps igenom på vanligt glas, dvs mellan 400-300nm. Den UV som däremot blockeras i glas är under 300nm.
= Glas ska du ha.
I många trådar här på forumet säger flera tvärtom mot dig Adis. Tror nog du är den första som förespråkar glas över plexi vad jag sett.
Tjipp
Nisse
Adis -> Läs min mening en gång till...
"Vart försvinner ljuset? Det som strålar ut från dioden mot kortet träffar väl kortet oavsett storlek på lådan?"
Jag kör som sagt med 150 dioder, 20mA/diod, Kjells laminat, ca 60-70 mm avstånd, icke reflekterande låda, plexiglas och exponerar 6 minuter med perfekt resultat. Tyckte 20 minuter verkade vara en väldigt lång tid, men funkar det så funkar det.
Tjipp
Nisse
"Vart försvinner ljuset? Det som strålar ut från dioden mot kortet träffar väl kortet oavsett storlek på lådan?"
Jag kör som sagt med 150 dioder, 20mA/diod, Kjells laminat, ca 60-70 mm avstånd, icke reflekterande låda, plexiglas och exponerar 6 minuter med perfekt resultat. Tyckte 20 minuter verkade vara en väldigt lång tid, men funkar det så funkar det.
Tjipp
Nisse
Nån annan som skrivit i denna tråden hade testat att 16 minuter funkade bäst med samma grejer som jag har och ett av stånd på 85mm med laminat från kjell.
Hmm..... Funderar på att bygga en ljuslåda. Jag har tidigare kört med ett lysrör från "kärringgrill", men det blev något defekt vid senaste flytten. Jag har alltid kört med vanligt kopierpapper och laserskrivare. Med lysröret har exponeringstiden hamnat på ungefär 25 min.
Hur skulle det funka med lysdioder?
Det behövs ju lite kräm för att lysa igenom pappret.
För övrigt tycker jag att det funkar mycket bra med vanligt papper. Man får bra svärta och bra upplösning. Har utan problem kunna använda kretsar med 0,5mm delning, vilket är fullt tillräckligt för mig. Billigt blir det oxå (Smålänning....).
Hur skulle det funka med lysdioder?
Det behövs ju lite kräm för att lysa igenom pappret.
För övrigt tycker jag att det funkar mycket bra med vanligt papper. Man får bra svärta och bra upplösning. Har utan problem kunna använda kretsar med 0,5mm delning, vilket är fullt tillräckligt för mig. Billigt blir det oxå (Smålänning....).
Jag har åxå funderat på det där med papper faktiskt.. ska ta o testa det tror jag, jag får ju alltid exponera med dubbla OH för att det ska täcka bra, kanske man inte måste om man skriver ut på papper.. ska testa det framöver o se.
Du har rätt där om det vore ideellt glas. Dvs allt som kommer in går ut. Så är det inte. Läs det jag skrev tidigare. Det var det jag snackade om hela tiden. Om du vill att det ska vara så som du skriver så skall du ha ha ett material som inte blockerar den våglängd som man vill ha (dvs du vill inte ha reflektion), i detta fall UV-A spektrat. Detta får du med helt vanligt glas. Sämre med plexiglas. Så, om du har reflektion så kommer inte det som strålar ut från dioden att träffa kortet. Lite kan komma igenom beroende på kvaliteten. Så har du en låda som är liten så kan du mer koncentrera ljuset och utnyttja den UV som reflekteras i lådan.Nisse skrev:Adis -> Läs min mening en gång till...
Tjipp
Nisse
Vet ej hur mycket du har läst fysik men detta är en av de grundläggande kunskaperna.
Jag hade 5:a i musik.. 5:a i Geografi.. 5:a i Sjöd.. 5:a i Hemkunskap.. 5:a i fysik
men endå vet jag inte vilket glas man ska ha o inte..
det är jävligt länge sen jag gick i skolan.

Problemet jag har är att när jag skriver ut på OH så täcker det inte så bra så jag får köra med dubbla.. endå blir det inte bra..
Har testat att skriva ut från annan laserskrivare åxå för att jag trodde kanske tonern började bli lite kass.. men resultatet blev det samma..
Några förslag på alternativ.. ? testa med skriva ut på vanligt vitt papper kanske ?

Har testat att skriva ut från annan laserskrivare åxå för att jag trodde kanske tonern började bli lite kass.. men resultatet blev det samma..
Några förslag på alternativ.. ? testa med skriva ut på vanligt vitt papper kanske ?
Tre månader har gått sen sist jag skrev nåt i denna tråden, håller på med för mycket just nu, hinner inte med mig själv ens en gång, samt att jag inom kort kommer börja ta CE kort samt ADR, Truck och Hjullastare åxå så det närmaste halvåret är relativt fullbokat... ska försöka hinna med nåt roligt iaf 

Det är ett par år sen jag började med tankarna med UV låda, nu har jag kommit en bit på väg.. den är närmare bestämt färdig, i all enkelhet förstås, tänkte mig att om denna funkar bra finns ingen orsak att bygga nått annat. Tack vare att jag kunde köpa billiga grejer av bra människor här på forumet så har jag nu en färdig UV låda där jag kan framkalla mina mönsterkort.
Några bygg bilder

Några bygg bilder

- Klas-Kenny
Long time no see, kul att du hittat tillbaka! 
Lådan ser ju riktigt trevlig ut, och det löst sittande displaykortet är ju bra charmigt.

Lådan ser ju riktigt trevlig ut, och det löst sittande displaykortet är ju bra charmigt.

Tackar.. jodå.. jag tyckte det var dags nu att bygga en låda, hittade grejerna i en kartong fint nerpackat så nu finns allt i min lilla hobbyverkstad
.. måste testa mig fram angående höjden på glas skivan dock.. så exponeringen blir så bra som möjligt, även tiden på timern.. vet ej vad som brukar vara normalt på denna typen av utrustning ?
10 minuter kanske ?
Ja kretskortet sitter skruvat bara, har tänkt bygga en liten konsoll till den senare

10 minuter kanske ?
Ja kretskortet sitter skruvat bara, har tänkt bygga en liten konsoll till den senare

Den enda gången jag gjorde ett kort med etsning så exponerade jag med en vanlig lysrörsskrivbordslampa i 20 minuter eller så.
Det fungerade fint det också
Det fungerade fint det också