Perkla bygger LED UV låda
Re: Perkla bygger LED UV låda
Jodå det blev skitbra.. jag ska bygga lådan nu precis strax... skulle vilja att nån vänlig själ kan fräsa en panel till mig som jag kan montera displayen på och sen fast i lådan, en panel i aluminium, undrar vad sånt skulle kosta ? Alltså fräsa upp för knapparna, displayen samt lys dioderna samt monteringshål för både displayen i panelen och monteringshål till lådan... som jag visserligen skulle kunna borra själv
- Klas-Kenny
Jag hade gärna fräst åt dig, men alu fungerar inte så bra i min maskin tyvärr 
Prova lägga upp en tråd i jobb/tjänster och se om du får napp där

Prova lägga upp en tråd i jobb/tjänster och se om du får napp där

- Klas-Kenny
Javisst, plast och trä är inga problem.
Jag läste i någon tråd att du hade källor till billig tvålagersplast ämnad till plektrumsskydd, det kanske kunde vara något?
Jag läste i någon tråd att du hade källor till billig tvålagersplast ämnad till plektrumsskydd, det kanske kunde vara något?

Precis vad jag tänkte.. dubbla lager, svart på ytan och vitt i bottenlagret.. 

- Klas-Kenny
Kan du få tag på sådant kan du skicka det tillsammans med en ritning till mig 
Priset skulle kunna vara att du skickar ett par kvadratdecimeter mer än vad som går åt till frontpanelen

Priset skulle kunna vara att du skickar ett par kvadratdecimeter mer än vad som går åt till frontpanelen

Jag har en ritning i SolidWorks.
Om ni rotar lite så ser ni en bild på resultat i någon tråd
Om ni rotar lite så ser ni en bild på resultat i någon tråd

20 minuter?
Jag kör med 150 dioder på 100x160 mm och ett avstånd på ca 70mm. För mig räcker 6 minuter mer än väl.
/ Nisse
Jag kör med 150 dioder på 100x160 mm och ett avstånd på ca 70mm. För mig räcker 6 minuter mer än väl.
/ Nisse
Beror helt på vilket laminat man har plus att jag la ner mitt UV kort i en mycket större låda så mycket av ljuset försvann nog i lådan utan att belysa laminatet, därför tog jag 20 minuter eftersom kjells laminat är testat att funka bäst på 16 minuter tror jag det var.
Du velade mellan plexi eller glas. En del av UV-A spektrat blockeras i plexi medan i princip hela UV-A spektrat släpps igenom på vanligt glas, dvs mellan 400-300nm. Den UV som däremot blockeras i glas är under 300nm.
= Glas ska du ha.
= Glas ska du ha.
Du kan få berätta för mig om du vill...Perkla skrev:Nix.. man kan väl säga såhär.. jag trimmade värmaren så den värmer upp till 55grader på full värme vilket är rätt så lagom tycker jagkan tala om för dig sen hur du ska göra om du ska köpa ett sånt sett som kjell har..
Fredde... har du en sån värmare som man får i paketet från Kjell ?
Ta lös vredet/ratten du ställer temperaturen med och vrid på axeln med något annat, eller sätt tillbaks ratten ett kvarts varv (eller vad som passar) åt andra hållet (lägre temperatur). Fungerar i princip på alla såna där värmare.
Jag kör med laminat från Kjell.Perkla skrev:Beror helt på vilket laminat man har plus att jag la ner mitt UV kort i en mycket större låda så mycket av ljuset försvann nog i lådan utan att belysa laminatet, därför tog jag 20 minuter eftersom kjells laminat är testat att funka bäst på 16 minuter tror jag det var.
Vart försvinner ljuset? Det som strålar ut från dioden mot kortet träffar väl kortet oavsett storlek på lådan?
Lådan jag använder är också stor och har inte reflekterande insida.
Jag kör med plexi från Bauhaus.Adis skrev: Du velade mellan plexi eller glas. En del av UV-A spektrat blockeras i plexi medan i princip hela UV-A spektrat släpps igenom på vanligt glas, dvs mellan 400-300nm. Den UV som däremot blockeras i glas är under 300nm.
= Glas ska du ha.
I många trådar här på forumet säger flera tvärtom mot dig Adis. Tror nog du är den första som förespråkar glas över plexi vad jag sett.
Tjipp
Nisse