enfas dränkpump, morrar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
beavy-o

enfas dränkpump, morrar.

Inlägg av beavy-o »

Jag skruvade isär en dränkpump pga att den inte startar, utan bara morrar ungefär som en trefasmaskin som saknar en fas.

Det jag fann var att kondensatorn hade exploderat. Det är en stor plastkondensator, ser ut som en sådan man brukar hitta i lysrörsarmaturer fast större. Det står 30uF på den, och 450VAC.

Nerifrån statorn kommer sex ledare. Två av dem är tunnare och är märkta "1" och "2". Misstänker att detta är någon typ av tempsäkring som bryter upp spolkretsen till kontaktorn.
Sedan finns fyra ledare märkta "Z1", "Z2", "U1" och "U2". Jag gissar att dessa utgör två spolar, "Z" och "U".

Spole Z har en resistans om 9,1 Ohm
Spole U har en resistans om 4,9 Ohm

Spontant tycker jag att minst en av spolarna har för låg resistans. Bör jag betrakta lindningarna(och motorn) som skrot eller bör jag byta kondensator och se glad ut? :)

Någon som har bättre koll på sådana här motorer som har någon input? Jag har pysslat lite med trefasmaskiner, men är tyvärr helt nollställd på sådana här motorer.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: enfas dränkpump, morrar.

Inlägg av prototypen »

Z kan vara hjälplindningen som tillsammans med kondensatorn knuffar igång motorn åt rätt håll.

Nej det är inte kört, byt kondensator och prova igen.

Protte
beavy-o

Inlägg av beavy-o »

visst hoppade den igång med ny kondning. Hade ingen aning om att kondningen behövdes, tänkte att det var kompensering eller så. Alltid lär man sig nåt :)

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Och det kan man väl kalla den, en slags kompensering för att den ska snurra istället för att morra! :wink:
Skriv svar