Ultraljuds vindmätare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lond

Ultraljuds vindmätare

Inlägg av lond »

Efter att ha tröttnat på att vindmätaren till min väderstation fryser ihop vid minsta fukt/kyla, så tänkte jag testa och bygga vindmätaren som är en del av SparkFun:s WeBBS väderstation.

Efter att läst igenom dokumentet, så caddade jag ett nytt mönsterkort som passade en µP som jag hade liggande och gjode det ytmonterat. I väntan att på att mina kort skulle komma så satte jag mig ner och konverterade koden så att den passade min kompilator.

Koden verkar snurra som den ska i µP, så nu väntar jag på mina ultraljuds sensorer skall komma.

Bild

Bild

/// Marcus
Användarvisningsbild
lond

Re: Ultraljuds vindmätare

Inlägg av lond »

Nästa steg när det hela fungerar, är att en ytterligare µP tolkar informationen från sensorn för att emulera vindhastighet och riktnings-givaren och mata den informationen till utomhus-enheten för väderstationen. :)

/// Marcus
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Onekligen ett intressant projekt, PDF:en var imponerande. Spännande princip för vindmätningen får man säga, en sådan mätare skulle inte vart fel.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

I väntan på att mina ultraljudssensorer skall dyka upp från Kina, så hittade jag backvarnings-kitt i rea-lådan för 49:00 när jag var och handlade saker hos Jula :)

Dags att börja att bygga testriggen:
Bild
Med några VP-rör böjar, så var testriggen färdig.

Problem :( signal ut men ingen tillbaka, hittade ett motstånd som var 1K istället för 1M :vissla: Lite bättre men fortfarande inget signal tillbaka :(

Plockade isär styrboxen för att se vad den innehöll: en µP som var slipad så att man inte skall veta vad den är för något :(
Bild

Samma signalväxel och en liknande koppling för signaldetektering som jag har + avstämda transformatorer och en spänningsdel som matar sensorerna med +8V och +5V till µP och signalbehandlingen.
Bild

Så jag mätte och tänkte lite.... bort med original µP och dit med min egen µP.
Sågade av ett kretskort och anslöt trådar till dom rätta punkterna och skruvade fast det och kopplade om mottagarsidan så att signalen kommer tillbaka i kors.
Bild
Bild

Efter spänningssättning och justering i koden så fungerar uppkopplingen :D

Skall göra en mer stabil sensormontering, sedan skall den ut och jämföras med min vädersnurra :)

/// Marcus
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Intressant, har några ultraljuds 'kapslar' liggande på bra att ha hyllan.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hur löser man luftvirvlarna som blir runt sändare/mottagare? De sitter ju i luftströmmen och kommer bromsa/skicka vinden i annan riktning?
Skriv svar