Jag har två effekttransistorer (2N3055) i ett bygge. De blir inte varma, men jag vill sätta dem på kylning ifall något skulle hända. I närheten av dessa ska jag placera en fläkt (på 8cm), egentligen pga andra komponenter, men det skadar ju inte att låta effekttransistorerna få lite kyla av dessa.
Dessvärre har jag inga kylflänsar som de "brukar" sitta på, däremot en stor plåtbit. (En spillbit från ett plåttak). Jag kommer förstås isolera transistorerna från plåten rent elektriskt med kiselbrickor.
Den stora frågan är helt enkelt: Skulle det fungera för upp emot 20W (beräknad maxförbrukning) om plåten är 11x8cm och ca 1mm tunn? Vore kul att veta hur mycket det skulle kyla.. Transistorerna tål visserligen 115W, men jag vill ju ändå inte ha för varmt.... Själva chassit kommer bestå av plexiglas.
En liten koll bara: Det borde väl kyla effektivast om fläkten (som är placerad längst bak) blåser in luft som paserar elektroniken och åker ut längst fram?
edit: Justerade rubriken...
Kyla för transistorer? *-Ny fråga-*
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Kyla för transistorer? *-Ny fråga-*
Senast redigerad av JimmyAndersson 10 oktober 2005, 05:13:42, redigerad totalt 4 gånger.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Oj! Den ser MYCKET användbar ut! 
Vissa värden är visserligen svåra att fylla i när man inte byggt något än. Extra knepigt blir det när det mesta är hemmabyggt. Eller vad sägs om:
"Termiskt motstånd mellan kylplåt och luft"... jahopp, sånt har man ju koll på. Inte.
Men det var ett mycket bra program!

Vissa värden är visserligen svåra att fylla i när man inte byggt något än. Extra knepigt blir det när det mesta är hemmabyggt. Eller vad sägs om:
"Termiskt motstånd mellan kylplåt och luft"... jahopp, sånt har man ju koll på. Inte.

Men det var ett mycket bra program!
- JimmyAndersson
- Kontakt:
--Ny fråga--
När jag plockade bort några komponenter från en nätdel så såg jag att det satt en bit nylon eller liknande (gummi/tyg-liknande) istället för kylpasta mellan vissa komponenter och kylplåten.
Leder det värme lika bra som kylpasta? Det var bara vissa komponenter som hade detta, andra hade kylpasta.
Någon som vet varför? Ett sätt att variera tråkigt arbete..?
Leder det värme lika bra som kylpasta? Det var bara vissa komponenter som hade detta, andra hade kylpasta.
Någon som vet varför? Ett sätt att variera tråkigt arbete..?

- JimmyAndersson
- Kontakt: