Detektera bilar

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Josty Kid

Re: Detektera bilar

Inlägg av Josty Kid »

Jag har inte hört att slingor som är nedfrästa brukar gå sönder bara så sådär. Oftast så har elektroniken dött av ålder. De som jag har arbetat med är toleranta mot hur slingan ser ut och det brukar alltid fungera med de gamla slingorna.

Men hur många behöver du?
Är det hobby eller skall du köpa något som funkar och är välbeprövat.
Atrix

Inlägg av Atrix »

Jag vet inte riktigt hur många jag behöver och det är ingen hobby.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har å andra sidan sett många slingor som går sönder. Det sker antingen när beläggningen nöts så pass mycket att de kommer fram (men det sker förhoppningsvis inte på en P-plats) men även när det bytts beläggning, då fräsas översta lagret ju bort och då brukar delar eller hela slingan att åka med.

Det fanns (/finns?) ett företag i England som hade byggt ett system just för övervakning av P-platser. Deras system var baserat just på en fluxgate (de kallade sensorn "VPD" för "Vehicle Presence Detector") och det hela var gjort som en "dosa" man satte ner i en "brunn" (diameter ~15 cm, djup ~17cm) i mitten av varje P-plats. I dessa enheter fanns det då batterier, VPD, korthållsradio och någon PIC-processor som höll det hela ihop.

En sådan enhet skulle fungera ~2 år innan batteriet måste bytas.

Det var runt 10 år sedan eller och med moderna PIC kan man nog sänka strömförbrukningen än mer.
dangraf

Inlägg av dangraf »

Lite brainstorming:
om man kör med en IR-sensor får man väl bara reda på att något passerat. Om vägen har 2 eller fler körfält fungerar väl inte denna metoden? men det kanske inte heller slingorna klarar av?

Skulle man inte kunna lyssna med en mikrofon om en bil passerar eftersom bilen själv sänder ut ljud. man skulle kunna leka i t.ex matlab eller scilab och se om det går.. göra FFT och kolla på amplitud och fas. Möjljigen skulle man även kunna klassa bilar som lastbil / bil / motorcykel / ambulans :-)
Eller kanske man skulle kunna mäta vibrationerna i marken/asfalten med en accelerometer.
Alternativt skulle man kanske kunna lyssna efter brus mha en radiokrets. Vet att tändsystemet kan skicka ut en hel del störsignaler på olika frekvenser. Men då fungerar det kanske inte på dieselbilar..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Atrix: det är alltså professionellt och systemet ska fungera i alla lägen.

Om det ska vara så att varje p-plats ska redovisas är det inte så mycket att välja på, det blir någon sensor på varje plats helt enkelt.
Men om det är den totala beläggning på en p-yta kan man räkna! Det är inget svårt att ha ett par slingor i varje fil vid infart och utfart, med två slingor efter varandra kan man få riktning och sedan har man det för varje fil, då kan man räkna rätt oavsett vilken riktning folk kör i valfri fil.

Detta har jag redan gjort för en del år sedan i Täby Centrum och där fanns det en del att hålla reda på...

Optiska system blir smutsiga men med lite rengöring kan en kamerafunktion med bildbehandling vara en lösning, då kan man rimligt enkelt avgöra om en plats är fri eller upptagen. Med nog kameran kan man täcka en ganska stor yta och när väl algoritmen för bildbehandlingen är klar är resten rimligt enkelt.

Annars är det man kan mäta mest att det står en ganska stor klump metall som sannolikt stör jordens magnetfält (kan detekteras med en fluxgate) eller den inverkan som denna metallklump har på en spole. I båda dessa fall är det en magnetisk avkänning.

Tryck blir nog inte tillförlitligt, hjulen placeras inte på exakt samma ställen jämt och det är inte samma spårvidd eller axelavstånd på alla bilar.

Lösningen beror alltså på vilken sorts mätning som ska utföras: är det en generell fyllnadsräkning eller är det en platsspecifik dokumentation som gäller.
Atrix

Inlägg av Atrix »

Icecap skrev:Atrix: det är alltså professionellt och systemet ska fungera i alla lägen.
Förlåt att jag inte svarat tidigare men det har varit lite körigt men svaret på din fråga är ja.

Mvh
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK. Då är det ju ganska beroende på hur definitionen av projektet är.

* Om varje enskild P-ficka ska moniteras är det inte mycket att välja på.
* Om det är den totala beläggning som ska moniteras blir det enklare att räkna in- och utgående trafik och sedan ha en "nollställning" varje natt vid ett visst tidpunkt.

Såklart är antalet P-fickor av betydelse, att räkna in- och utgående trafik om det finns 10 fickor känns lite överarbetat men vid 500 fickor blir det strax mer överkomligt.

Exemplet med Täby Centrum innehåller 5 olika p-ytor där man kör in på den ena först (stora utomhus = yta 1). Sedan kan man därifrån åka in i polisens garage (yta 2) eller in i en hyrplats-garage (yta 3) eller ner i källaren i första steg (yta 4) och därifrån vidare in i källaren (yta 5).

Till yta 1 fanns (finns?) det slingor på in- och utfartarna, i en del fall var det enkeltslingor (bara en riktning) men erfarenheten är att det bör vara dubbelslingor som man kan avläsa riktningen med! Vid vägarbete kan trafiken omriktas varför en enkelslinga kan bli belastat med båda in- och utgående trafik vilket ger alldeles tokiga tal i räkningen.

Sedan hade jag gjort mjukvaran så universell att man kunde ställa parameter med antal ytor, hur slingorna var riktade, vilka platser som räknades upp och vilka som räknades ner, hur många understationer som finns (trådlös rapportering med understationer alltså) osv.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Skriv en utförlig systemspecifikation så skall jag fixa fram ett pris på vad det kostar att utveckla ett sådatnt system.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och jag har redan mjukvaran till ett sådan system så jag kan också ge ett pris...
Atrix

Inlägg av Atrix »

Kanon, jag hör av mig om det blir aktuellt. :)

Mvh
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har även kontakter till ett företag med displaymoduler osv. om det är av intresse... Faktisk håller jag på att räkna på ett styrkort till dom som dels kan styra dessa displaymoduler och dels har ingångar som t.ex. kan användas till slingräkning och hastighetsmätning.
Skriv svar