Dina projekt och ditt första!

Berätta om dina pågående projekt.
KONSTAPEL-MURMEL

Dina projekt och ditt första!

Inlägg av KONSTAPEL-MURMEL »

Hej o hå.

Hittar inte på något nästa projekt, så jag frågar er om hjälp.

Nu till frågorna, vad har du byggt? Vad bygger du nu? Vad var de första du byggde?

Jag behöver inspiration, länkar, bilder tackar jag ja till.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag försökte mjölka ur medlemmarna på vilka byggen di hade gjort innan forumet blev till, men intresset var svagt då :? , kanske bättre nu :?: :)
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 2764#47452
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Allra första, hmmm. Rinnande ljus med lysdioder eller så var det ett tjuvlarm.
För några månader sedan avslutade jag min 68HC11 baserade fathållare.
Så nu håller bilen konstant fart.
Senaste, prov-CADade just min första PIC programmerare.
Är sugen på att programmera en pic simulator.

Sjäv då?
Senast redigerad av baron3d 11 oktober 2005, 00:01:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Mitt första riktiga projekt var en ledsnurra, den fungerade men med blandad framgång.. Orkade aldrig utveckla den.

Pågående projekt är:
-FM-sändare byggd kring MAX2606, ska senare byggas in i en liten ciggpluggsadapter så att den enkelt kan användas i bil.
-SID-synth, lär ta ett tag innan vi får se något resultat där.
-Fuzz-pedal till gitarr, byggd kring några op-amps.
-Radiokontrollerade reläer, som skall användas till lite skojiga saker.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Mitt första seriösa projekt var roboten, se sign.

Nuförtiden håller jag på med triackort, trevlig strömförsörjning, H-bryggor och LED-moduler. Det går dock vääääldigt sakta.
KONSTAPEL-MURMEL

Inlägg av KONSTAPEL-MURMEL »

har sett din robot, mycket snygg :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Första "riktiga" prjektet.
1976, Ett microcontrollerbygge ur Elektor byggt på SC/MP ("Scamp").
1 Mhz. 256 bytes (både prog och data). Programkoden laddades via en
8-pos DIP switch för adress och en för data, sparades med en "load" knapp, sedan nästa adress och data. Spelade det inledande gitarr-riffet från "Smoke on the Water" på den... :-)

http://foldoc.doc.ic.ac.uk/foldoc/foldoc.cgi?SC%2FMP
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Hmm, mitt första seriösa bygge måste ha varit förstärkaren jag byggde till basen. Gjorde riktigt kretskort med gnuggsymboler och satte fast grejjerna på en gigantisk träbit och sen en jättestor kylfläns. Det dummaste jag gjorde i det projektet var att sätta två filter (en för varje kanal) innan summeraren :D Kommer inte ihåg när det var men jag var ganska grön på elektronik då.

Nu är det så många projekt igång så det går ju knappt att hålla räkningen. Men det som är störst just nu är väl laserprojektorn antar jag.

Små projekt skulle kunna vara LED-snurra, en liten robot som väjer för hinder eller kanske styra saker med datorn på nåt sätt... Det finns hur mycket som helst att göra.. På måndagar känner jag mig stressad för då upptäcker jag att veckan inte kommer räcka till det jag vill hinna göra innan helgen (då ska man mysa med tjejen)... :S
Senast redigerad av EagleSpirit 11 oktober 2005, 01:04:53, redigerad totalt 1 gång.
Pitbull_dog

Inlägg av Pitbull_dog »

Jag byggde högtalare för ungefär 15 år sedan. Elektronikintresset kom som
en biprodukt då jag byggde en hel del verktyg och utrustning i samband med högtalarbygget. Sinusgenerator, frekvensräknare, mikrofonförstärkare för mätning, förförstärkare, aktiva delningsfilter etc. Frekvensräknaren var
det första riktiga bygget. Tack o lov är den skrotat nu. Den var ful som fan
och växlade mellan olika värden. Efter ett tag lärde man sig vilket som var mest korrekt. Jag har också ett hembyggt nätagg från samma era, som nog slår allting vad det gäller fulhet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Minns inte vilket det absolut första bygget var, men redan för ca 20 år sedan så började jag koppla med några bandspelare och en elorgel. Inte bara "rakt av" utan även från olika kretsar på elorgeln och fram och tillbaka på bandspelaren, vilket gav massor med märkliga resonans/dist-likande ljud. Efter några månader lät bandspelarna väldigt konstigt... :lol:

De mer "riktiga" byggena har annars varit förstärkare, omgjorda elgitarrer med massa potar för olika ljud, ljud/video-sampler till Amigan, fjärrstyrning med relä, enkla synthar, lab-aggregat i massor, ett litet mixerbord, konverteringsburkar för olika nätverk. För lite mer än 10 år sedan byggde jag en "analog" klocka med lysdioder i ringar istället för visare.. nu ser man såna lite överallt. :)

Mitt näst senaste projekt var en synk/mixer-burk för TT-nyheter till radiostationer. Men nu är det laserprojektet som tar upp all tid.

Tänkte först utelämna mitt galnaste projekt som jag gjorde när jag var 13 (ca 18 år sedan) -En form av peruk (!) nästan enbart bestående av fiberoptik som blinkar i takt med musiken. Fungerade ända tills jag skulle etsa mitt första kretskort och gjorde den klassiska tabben att vända layouten spegelvänd..... :(
frejo

Inlägg av frejo »

Mitt första projekt var nog nån gång i de tidiga tonåren, byggde en ir-barriär som kom i byggsats.

Det första som jag byggde helt själv och infattade den första kontakten med uC utanför skolan var ett bygge med en Atmega32 och en rgd-diod. På lysdioden satte jag en plexiglasstav som jag hade slipat med sandpapper, blev en riktigt trevlig prydnad som långsamt skimrade i 16 miljoner färger, iaf i teorin ;)
Megge

Inlägg av Megge »

Mitt första projekt var ett kodlås som använde sig av telefonkort och ett telefontangentbord. Jag byggde det som specialarbete på gymnasiet tillsammans med en kamrat. Det använde enbart 74xx-kretsar.

Efter detta har jag haft diverse projekt bland annat ett isa-kort som analogt oscilloskop, en mp3-spelare, en lcd-kontroller och byggt om en gammal telefon med ringskiva till mobiltelefon.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Megge skrev: byggt om en gammal telefon med ringskiva till mobiltelefon.
Jag har tänkt tanken men inte kommit till skott. Men det är alltså redan gjort. Har du någon mer information?

Mitt senaste projekt var att bygga in radiostyrning i en badanka.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har alltid byggt saker, gjorde nån form av radiostyrd legobil för 20 år sen eller så sen så fortsatte det med Amiga-byggen som robotinterface, sampler och midiinterface och sedan slutsteg, ljusorglar, preamps mm.
Den riktiga kickstarten kom runt 94' när jag kom på att jag skulle bygga en analog modulär synth som specialarbete i skolan...sen var det kört!
Efter det så började jag bygga, laga och modda synthar, konstruera egna filter, sequencers, mixers och annat. På senare år har jag börjat använda PIC-ar i synthbyggena samt bygga en NC-maskin för att kunna tillverka paneler och liknande till syntharna.
Allt pillande och grejande har i alla fall lett till att jag fått ett roligt jobb i ljud/elektronikbranchen!
benring

Inlägg av benring »

Kan ju berätta lite kort om mitt allra första bygge:D
Jag var ca 8-10 år!

En el-orgel................ i Lego! Funkar knappast.

Och vad har det med el att göra tänker ni nu :)

Jo, om man bygger orgel med alla tangenter på, tar en batterihållare (för ett legolok) som man montera innuti och dessutom har kvar batterierna i och kopplar på 230 v från väggen, ja då är det spänning i tillvaron :shock:

Den enda tonen var "spraaaak" och sedan en överton från min far :P

Efter det tog jag det lugnt o nu frågar jag ofta här ;)

/B
Skriv svar