Strömaggregat till tatueringsmaskin.
Strömaggregat till tatueringsmaskin.
Hej!
Jag har påbörjat ett projekt att bygga en nätdel till en kompis nätaggregat. Och det har visat sig svårare än jag först trodde. (Förvånad?) Jag har letat runt på internet efter ett kopplingsschema men inte hittat någon. Är det någon som byggt något liknande eller har ett schema?
Det ska ge 3-16 volt.
Jag har påbörjat ett projekt att bygga en nätdel till en kompis nätaggregat. Och det har visat sig svårare än jag först trodde. (Förvånad?) Jag har letat runt på internet efter ett kopplingsschema men inte hittat någon. Är det någon som byggt något liknande eller har ett schema?
Det ska ge 3-16 volt.
- Electricguy
Re: Strömaggregat till tatueringsmaskin.
Nätdel och nätaggregat är samma sak.
Hur hög ström behöver nätagget klara av att ge?
Hur hög ström behöver nätagget klara av att ge?
Vi sätter in 6,3A säkringar. Jag väntar fortfarande på svar från kompisar vad ett sådant ska ge egentligen.
Jag vill gärna ha tag på ett kopplingsschema för man måste kunna koppla in både tatueringsmaskinen och en pedal för att reglera hastigheten.
Jag vill gärna ha tag på ett kopplingsschema för man måste kunna koppla in både tatueringsmaskinen och en pedal för att reglera hastigheten.
- SeniorLemuren
Fattar jag rätt att du skall bygga ett variabelt nätaggregat för att göra om 230 volt nätspänning till en reglerbar spänning som skall mata en apparat som någon ska sticka in i armen på en annan människa och dessutom måste fråga hur man gör? I så fall så tycker jag att det är en dålig idé.
- Electricguy
Köp ett färdigt nätagg istället annars.. Dom kostar ju inte så mycket. 

Anledningen till att jag vänder mig till detta forum är att jag hoppades att jag inte skulle få massa kommentarer om att jag ska köpa ett färdigt istället för att bygga ett. Jag bygger eget för att jag vill lära mig. Det är också anledningen till att jag frgågar om hjälp. Jag kanske tagit mig vatten över huvudet som den nybörjare jag är. Men jag vill som sagt lära mig. Är det fel? Är jag på fel forum?
Om du nu vill lära dig så måste du börja med att specificera vad du behöver för prestanda.
Vad behöver du för spänning och ström? Likspänning/växelspänning? Om växelspänning, vilken frekvens? Om likspänning, krav på max rippel?
Hur mycket ström ska kunna tas ut? Är det ström, spänning eller frekvens som skall reglera? Kanske t.o.m. flera parametrar samtidigt?
Krav på effektfaktor?
Vad behöver du för spänning och ström? Likspänning/växelspänning? Om växelspänning, vilken frekvens? Om likspänning, krav på max rippel?
Hur mycket ström ska kunna tas ut? Är det ström, spänning eller frekvens som skall reglera? Kanske t.o.m. flera parametrar samtidigt?
Krav på effektfaktor?
- SeniorLemuren
Visst kan man hitta information om hur man bygger ett nätaggregat här på forumet.
Anledningen till att du får rådet att köpa ett nätagregat är att det lätt kan hända allvarliga olyckor om nätdelen inte blir helt rätt byggd med rätt komponenter osv. Ska den användas kommersiellt (som det verkar) så måste den dessutom vara CE-märkt.
Ett överslag i ditt hemmbyggda nätaggregat kan medföra att den utrustning som är kopplad till den blir livsfarligt strömförande.
Anledningen till att du får rådet att köpa ett nätagregat är att det lätt kan hända allvarliga olyckor om nätdelen inte blir helt rätt byggd med rätt komponenter osv. Ska den användas kommersiellt (som det verkar) så måste den dessutom vara CE-märkt.
Ett överslag i ditt hemmbyggda nätaggregat kan medföra att den utrustning som är kopplad till den blir livsfarligt strömförande.
Reglerbart 3-16 volt.
6 ampere likspänning.
Jag har ritning på hur jag ska göra ett sådant agregat. Problemet är att för att en tatueringsmaskin ska fungera måste man koppla in en gaspedal. Och jag vet inte hur den fungerar.
6 ampere likspänning.
Jag har ritning på hur jag ska göra ett sådant agregat. Problemet är att för att en tatueringsmaskin ska fungera måste man koppla in en gaspedal. Och jag vet inte hur den fungerar.
Är det pedalen som reglerar spänningen? Isåfall är det ju bara tal om en lämplig potentiometer i pedalen.
Först fick jag höra att det är en spak på agregatet som reglerar spänningen och sen fick jag även veta att man måste anvvända en fotpedal för att styra hastigheten på tatueringsnålen. En pedal finns och fungerar dock 25mil bort så jag kan inte plocka isär och se hur den är kkonstruerad.
För er som undrar så har jag praktik och det finns lite att göra så min handledare tyckte det här var ett bra projekt för mig att göra på dagarna. Jag är medveten om att jag inte kommer bli klar eftersom jag inte vet mekaniken i pedalen. Det var därför jag undrar om någon gjort en sådan här pryl själva så jag kanske kan få tag på ett kopplingsschema.
För er som undrar så har jag praktik och det finns lite att göra så min handledare tyckte det här var ett bra projekt för mig att göra på dagarna. Jag är medveten om att jag inte kommer bli klar eftersom jag inte vet mekaniken i pedalen. Det var därför jag undrar om någon gjort en sådan här pryl själva så jag kanske kan få tag på ett kopplingsschema.