E: Jag hjälper dig mad Konstruktion och bearbetning!
Re: E: Jag hjälper dig mad Konstruktion och bearbetning!
Jag har faktiskt för mej att det varit på tapeten innan ? typ "var vänder jag mej för att.."
He, he...cosmox skrev:Vad spelar det för roll om killen tjänar några kronor på arbetet?? Det är ju ingen som är tvingad att handla och tycker man att priset för någon moböp är okej så är det väl skitsamma? Jag fattar inte varför folk här är så bekymrade över det.
Nej jag är inte bekymrad över det. Jag tycker det är okej att TS tjänar en slant om han gör jobb åt andra. Det skriver jag ju i mitt inlägg Cosmox. Vi skall ju naturligtvis inte anmärka på ord men killen skrev att han inte avser att tjäna pengar som ursäkt för att han inte följt regel 6.2 som Klas-Kenny påminde honom om.
Han bemöter mig med att det finns flera utgifter än materialet och det har han ju rätt i. Speciellt maskinkostnaden är en sådan utgift som ofta består av flera komponenter och den största brukar vara investeringen. Intäkter som täcker investeringskostnader skall naturligtvis ses som att man tjänar pengar. Den bidrar ju till att betala investeringen.
Som sagt, jag har inget emot att TS vill ha betalt för hans insatser. Det vill jag ha också om jag skall maskinbearbeta något till någon. Omvänt vill jag naturligtvis inte att någon skall jobba gratis åt mig.
Jag tolkar regel 6.2 som att forumet inte skall bli nedlusad med en massa som enbart kommer hit och vill marknadsföra sina tjänster men att det är ok att annonsera efter att man bidragit med sin kunskap samt presenterat ett eller flera projekt till glädje för EF:s medlemmar.
Välkommen till forumet.
Perfekt med ytterligare en medlem som har lite tillverkningsmöjligheter.
Jag kommer garanterat ha dig i åtanke när jag behöver få min nuvarande fräs stabilare.
Jag designar själv i SolidWorks och ser det som en fördel att tillverkaren kör samma.
Hoppas du finner forumet givande
Perfekt med ytterligare en medlem som har lite tillverkningsmöjligheter.
Jag kommer garanterat ha dig i åtanke när jag behöver få min nuvarande fräs stabilare.
Jag designar själv i SolidWorks och ser det som en fördel att tillverkaren kör samma.
Hoppas du finner forumet givande

Tack så mycket för det varma välkomnandet som ni har givit mig.
Idag Fredag den 18 feb har varit min första dag här på forumet och jag har surfat runt en hel del i lite olika trådar och jag måste säga det att ni har mycket rollig här.
Som jag kanske inte har nämnt så och jag en person med många bolar i luften samtidigt och har några som jag har avsluta och några som kommer att komma.
Har bland annat byggt ett Vatten kyl system till datorn som kyller Processor och Grafikkort. väldigt nöjd med det. kommer säkert att komma mer bilder och så om det.
har idag lagt upp en tråd om hur man konverterar en vanlig bil nyckel till en KIR.
Sen har jag också i åtanke att göra mig en V12 motor i miniatyr efter jag såg denna film.
http://www.youtube.com/watch?v=CJd-WY0mm88
Förför göra en motor så avancerad? Jo för jag kan. Men som ska se ut exakt som en morden motor inte någon från 50-talet.
Spännande håller på och rita just nu.
Så om ni vill se mer så hål ögonen öppna.
Mvh Mikey
Idag Fredag den 18 feb har varit min första dag här på forumet och jag har surfat runt en hel del i lite olika trådar och jag måste säga det att ni har mycket rollig här.
Som jag kanske inte har nämnt så och jag en person med många bolar i luften samtidigt och har några som jag har avsluta och några som kommer att komma.
Har bland annat byggt ett Vatten kyl system till datorn som kyller Processor och Grafikkort. väldigt nöjd med det. kommer säkert att komma mer bilder och så om det.
har idag lagt upp en tråd om hur man konverterar en vanlig bil nyckel till en KIR.
Sen har jag också i åtanke att göra mig en V12 motor i miniatyr efter jag såg denna film.
http://www.youtube.com/watch?v=CJd-WY0mm88
Förför göra en motor så avancerad? Jo för jag kan. Men som ska se ut exakt som en morden motor inte någon från 50-talet.
Spännande håller på och rita just nu.
Så om ni vill se mer så hål ögonen öppna.
Mvh Mikey
Kul att du ska bygga en motor.
Jag har själv varit inne på samma idé ett antal år.
Hoppas du väljer att bygga lite större modell än den på filmen.
Håll oss uppdaterade med motorbygget.
Jag har själv varit inne på samma idé ett antal år.
Hoppas du väljer att bygga lite större modell än den på filmen.
Håll oss uppdaterade med motorbygget.
Hej Mikey!
Jag tänker störa dig än en gång med ett prisexempel.
Vad blir priset på de två bitarna i bilderna nedan om du gör de i aluminium?
Tack i förväg!
Jag tänker störa dig än en gång med ett prisexempel.
Vad blir priset på de två bitarna i bilderna nedan om du gör de i aluminium?
Tack i förväg!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av boris 19 februari 2012, 16:51:39, redigerad totalt 1 gång.
Boris, fråga även om vilken bearbetningsstrategi han avser att använda för att göra lagerhuset i första ritningen (s_l_big.jpg).
Går det att bygga en 4:e axel billigare och bättre än den POS köpte på ebay?
http://www.ebay.com/itm/CNC-Router-Rota ... 0878973637
Jag antar att det är flera här på EF som är intresserade men $300 + frakt är ganska billigt
Om man bygger själv så kan man iofs ändra lite på designen...
http://www.ebay.com/itm/CNC-Router-Rota ... 0878973637
Jag antar att det är flera här på EF som är intresserade men $300 + frakt är ganska billigt
Om man bygger själv så kan man iofs ändra lite på designen...
Hejsan!
Första frågan Stål eller Aluminium??
Storlek på materialet skulle bli Ca 20X205X155
Bearbetnings metod:
Tempo1: Spänna i ett skruvstycke på ca 5mm, fräsa hela konturen och bora hålen samt ett lager läge.
Tempo2: Skulle vändas och spännas i ett skruvstycke. Plana bort dem Ca 4mm som är kvar och för att få den bästa positionen till i bild ett skulle jag välja att lägga nollan i centrum på Lager hålet.
Tempo3: Skulle bli att ställa den på hög kant och borra hålen.
Det jag skulle vilja lägga till eller jag menar ändra är att Längst ner där du har 90grader hör skulle jag vilja lägga Radie5 så
kan man köra finn skär med en 10mm pinnfräs och slipa göra ett Tempo4. Plus att biten blir hålbarare och inte lika stor risk för brott.
Jag ska se om jag kan göra en kortfim om hur jag ska bearbeta dem. Har du någon CAD på dem så skicka gärna den.
Någon som vet ett bra program som man kan spela in sin skärm??
Priset: 1000kr med matriall.
Mvh Mikey
Första frågan Stål eller Aluminium??
Storlek på materialet skulle bli Ca 20X205X155
Bearbetnings metod:
Tempo1: Spänna i ett skruvstycke på ca 5mm, fräsa hela konturen och bora hålen samt ett lager läge.
Tempo2: Skulle vändas och spännas i ett skruvstycke. Plana bort dem Ca 4mm som är kvar och för att få den bästa positionen till i bild ett skulle jag välja att lägga nollan i centrum på Lager hålet.
Tempo3: Skulle bli att ställa den på hög kant och borra hålen.
Det jag skulle vilja lägga till eller jag menar ändra är att Längst ner där du har 90grader hör skulle jag vilja lägga Radie5 så
kan man köra finn skär med en 10mm pinnfräs och slipa göra ett Tempo4. Plus att biten blir hålbarare och inte lika stor risk för brott.
Jag ska se om jag kan göra en kortfim om hur jag ska bearbeta dem. Har du någon CAD på dem så skicka gärna den.
Någon som vet ett bra program som man kan spela in sin skärm??
Priset: 1000kr med matriall.
Mvh Mikey
Om priset är 1000 för båda så gör jag en beställning.Ritningen får du senare
ikväll eller imorgon.
Jag använder Linux som OS och programmet jag använder för att spela in skärmen heter "record my desktop".
ikväll eller imorgon.
Jag använder Linux som OS och programmet jag använder för att spela in skärmen heter "record my desktop".
Senast redigerad av boris 20 februari 2012, 09:36:17, redigerad totalt 1 gång.
Hejsan!
Okej.... skicka mig ett mail så kan vi gå igenom allt med detaljerat.
Mvh Mikey
Okej.... skicka mig ett mail så kan vi gå igenom allt med detaljerat.
Mvh Mikey
Hejsan!
Bearbetnings metod finns här nu.
Men tyvärr bara Tempo1.
http://www.youtube.com/watch?v=EB-HkyPK ... e=youtu.be
God kväll...
Mvh Mikey
Bearbetnings metod finns här nu.
Men tyvärr bara Tempo1.
http://www.youtube.com/watch?v=EB-HkyPK ... e=youtu.be
God kväll...
Mvh Mikey
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Hallå Mikey,
hur kommer det sig att du inte arborrar lager läget?
hur kommer det sig att du inte arborrar lager läget?
Hejsan!
Det tar lite längre tid. plus att min maskin är så exakt så det räcker med att fräsa hålet med en 10mm 2skär SECO JABRO fräs.
Om man vill ha väldigt exakt mått så kan man köra en HELIX och det blir fruktans vart bra.
Men man måste få allt att stämma och har bra mät verktyg.
Jag brukar slänga upp bitarna i mätmaskinen efteråt och titta och en Helix fungerar bra.
Mikey
Det tar lite längre tid. plus att min maskin är så exakt så det räcker med att fräsa hålet med en 10mm 2skär SECO JABRO fräs.
Om man vill ha väldigt exakt mått så kan man köra en HELIX och det blir fruktans vart bra.
Men man måste få allt att stämma och har bra mät verktyg.
Jag brukar slänga upp bitarna i mätmaskinen efteråt och titta och en Helix fungerar bra.
Mikey