Rörförstärkare baserad på 5F6A
Rörförstärkare baserad på 5F6A
Hej!
Har länge velat bygga mig en egen rörförstärkare, så detta är mitt "läroprojekt" eller vad man skal kalla det.
Det är alltså en gitarrförstärkare som är baserad på Fenders Bassman-krets "5F6A".
Bassman var ju egentligen en basförstärkare till huvudsak men kom att uppskattas nästan mer av gitarrister då jag förstått att man tyckte dessa lät bättre till gitarr än till bas.
Inledningsvis kommer modifieringen av orginalkretsen enbart ligga i BIAS-kretsen som i orginalkretsen inte är justerbar. Den här kommer vara det.
I övrigt är modifieringen mest estetiskt eller av synlig karaktär, då förstärkaren inte kommer att byggas som combo (förstärkare ihop med högtalare i samma låda) utan som "topp". Detta gör att utformningen av chassit blir lite annorlunda. Bland annat kommer rören sticka upp på ovansidan istället för baksidan. (orginal är rören monterade på baksidan och chassiet monterat på toppen av lådan med potar och jack uppåt. Då sticker rören ut nedåt.)
Senaste inlägget här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 77#p867377
------------
Så här ser layouten ut på kretsen: Kommer bygga efter "ceriatone"s layout som har den justerbara BIAS-kretsen.
Dock utan impendance-väljaren vid högtalarutgångarna och utan dioderna och kondingen på likriktarröret.
Chassit är CADat och lämnat för tillverkning i 2mm alu, CNC-bockat och stansat.
Funderar nu på om man ska "slänga" med chassit på svartanodisering så hela blir svart eller om man ska fixa frontplåtar som anodiseras, lasergraveras och sen limmas på. Känns lite säkrare utifall det skulle bli något fel och man behöver göra om/byta ut frontplåten.
Komponenterna skall lödas på gammalt hederligt vis. På eyelet board.
Detta tog faktiskt inte speciellt lång tid att tillverka.
Tejpa på en egenCADad borrmask, borra hålen, trycka i lödöglorna och stansa till dem på baksidan så att hylsan expanderar och blir som en fläns som nyper fast i kortet.
Bilder på transformatorerna här!
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 09#p805409
Fyller på med bilder och info allt eftersom.
Kan vara bra att ha en tråd att uppdatera emellanåt så man håller igång projektet!
//david
Har länge velat bygga mig en egen rörförstärkare, så detta är mitt "läroprojekt" eller vad man skal kalla det.
Det är alltså en gitarrförstärkare som är baserad på Fenders Bassman-krets "5F6A".
Bassman var ju egentligen en basförstärkare till huvudsak men kom att uppskattas nästan mer av gitarrister då jag förstått att man tyckte dessa lät bättre till gitarr än till bas.
Inledningsvis kommer modifieringen av orginalkretsen enbart ligga i BIAS-kretsen som i orginalkretsen inte är justerbar. Den här kommer vara det.
I övrigt är modifieringen mest estetiskt eller av synlig karaktär, då förstärkaren inte kommer att byggas som combo (förstärkare ihop med högtalare i samma låda) utan som "topp". Detta gör att utformningen av chassit blir lite annorlunda. Bland annat kommer rören sticka upp på ovansidan istället för baksidan. (orginal är rören monterade på baksidan och chassiet monterat på toppen av lådan med potar och jack uppåt. Då sticker rören ut nedåt.)
Senaste inlägget här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 77#p867377
------------
Så här ser layouten ut på kretsen: Kommer bygga efter "ceriatone"s layout som har den justerbara BIAS-kretsen.
Dock utan impendance-väljaren vid högtalarutgångarna och utan dioderna och kondingen på likriktarröret.
Chassit är CADat och lämnat för tillverkning i 2mm alu, CNC-bockat och stansat.
Funderar nu på om man ska "slänga" med chassit på svartanodisering så hela blir svart eller om man ska fixa frontplåtar som anodiseras, lasergraveras och sen limmas på. Känns lite säkrare utifall det skulle bli något fel och man behöver göra om/byta ut frontplåten.
Komponenterna skall lödas på gammalt hederligt vis. På eyelet board.
Detta tog faktiskt inte speciellt lång tid att tillverka.
Tejpa på en egenCADad borrmask, borra hålen, trycka i lödöglorna och stansa till dem på baksidan så att hylsan expanderar och blir som en fläns som nyper fast i kortet.
Bilder på transformatorerna här!
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 09#p805409
Fyller på med bilder och info allt eftersom.
Kan vara bra att ha en tråd att uppdatera emellanåt så man håller igång projektet!
//david
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av spufuz 23 augusti 2012, 11:36:04, redigerad totalt 4 gånger.
Re: Rörförstärkare baserad på 5F6A (uppdaterad 2012-02-19)
Jaha, då fick man en stund över att greja lite med projektet.
Det mesta på korten är lött och nu väntar jag bara på att chassiet ska komma med posten så jag kan börja montera.
Det mesta på korten är lött och nu väntar jag bara på att chassiet ska komma med posten så jag kan börja montera.
Re: Rörförstärkare baserad på 5F6A
Mycket intressant, har åxå under en längre tid funderat på om jag ska bygga en rörstärkare typ en Marshall clone eller nåt..
Jo föresten, var köpte du komponenterna till detta projekt ?
Komponenterna är från Tube-Town.net där jag även beställde Hammond-trafoarna till bygget...
Coolt.. har du räknat med nån speciell budget så du vet ungefär vad bygger kommer att kosta ? i runda slängan alltså..
Har de flesta komponenterna vilka har kostat ca 3000kr.
Chassiet kom jag billigt undan med och hamnar på 600kr.
Sen blir det en liten komplettering av missade komponenter vid första beställningen
, så det bör hamna på strax under 4k.
Men sen ska det väl monteras i någon topp också och detta kommer väl kosta ett par tusenlappar, om jag inte gör någon annan rolig lösning.
Har inte bestämt hur jag ska göra där än.
Chassiet kom jag billigt undan med och hamnar på 600kr.

Sen blir det en liten komplettering av missade komponenter vid första beställningen

Men sen ska det väl monteras i någon topp också och detta kommer väl kosta ett par tusenlappar, om jag inte gör någon annan rolig lösning.
Har inte bestämt hur jag ska göra där än.
Så förslagsvis kommer den kosta kanske närmare 6 tusen när det är färdigt med allt inkluderat även själva toppen.. lådan alltså.
Mjo, någonstans där beroende på hur jag utformar lådan eller om jag beställer färdig från tube-town t.ex.
Tube-town tillverkar ett custom från typ 190 till 300 euro beroende på modell. Man bygger knappast ett liknande billigare själv.
Tube-town tillverkar ett custom från typ 190 till 300 euro beroende på modell. Man bygger knappast ett liknande billigare själv.
Har du lite skills i träbearbetning och tillgång till material så tror jag nog du kan göra själva trästommen för ett par hundralappar + materialet som tillkommer såklart så som vinylen du kanske ska klä lådan med och sånna saker.
Jo de e klart, man kanske kommer undan med nån tusenlapp i material.
Men tiden jag inte har är värd en hel del!
Ska titta på det. Kan ju vara roligt att göra något eget, verktyg och kunskap har jag, det är som sagt tiden som är värre...
Å andra sidan är ju inte projektet tänkt att vara klart nästa vecka ändå!
Men tiden jag inte har är värd en hel del!

Ska titta på det. Kan ju vara roligt att göra något eget, verktyg och kunskap har jag, det är som sagt tiden som är värre...
Å andra sidan är ju inte projektet tänkt att vara klart nästa vecka ändå!

Träet är inte så dyrt endå, som jag sa nån hundring kanske,
Det var faktiskt inte så dyrt med tolex och piping heller, får nog bli att bygga nåt!! 

Var tvungen att packa upp och känna på hammond-transformatorerna:
Utgångstrafo: Nättrafo: Choke:
Utgångstrafo: Nättrafo: Choke: