Webasto fjärr T91 som inte vill...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PetroL

Webasto fjärr T91 som inte vill...

Inlägg av PetroL »

Hej på er allihopa.

Ny här och kan egentligen inget om elektronik fast jag i sådär 20 år verkligen har försökt mig på det... :cry:

Jag har iaf installerat en fjärr av modell T91R till min diesel webasto på en Renault Trafic -08. Detta kit: http://www.carsystems.pl/vw-webasto-tel ... id108.html

Egentligen till VW-bilar men passar min med. Har kopplat så som The Saint skriver här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 7#p3007757 och i samma tråd så länkar Pinto2 till en tysk sida med pin-konfigurationen.

Min fjärr fungerar, den startar värmaren, dock bara i ett par-tre sekunder för att sedan stänga av den. Misstänker att W-bus från timern (1533) inne i bilen också måste kopplas (till något) då bilen har can-bus. Denna pin används inte alls i nuläget. http://www.disco3.co.uk/forum/topic18773.html?view=next .

Finns det något geni här som vet hur det ska vara, Det finns inte alltför mycket på nätet, Webasto verkar kräva tystnadsplikt på sina återförsäljare... :roll:

Tacksam för all hjälp, vågar inte "testa" mig fram själv.

Mvh, PetroL. :?
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Webasto fjärr T91 som inte vill...

Inlägg av kricka »

Nu är det nog så att någon tystnadsplikt har vi inte.
Men Webasto värmare är ett stort område med en hel del krångel. Så det är enklast att vara tyst när kunder frågar.

Första frågan, vad är det för värmare? Misstänker en Thermo Top Z.
Är det en parkerings värmare eller en original monterat tillsats värmare (utan tidur)?
Användarvisningsbild
Pronic

Inlägg av Pronic »

Lånar tråden lite då jag står i bedrift att göra samma sak som ts (köpa kitet med fjärr på ebay).

Du verkar ju ha koll på detta kricka , så jag tänkte fråga nån som kanske vet :)
Jag har en mondeo-08 med fabriksmonterad webasto termo top v parkeringsvärmare. Dock saknar jag fjärrstarten, kan bara starta via att gå 4 menyer in i färddatorn och starta eller lägga in en tid i förväg.

Om jag googlat rätt verkar det som att bilar med webasto fabriksinstallerad, har W-bus linan framdragen till odb uttaget i kupén för att prata med diagnostikprogram och annat.

Min fråga: skulle man kunna lägga w-bus utgången från fjärren direkt på denna w-bus lina i odb jacket och få det att funka, värmaren sitter extremt dumt till bakom ena framskärmen så jag drar helst inte några nya kablar dit om jag kan slippa :)

/andreas
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Nu är jag inte så bevandrad med Mondeon. För vissa funktioner kan vara ganska märkes specifika.
Men jag tror att din värmare styrs via can bus från bilens gateway. Alltså borde det inte finnas något kopplat till w-bus stiftet på värmaren.
Sen är nog värmaren flashad med ett modell anpassat firmware för din bil modell, för att original tillverkad timer och fjärr ska fungera.
Och ifall du ska använda w-bus så måste ny firmware in i värmarens styrenhet, för att aktivera w-bus´sen.
Användarvisningsbild
Pronic

Inlägg av Pronic »

Hmm , ford själva har ingen "egen" fjärr till bilen utan dom säljer och monterar ett webasto kit, (~4000kr ex montering) som jag misstänkte var samma som kittet ovan, eller har webasto nåt fjärrkit med direkt canbus utgång ?

Kan ju iofs vara så att ford har nån hokuspokus interfacelåda mellan bilens ecu och fjärren ovan.

Men du menar att det iallafall är teoretiskt möjligt att köra båda interfacen samtidigt i värmaren, t ex start och stopp av värmaren via w-bus och sedan att värmaren styr ac/fläktar via canbus eller är jag akterseglad redan där ?

Som jag förstod det drog man fram w-busen just för att man skulle ha en direkt lina till värmaren för just flashning av programvara och annat men det kanske går att komma åt lika lätt via bilens vanliga canbus ?

Känns som att första steget är att grotta in sig till värmaren och se om w-bus stiftet överhuvudtaget används.

edit:stavfel
Skriv svar