Volvo vanlig nyckel till KIR!

Berätta om dina pågående projekt.
Mikey_ax

Volvo vanlig nyckel till KIR!

Inlägg av Mikey_ax »

Nyckel till KIR "stilett"

Jag ska vissa er hur man bygger om er gammla tradigonela nyckel med larm dosa till en KIR nyckel.
Jag köpte en begagnad KIR nyckel för 255kr som jag har tänkt bygga om.

Bild
Den gammla ska göras om till den nya modelen!

Bild
Men försiktig het så tabort plasten runt nyckel ämnet. Jag använde mig av en dremel med slip stift. Men var väldig försiktiga, för men vill inte ha sönde den lilla glas stiftet som siter i nyckeln (plaserad som på bilden). Om man skadar den måste man köpa nytt nyckel ämne.

Bild
Ta ur batteriet och skruva bort nyckel ämnet från larmdosan.

Bild
Torx skruv storlek TP-8

Bild
Plocka försiktigt isär båda larmdoserna. Dem är inte limade så bend upp dem försigtigt. sätt en skruvmejsel på ett stäle där det inte gör något om det blir märken.

Bild
Nu gäler det att löda bort den nedersta knapen på de högra kretskorte och flytta det till den gammla som ligger till vänster.

Bild
Löd ditt knappen!

ht[img]tp://www1.garaget.org/gallery/archive/40929/812443_nbdxbu.jpg[/img]
Allt gick jätte bra, så långt.

Bild
Nu till det svåra. ta isär nyckel delen. jag använde mig av ett stämjärn det gick sådär efter som dena del är limad. så min gick sönder lite men det går att laga när man limar ihop den igen.

Bild
Jag använde mig av dremen igen och delade på det nya ämnet och det gammla. så nu är det bara att fara till jobbet och sätta ihop det, antingen hårdlöda eller TIG ihop den.

Bild
TIG vart det bästta allternativet. Tack Tony för att kanon jobb.

Bild
Efter lite slipande och silver sprey färg så ser den som ny ut.

Bild
Som sagt över dellen är limad så var försiktig när ni öppnar den min gick sönder lite.

Bild
Som sagt över dellen är limad så var försiktig när ni öppnar den min gick sönder lite.

Bild
Skadan till höger om nyckel ämnet. men det gick utan problem att sätta ihop den och lima allt igen

Bild
Blev som ny. Om man vill så kan man croma om nyckel ämnet då ser det ännu bättre ut. men jag blev nöjd för 255kr som det kosta mig.
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Volvo vanlig nyckel till KIR!

Inlägg av Perkla »

Rätt så coolt faktiskt.. :D jag har redan en KIR nyckel men gillar detta projektet endå :D
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Hmm, det där var inte alls dumt. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag tror KIR blev standard 02 eller 03.. iaf på V70
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Ja, det är nog möjligt. Jag har en 00'a och då är det dosa som gäller.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

vad är en KIR nyckel för något förutom en extra knapp?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det är en förkortning: Key Integrated Remote allt i ett alltså
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Vad kostar det att bara köpa själva nyckelämnet på volvo då ? ..känns som att det borde vara bra mycket billigare att gå den vägen om man räknar in arbetstiden med att kapa och svetsa om nyckelämnet.

Har inte full koll på volvo, men normalt sett är det ju två skilda bitar, dels själva elektronikdelen i nyckeln, och dels själva fysiska nyckelämnet. den förstnämda brukar vara dyyr (tusenlapp till min saab tex) men själva ämnet ganska billigt.
ds77

Inlägg av ds77 »

Kul projekt. Har ingen volvo själv så inte aktuellt för mig men intressant att se ändå.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Glenn skrev:Vad kostar det att bara köpa själva nyckelämnet på volvo då ? ..känns som att det borde vara bra mycket billigare att gå den vägen om man räknar in arbetstiden med att kapa och svetsa om nyckelämnet.

Har inte full koll på volvo, men normalt sett är det ju två skilda bitar, dels själva elektronikdelen i nyckeln, och dels själva fysiska nyckelämnet. den förstnämda brukar vara dyyr (tusenlapp till min saab tex) men själva ämnet ganska billigt.
Anser man att man lägga pengarna 1000-1500:- så ska man ju göra det om man vill uppgradera via Volvo, i annat fall är det ju bara att bygga som TS gjort, tar lite tid men blir nog bra det åxå om man skaffat själva höljet på annat håll.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

fast jag menar ju nmer att bara köpa nyckelämnet och göra resten själv, byta kretskorten och löda om knappen, själva nyckelämnet borde inte kosta mer än nån hundring ?

Ganska få kan TIG'a ihop två nyckeldelar sådär dessutom :)
Mikey_ax

Inlägg av Mikey_ax »

Hejsan!
KIR Nycklarna vart standar årsmodell -04. om man åker till Volvo och köper bara nyckel ämnen så kostar det 800kr sen måste man koda om transpondern i den om man inte flyttar över den gamla.
eller så kan man göra så att man åker till Volvo och dem fixar allting då kostar det 2800kr. Ja allt beror på hur mycket pengar man vill lägga ut.

Mvh Mikey
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja just det.. 2004 var det standard med KIR.. rätt bra tycker jag faktiskt, tycker det känns smidigt som faan :D
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vad är funktionen på den nya röda triangelknappen?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nödlarm.. aktivera larmet på bilen.. skitbra om man tex är vid bilen och blir överfallen kan man sätta igång larmet med en knapptryckning, eller om man ser att nån tänker göra nåt med bilen kan man sätta igång det... ja jag har nytta av det ett par gånger när nån varit ute efter att göra inbrott... skitbra.. satan i gatan vad dom sprang.. och vad dom INTE rörde min bil nåt mer.. hahaha
Skriv svar