Gitarrpedal Fuzz Face

Berätta om dina pågående projekt.
labmaster

Re: Gitarrpedal Fuzz Face

Inlägg av labmaster »

Sorry, jag menade att Klas-Kenny skall mäta spänningarna i sitt bygge.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Klassiska Råttbo-på-breadboard-syndromet... Nu när jag kopplade in det igen (hade kvar det uppkopplat på breadboard, men hade kopplat ur labbagg, funktionsgenerator och skop) betedde den sig väldigt likt som labmasters simulering. Var säkert något glapp som strulade till det innan.

Utan dämpresistans på ingången:
NewFile0.jpg
Och höftade till med ett 270k motstånd på ingången, hoppsan sa:
NewFile1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Shit happens, nu är vi vänner igen Klas-Kenny :D.

Verkar vara ett trevligt skåp du har. Vad är det för fabrikat?
gyj

Inlägg av gyj »

Det står ju i inlägget.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Hehe :D

Rigol DS1052e är det!
Gillar det skarpt :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Då är vi på spåret igen PoorCadaver. Nu har ju dessutom Klas-Kenny bekräftat simuleringen jag har gjort LT Spice.

Om du nu plockar fram schemat och letar reda på C1 så ser du att den är ansluten till jacket på vänster sida och till Q1 Bas på höger sida i schemat.

Det jag vill att du skall göra är att dra ur gitarren och kortsluta vänster sida på kondensatorn till jord (GND). Du kan göra detta genom att sätta en bygel mellan jordringen i kontakten och kontaktens mittenstift där signalen från gitarren normalt kommer in.

När detta är gjort kopplar du utgången till din inspelningsutrustning på samma sätt som förra gången då du hade gitarren ansluten och spelar in en mp3-fil, zippar den och laddar upp hit till tråden så jag kan titta på signalen igen.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det tycker jag låter som en bra idé åxå faktiskt.. för att se skillnaden där..
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Verkar vara en intressant tråd...
Jag tippar att det blir rätt tyst efter den jordningen. :humm:
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Har nu satt en bygel mellan jord på jacket och signal på jacket. Det var så du menade va?

EDIT:
signalen blir då exakt som när pedalen är avslagen - helt tyst!
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

SM7CZR skrev:Verkar vara en intressant tråd...
Jag tippar att det blir rätt tyst efter den jordningen. :humm:
:humm:
labmaster

Inlägg av labmaster »

"Det tycker jag låter som en bra idé åxå faktiskt.. för att se skillnaden där.."

Vad trevligt att du håller med mig Perkla. Jag vill alltså kontrollera om det är kretsen som generar bruset som visas i FFT-analysen jag gjorde eller om bruset kommer från gitarren. Naturligtvis skall det inte sitta något 250k motstånd där i denna mätning.

Jag kanske skall förklara vad en FFT-Analys är. Den bygger på en transform som heter Fast Fourier transform. När man mäter en signal med oscilloskop så mäter man i tidplanen. Vill man se vilka frekvenser som finns i en signal kan man använda FFT för att matematiskt konvertera signalen till frekvensplanet. För varje frekvens skapas en stapel och sålunda kan man se vilka frekvenser som finns representerade i en signal. Om det är brus i en signal så ser man detta i frekvensplanet genom att det finns en väldans massa staplar. På bilden med den lila grafen slutar det vid cirka 18 kHz och det beror sannolikt på att det sitter en kondensator på utgången som tillsammans med motstånden bildar ett lågpassfilter med denna brytfrekvens.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

PoorCadaver skrev:Har nu satt en bygel mellan jord på jacket och signal på jacket. Det var så du menade va?

EDIT:
labmaster

Inlägg av labmaster »

PoorCadaver skrev:Har nu satt en bygel mellan jord på jacket och signal på jacket. Det var så du menade va?

EDIT:
Det är alldeles utmärkt, då kan vi dra slutsatsen att bruset kommer från gitarren och inte från Fuzzen. Samtidigt kan vi konstatera att din fuzz fungerar precis som det var tänkt ur konstruktörens synvinkel.

Det är nu vi kan börja modifiera konstruktionen så att den blir lite bättre. Börja med att koppla in en 250k vridpot före C1. Koppla pottens ena stift till C1 och den andra sidan på potten kopplar du tråden som kommer från switchen samtidigt som du byglar ihop den med mittenbenet på potten.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag kan skicka några fler mönsterkort till dig TS om du vill.. :D självklart kostnadsfritt även denna gången.. :D
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Mycket generöst! Men vi ska se lite här nu...
Jag kopplade upp allt på labbplattan precis som det ska vara med switch och allt, och det lät precis som kretsen i boxen! Gjorde då som Labmaster sa med en 270k resistor på ingången och det fungerade som när jag drog ner volymen på gitarren. Det där konstiga bruset som låg på brummet i bakgrunden försvann också, och det är ju jättebra!

Men... med 270k blev volymen för svag i jämförelse med clean-ljudet, så jag bytte ut 270k mot 100k och då blev volymen bättre men ljudet blev dåligt igen. Hur fixar man det? Jag skulle egentligen vilja ha samma ljudvolym som när det inte sitter något ingångsmotstånd där, men samtidigt ha ljudet från 270k-varianten...

EDIT:
Dessutom så styr det över så in i h***vete precis de sista millimetrarna upp till max på fuzz-potten vilket gör att det låter metal...
Skriv svar