Combi Mill ala tecno >Uppdatering 2019<

Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Combi Mill ala tecno

Inlägg av tecno »

Nope, har ju haft strulet med att köra backupper och annat för buren min sso gått på garanti service.
H.O

Inlägg av H.O »

Fråga till någon som har servon med bromsmotstånd, skall dessa bli jättevarma även om maskinen står stilla? Har försökt läsa på i manualen men
ser inget om beteendet i 'idle'.
Nej, effekt skall endast 'eldas upp' i motståndet då spänningen överstiger inställt värde. Det skall alltså endast gå ström genom motståndet när regenereringen (inbromsningen) gör att spänningen över nätdelens kondensatorbank överstiger det värde vid vilket bromschoppern aktiveras.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja det var ju så jag uppfattat det hela, måste vara nåt med alla dessa inställningarna i VSD-XE som står käpprätt åt pipan.
Får ta och släpa ner laptopen och köra deras inställnings program och kolla.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Visst var det väl så, inställda parallell så inte undra på att motstånden blev varma.

Men.......

Återigen så efter att jag har ställt in som vanlig DC brush så får jag OVERCURRENT och kommer inte på vad i hela friden det är som strular.
Får äta en bit och gå ner och grotta lite igen, måste vara nåt med inställningarna för ström (finns tre inställningar) som jag inte får till på rätt sätt.

Kod: Markera allt

Configuration Continuous current(DC or peak of sine)Peak current (DC or peak of sine)Regenerativeresistor output available
DC servo motor             14 A                      20 A (15A if >55°C)                   Yes
(parallel connection)      18 A                      40 A (30A if >55°C)                    No
Tappar ju en hel del 'umpph' att frångå Parallell kopplade utgångar

Kod: Markera allt

12 Blink On Blink Overcurrent (caused by bad tuning) or short circuit fault. With DC motors also faults if output phases are not properly wired in parallel. Off (Hi-Z) Braking
Ovan en förklaring till LED felvisning.

Man kan ju undra varför i hela friden det fungerar med parallell kopplade utgångar och bromsmotståndet utan att det löser ut pga 'overcurrent'.

jaja, påt igen och sem om jag kan få till det. Fm blir det i klenaste laget beträffande ström men det får visa sig framöver

/edit
rättat värdena tittat i fel tabell
Senast redigerad av tecno 11 februari 2012, 15:35:41, redigerad totalt 1 gång.
H.O

Inlägg av H.O »

Om du behöver köra de i parallelkopplat läge så kan du kan ju kompletera med en extern bromschopper.
Vad är det för värde på motståndet och vad har du för spänning?

EDIT: Och
In DC motor mode (non-parallel) B & C must we wired in parallel.
EDIT2: Samt
I'm getting overcurrent faults
Overcurrent fault may be caused by following reasons:

1. Measured motor current exceeds fault current level (configured in GDtool)
1. Check that configured fault current level is at least 10% greater than configured peak current
2. Check that torque controller does not have overshooting step response (see GDtool manual)

2. In DC motor mode output phases may not be properly connecter parallel

3. Short circuit
If drives are properly configured, they will never generate unexpected overcurrent faults.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Åter från testlabbet ;)

Bara att konstatera att det inte fungerar med normal koppling, däremot inställt på parallell och bromsmotståndet kopplat mellan GND och A så fungerar det = dvs normal koppling men inställt som parallel.
Motsåndet är ett keramiskt 220R 100W så den blir ju parallellad med befintliga motor lindningen och drar givetvis ström.

Att ha motorerna parallell kopplade utan motståndet fungerar inte, dvs resistansen är sådan att VSD:na inte klarar av dessa gamla servo motorer.

Alternativ
1. Jag kör på med denna 'udda' kopplingen med motståndet inkopplat parallellt med motorn, men bör väl kolla upp vilken ström som det går där och kanske ha kraftigare doningar som värme element.
2. Bygga om till AC servo drift istället, har 3st 200V AC-servon på hyllan som ju kunde drivas av VSD:na iofs med effekt bortfall pga lägre drivspänning. Komplettering av nätdelen för att få lämplig utspänning.

PSU:t lämnar knappa 110VDC, frågan är bara om det finns behov för externt bromsmotstånd. Har ju iofs inte maxat ut för att som jag får överspännings utlösning med koppling av typ 1.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej Bengt,
Jag förstår inte vad du menar med att ha motorerna parallellkopplade?
Menar du att om du kör VSD i parallell mode så löser den ut för överström om du inte har motståndet inkopplat? Det låter ju helt galet....

Du skriver
1. Jag kör på med denna 'udda' kopplingen med motståndet inkopplat parallellt med motorn, men bör väl kolla upp vilken ström som det går där och kanske ha kraftigare doningar som värme element.
Men det är väl inte SÅ du kopplat motståndet? Du har väl kopplat det från A till GND?

Syftet med motståndet är ju att förhindra överspänning - jag kan inte se HUR det skulle hjälpa dig om du har problem med överström, det måste vara något annat som är fel.

Om du ansluter motståndet mellan A och GND så måste VSD ställas i stadard DC-mode (inte parallell). Motorns ena 'sida' ansluts då till B och motorns andra 'sida' till C OCH D.
Kontrollera sedan inställningarna för nominal current, peak current och fault current och gör om tuningen av torque-loop'en. Jag kan tänka mig att den uppträder annorlunda om man ändrar till/från parallel mode.

Det "ska" fungera....

/H.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Gubben skriver som en kratta = clear as mud ;)

Det jag kör nu fungerar dvs
1. ställer in VSD i paralell mode
2. kopplar som 'std' mode för /med bromsmotstånd kopplat GND/A

Nu är jag ensam så jag har lite svårt att säga vad det går för ström men i viloläge 250-300mA, varmt blir det men inte mer än att en fläkt håller det i styr.

Jag håller med dig men de bara inte fungerar på annat sätt, kollat tuningen och kurvorna ser OK ut i GDTools och även så i KMotion.

Löser ut för överström gör det oavsett mode och utgångarna kopplade på respektive korrekt sätt. Slutsatsen jag drar är att VSD 'ser' motorerna som kortslutna.

Enda gången jag får larm för överspänning är när jag ställer ner taket i närheten av 110V , PSUn ger ca 107V

Ja nog kan man säga att dett är skumt allt, men jag kan ju ha fel men att jag har hackat i detta såpass lång tid nu så borde man ha fått till det på 'rätt sätt'.
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, jag fattar inget....
Som du beskriver det nu gör ju motståndet ingen nytta över huvud taget och du utnyttjar inte den extra "kraften" som parallell-mode ger eftersom motorn inte är ansluten till VSD på rätt sätt för det.

Jag har ju inte schema på VSD men det måste ju i princip vara två H-bryggor. I parallell-mode så är de parallellkopplade men i stället för att ansluta motorn till båda bryggorna så har du motståndet anslutet till en av dem. Så den ena bryggan driver motorn, den andra "driver" motståndet. Motståndet gör inget annat än att generera värme. Resultatet blir att du inte kan få mer ström till motorn än om du kört "standard" DC-mode. I alla fall är det så jag förstår det.

KMotion vet ju inget om VSD's strömreglering (torqueloop) och eftersom problemet är överström så är det strömregleringen du bör koncentrera dig på, dvs köra torque tuning i GDTool.

Så, om du inte har problem (eller har haft) problem med överspänning vad var då syftet med motståndet från början?

Hur styr du VSD? +/-10V från KAnalag och VSD i torque mode? Eller kör du velocity mode?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja nog fan är det snurrigt allt.

Har sedan tidernas begynnelse haft strul med overcurrentoavsett mode! Gav upp ett tag då det blev så jävla motigt när inget fungerat.

Grep ett halmstrå och ville koppla in bromsmotstånd pga av de få gånger jag kunde jogga så löste drivarna för overcurrent
och hoppades på att detta skulle hjälpa men inte fan gjorde de det med samma fel over and over.

Nåt magiskt är det ju iom att motståndet är kopplat GND till A0 som den ju heter som internt är kopplad till A

Jag tror att VSD ser mina motorer som kortslutna och dessa 220ohm gör underverk tydligen. Som di säger over there... Go figure.
Joggat en del i KMotionCNC och farten är det definitvt inget att klaga på med tanke på massan i X och Z som ska ta sitt + X i knäet.

Kanalog med +/-10V och VSD i Torque mode. GDTool och rätt inställningar med fina kurvor som tom Tero var nöjd med.
H.O

Inlägg av H.O »

Om du satt motståndet i serie med motorn så hade jag kunnat köpa det men nu fattar jag inte.
Det är så här du det kopplat om jag förstått rätt:
Standard DC.JPG
Men VSD är satt i parallel mode vilket gör att VSD förväntar sig motorlidning på A:
Parallell DC.jpg
Det enda jag kan tänka mig är att eftersom du i praktiken nu inte har den kopplad för parallell mode (som den är inställd på) så blir den lite "svagare" och därmed klarar den att hålla strömmen i schack och inte trigga för overcurrent. Men om så är fallet så borde du nu kunna ta bort motståndet utan att det gör någon skillnad. Eller är det så att den belastning motståndet utgör för nätdelen gör att DEN inte orkar leverera ström tillräckligt för att trigga overcurrent - men DET känns långsökt.

Det "måste" vara något med strömregleringen, har du kört OM torque-tuning nu, efter att du kopplat om?

Du kanske är nöjd som det är och jag skriver i onödan?

EDIT: Ja det är ritat som en 1-fas AC-motor men jag hittade ingen DC-motor i EAGLE....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det är kopplat som i första exemplet. Drivern ställd som för den andra ritningen.

Tar jag bort motståndet så löser det ut för overcurrent på direkten.
Har inte tunat om utan bara tittat på kurvorna som ser OK ut.
Jag är nog lika omtumlad som du så jag är idel öra och lyssnar på vad du säger, för nåt är skumt såsom det är kopplat nu.
Helt OK ritat, fattar vad du ritat.

Tänker mig att koppla upp mig mot Mach3 och se vad som händer nu när axlarna rör på sig utan strul (äntligen). Är inte så insatt i KMotionCNC så jag tror Mach3 känns mera som hemma.

Jag har öppnat ett support ticket hos GD och hoppas få besked från Tero under måndagen om vad han säger om detta.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

ENKODER TILL SPINDEL AXELN

Här har jag ett problem med att få till en encoder monerad på spindelaxeln.

Vad finns då tillgänligt? Jo dragstången har en liten krage som man borde kunna få till ett antal svarta streck på periferin.
Sedan ett par reflex avläsande optokopplare som jag använt till svarven för avläsning av varvtal på spindeln.
Jag kan inte tänka mig att man måste ha en massa ppr för att hålla reda på varvtal och position för gängning med flytande tapphållare.
Vad tros om idén?

Alternativet är att bakom dragstången baktill på plattan så är det en vertikal axel som vad jag förstått är 1:1 med spindel axeln. Det är rakskurna drev
som för över kraften upptill i spindelhuset. På nåt sätt fixa ett fäste/förlängd axel genom locket där man placerar en enkoder.

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Uppdatering

:wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall:

Nu har jag full fart på mina 3 axlar äntligen, jag har helt enkelt läst lite fel om max ström till mina drivers och varit harig och inte ställa upp tillräckligt med ström.
Blev ombedd att testa en viss inställning och vips så vart det fungerande drivers utan bromsmotsåndet.
Men att ingen har varit på mig om detta innan, nåväl nu är man på G med maskinen.

Först måste jag få till smörjningen innan jag kan gå vidare, lite silverlod i tre anslutningar så har jag täcklock i fördelaren.

Därpå följande steg blir att finlira settings i KMotion och skapa en initieringsfil för att kunna använda Mach3 pluginen för KFlop/Kanalog.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

:tumupp:
Härligt Bengt! Det ska bli kul att se de första spånorna flyga!
Skriv svar