Hej *rolf*

!
Nej jag har inte sagt att alla som frågar skall vända sig till ett företag med sina problem. Men det går ju ganska fort att se om det finns behov av detta genom att analysera frågan eller de frågor som ställs.
En värmepump är ju ingen hobbygrej direkt och förutom att det är en ganska väsentlig del till husets värmeförsörjning så kostar den en del pengar. Har man inte tillräckligt med kunskaper så gör man faktiskt klokast i att vända sig till en auktoriserad servicetekniker.
Nackdelen med sådana uppmaningar för forumets medlemmar är förstås att de inte blir tillfälle att briljera lite med sin egen kunskap inom området men jag skulle tro att det är viktigare att föreslå det bästa för den som har denna typ av problem istället för att värna som sina egna intressen.
Handlar det om att byta en säkring är det ju naturligtvis annorlunda. Men avancerad felsökning kan i värsta fall gå helt snett och då speciellt om det handlar om att tvångsköra en fläkt genom att koppla spänning direkt till den.
Om jag skall se till mig själv så har vi ett kylskåp hemma som har börjat att krångla, tror jag. Temperaturen pendlar mellan 4 och 9 grader i skåpet och det känns inte okej. Jag har inte en aning om vad som kan vara fel. Det är ett relativt modernt skåp med någon intelligent styrning där man kan välja en massa ur en meny.
Skåpet är inte billigt och jag misstänker att reservdelarna kostar en del också så för att undvika att haverera något annat som inte är trasigt vänder vi oss med trygghet till en auktoriserad servicetekniker trotts att jag själv är ganska välutbildad med lång erfarenhet inom elektronik.