Felsöka elfläkt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
shuu
Kontakt:

Felsöka elfläkt?

Inlägg av shuu »

God kväll, har en värmepump (luft/luft) som ger mig felkod C9 = fel på fläkten i utedelen eller defekt kretskort.. hoppas inte..
Kan jag mäta på fläkten om den är okej eller koppla ström direkt på den utan att döda den?

Har fått detta problem efter ett strömavbrott och misstänker att kretskortet är den del som är känsligast :?
janaf
EF Sponsor

Re: Felsöka elfläkt?

Inlägg av janaf »

Kan jag mäta på fläkten om den är okej eller koppla ström direkt på den utan att döda den?
Omöjligt att svara på utan att veta mer. Är det huvudfläkten eller någon fläkt för elektroniken?
Kommer du åt fläkten? Kan du läsa typuppgifter etc från den? Foto? Enfas / trefasmotor? .... etc....
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Om du kör igång den, är fläkten helt död? Mät om du har spänning till fläkten....
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Med fakta att:
* Felkod C9 är antingen fläkt eller kretskort
* Felkoden kom efter ett strömavbrott
då gissar jag på kretskortet som fått sig en känga av nån spik i nätet eller liknande.

Men, generellt är det enkelt att mäta en elmotors lindningar på om det är kortis eller avbrott.
Det kräver dock att du vet hur många lindningar det är, och vilken effekt motorn är på för att veta vad du ska ha för motstånd i lindningen på ett ungefär.

Men gör lite vanliga saker först; "boota om", kolla så fläkten kan snurra. Sånna saker.

Mer hjälp? Pumpa oss med info. Modell, bilder, beskrivningar. Kan aldrig bli för lite info.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Kan aldrig bli för lite info.
Jo det kan det :D

Eller menar du för mycket? 8) Aha!
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

DOH!

:lol:
labmaster

Inlägg av labmaster »

Eftersom du behöver fråga här i EF och att du formulerar frågan på det sätt du gör så skulle jag rekommendera dig att vända dig till en auktoriserad serviceleverantör.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Äh, sluta.
Så ALLA som ställer en fråga här om nånting ska hellre vända sig till en firma inom området.

Då tappar ju forumet sin funktion.

Alla börjar vi nånstans, och vi får förutsätta att den som frågan gör det för den vill pyssla själv och förstår riskerna med det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Inte då.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej *rolf* :)!

Nej jag har inte sagt att alla som frågar skall vända sig till ett företag med sina problem. Men det går ju ganska fort att se om det finns behov av detta genom att analysera frågan eller de frågor som ställs.

En värmepump är ju ingen hobbygrej direkt och förutom att det är en ganska väsentlig del till husets värmeförsörjning så kostar den en del pengar. Har man inte tillräckligt med kunskaper så gör man faktiskt klokast i att vända sig till en auktoriserad servicetekniker.

Nackdelen med sådana uppmaningar för forumets medlemmar är förstås att de inte blir tillfälle att briljera lite med sin egen kunskap inom området men jag skulle tro att det är viktigare att föreslå det bästa för den som har denna typ av problem istället för att värna som sina egna intressen.

Handlar det om att byta en säkring är det ju naturligtvis annorlunda. Men avancerad felsökning kan i värsta fall gå helt snett och då speciellt om det handlar om att tvångsköra en fläkt genom att koppla spänning direkt till den.

Om jag skall se till mig själv så har vi ett kylskåp hemma som har börjat att krångla, tror jag. Temperaturen pendlar mellan 4 och 9 grader i skåpet och det känns inte okej. Jag har inte en aning om vad som kan vara fel. Det är ett relativt modernt skåp med någon intelligent styrning där man kan välja en massa ur en meny.

Skåpet är inte billigt och jag misstänker att reservdelarna kostar en del också så för att undvika att haverera något annat som inte är trasigt vänder vi oss med trygghet till en auktoriserad servicetekniker trotts att jag själv är ganska välutbildad med lång erfarenhet inom elektronik.
Senast redigerad av labmaster 15 februari 2012, 16:33:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dessutom så gäller ju försäkringen vid reparation av en sån här skada.
Oavsett vilket, så är det i princip omöjligt att fixa detta som privatperson, då reservdelar är svårt att få tag på.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

FormerMazda skrev:Så ALLA som ställer en fråga här om nånting ska hellre vända sig till en firma inom området.
Allt som har med säkerhet får man såklart hålla ögonen på.
jens75

Inlägg av jens75 »

Det finns även ett annat forum där det säkert finns flera som fått samma felkod som dig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... tion=forum
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ni är fantastiska. :)

Tid och energi på att förklara för folk hur de ska gå tillväga i livet, det finns det. Men ingen tid och energi för att hjälpa nån.
Hade denna värmepump varit en viktig del i hans uppvärmning så han han nog inte ställt frågan här, och väntat några dagar på att frågar ska redas ut. Då hade han ringt en tekniker direkt.
Och vi får väl ändå förutsätta att folk vet vad dom gör. Om han vill felsöka sin fläktmotor så får vi väl inte utgå ifrån att han direkt drar ut en skarvsladd och kopplar spänning direkt på fläkten? Speciellt inte om vi säger hur han kan göra för att enkelt felsöka lite själv.

Ha lite förtroende för dom som har en fråga. Dom frågar inte här för om dom ska ringa en tekniker eller inte, det kan dom avgöra själva.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Därför att man behöver rätt stora kunskaper och tillgång till en hel del avancerad instrumentering om man skall felsöka på det sättet som efterfrågas..
Dessutom behövs förmodligen ingen felsökning eftersom felkoden talar om vad för nått fel det är.
Så det är liksom bara att be närmste serviceföretag att komma dit och byta de delar som är trasiga.
Skriv svar