Lcd vs. Rf modulator
Lcd vs. Rf modulator
hejsan!
Det har kanske ar fel forum, men jag vet inte riktigt vart jag skall lagga inlagget annars...
Hur som helst. Jag har en liten ide om att bygga ett mini tv-spel m.h.a antingen en liten pic eller en avr som har typ 5 knappar som inputs och ett enda forprogrammerat spel (typ invaders eller nat annat enkelt). Den skall sa klart aven ha en liten grafisk lcd hade jag tankt mig.
Men da slog det mig att i alla sma konsoler och datorer som man kan koppla till sin tv sitter det juh en liten rf modulatr och det vore coolt om man kunde anvanda sig av en sadan. sa fragan ar: Nagon som har jobbat med en rf-modulator? Ar det MYCKET svarare an en lcd?
tack o hej
Det har kanske ar fel forum, men jag vet inte riktigt vart jag skall lagga inlagget annars...
Hur som helst. Jag har en liten ide om att bygga ett mini tv-spel m.h.a antingen en liten pic eller en avr som har typ 5 knappar som inputs och ett enda forprogrammerat spel (typ invaders eller nat annat enkelt). Den skall sa klart aven ha en liten grafisk lcd hade jag tankt mig.
Men da slog det mig att i alla sma konsoler och datorer som man kan koppla till sin tv sitter det juh en liten rf modulatr och det vore coolt om man kunde anvanda sig av en sadan. sa fragan ar: Nagon som har jobbat med en rf-modulator? Ar det MYCKET svarare an en lcd?
tack o hej
-
Re: Lcd vs. Rf modulator
Rymdninja skrev:hejsan!
tack o hej
I detta landet har vi några bokstäver som heter Å,Ä,Ö.
Använd dessa för det blir genast lättare att läsa
Att använda en RF-modulator verkar väldigt krångligt. Med komposit så kan man fixa en svartvit bild med ett par spänningsdelare på portbenen kopplade till videokontakten. Visserligen så kräver videogenereringen noggrann timing och det går åt mycket tid till detta. Man får vara klipsk och snål med spelkoden för att få ihop det hela.
Re: Lcd vs. Rf modulator
han kanske är utbytesstudent och skriver på en amerikansk dator utan svensk teckenuppsättning? vem vet. sååå svårt är det inte att läsaRobert Nielsen skrev: I detta landet har vi några bokstäver som heter Å,Ä,Ö.
Använd dessa för det blir genast lättare att läsa

vidare heter det "detta land" och inte "detta landet", måste ju få klaga lite jag också

*sorry för detta onödiga inlägg*

/Johan
Gör det inte! ''Ja, vi elsker dette landet'' Nejdå skojade bara 
Komposit video är ju en analogsignal man kan bygga upp med en D/A converter av motstånd. Sedan har signalet en 'paus' där dom brukar lägga beräkningarna av själva spelet om jag inte uppfattat fel.
Var en artikel om detta i AoE i somras.

Komposit video är ju en analogsignal man kan bygga upp med en D/A converter av motstånd. Sedan har signalet en 'paus' där dom brukar lägga beräkningarna av själva spelet om jag inte uppfattat fel.
Var en artikel om detta i AoE i somras.
Kan rekommendera AoE 6/2003. Där finns ett pongspel byggt runt en Atmel AT90S8515. Själva bildsignalen genereras av mikron och 3 motstånd. Mycket enkel hårdvara men lite komplicerad programvara.
Programvaran kan du ladda hem gratis från http://www.alltomelektronik.com/Files/030026-11.zip
Annars finns det även en bildgenerator som klarar färg i AoE 8/2003. Mycket mer komplicerad design. Lite overkill för ett litet minispel vad tusan...
Programvaran kan du ladda hem gratis från http://www.alltomelektronik.com/Files/030026-11.zip
Annars finns det även en bildgenerator som klarar färg i AoE 8/2003. Mycket mer komplicerad design. Lite overkill för ett litet minispel vad tusan...