GSM-modul: anslutningar / antenn ?
GSM-modul: anslutningar / antenn ?
Jag har köpt denna GSM-modul från ELFA: 78-405-40
Jag antar att detta är det rätta databladet: M25
I databladet nämns interface för display (LCM = LCD Module Interface) som går på 3.3 volt och har ett seriellt SPI-interface (med de vanliga trådarna klocka, chip-select, data in samt kommando/data väljare). Men vad för typ av display modulen förutsätter kan jag inte se i databladet. Är den grafisk eller alfanumerisk? Hur många tecken/rader? Vilken controller förutsätts? Finns det någon underförstådd standard för displayer till just GSM-moduler? Eller vilken typ av display ska jag gissa passar?
Eller är det så att jag programmerar detta utifrån på något vis?
Och vad skriver modulen på displayen? Är det något jag programmerar helt själv eller är det också "inbyggt"?
Kanske någon av er som testat att leka lite med GSM-moduler kan ha någon ledtråd?
Alla förslag är välkomna, även om de inte är 100% säkra.
Jag antar att detta är det rätta databladet: M25
I databladet nämns interface för display (LCM = LCD Module Interface) som går på 3.3 volt och har ett seriellt SPI-interface (med de vanliga trådarna klocka, chip-select, data in samt kommando/data väljare). Men vad för typ av display modulen förutsätter kan jag inte se i databladet. Är den grafisk eller alfanumerisk? Hur många tecken/rader? Vilken controller förutsätts? Finns det någon underförstådd standard för displayer till just GSM-moduler? Eller vilken typ av display ska jag gissa passar?
Eller är det så att jag programmerar detta utifrån på något vis?
Och vad skriver modulen på displayen? Är det något jag programmerar helt själv eller är det också "inbyggt"?
Kanske någon av er som testat att leka lite med GSM-moduler kan ha någon ledtråd?
Alla förslag är välkomna, även om de inte är 100% säkra.
Senast redigerad av jesse 13 februari 2012, 13:16:10, redigerad totalt 1 gång.
Re: Vilken typ av display till GSM-modul?
Jag skulle tro att det är ett argument för att sälja modulen och att mjukvaran i modulen ska anpassas till det display man väljer, precis som det finns t-bords interface.
Men det verkar som om alla av de vanligaste GSM-moduler som säljs alltid har utgångar för en LCD-display, så någon standard borde det ju vara. Det finns inget i databladet om hur man skulle programmera detta i så fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nästa fråga som har lite anknytning till denna:
På samma GSM-modul finns paddar för koaxialkabel-kontakt till antennen. Är det några speciella kablar / kontakter man brukar använda som standard just för GSM? Är det SMA de heter? Finns det olika SMA (för olika frekvenser / impedans etc) eller kan jag köpa vilken som helst?
Som ett första test, kan jag bara löda på en trådstump som antenn (om jag förutsätter ett bra läge i förhållande till basstation)?
Kanske kan kopiera denna PCB-antenn:
Antenna PCB4520 Det borde väl gå lika bra att löda koaxialkabeln direkt på kretskortet:

Denna koaxialkabel från ELFA borde väl duga? 55-905-42
På samma GSM-modul finns paddar för koaxialkabel-kontakt till antennen. Är det några speciella kablar / kontakter man brukar använda som standard just för GSM? Är det SMA de heter? Finns det olika SMA (för olika frekvenser / impedans etc) eller kan jag köpa vilken som helst?
Som ett första test, kan jag bara löda på en trådstump som antenn (om jag förutsätter ett bra läge i förhållande till basstation)?
Kanske kan kopiera denna PCB-antenn:

Antenna PCB4520 Det borde väl gå lika bra att löda koaxialkabeln direkt på kretskortet:

Denna koaxialkabel från ELFA borde väl duga? 55-905-42
-
- EF Sponsor
Bäst är att löda en 50 ohms kabel direkt på kortet för att undvika "impedansmatchningsproblem" eller om det går
att montera en liten "AMC"-kontakt. Jag brukar använda såna här kablar när jag labbar:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20322
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 614673.pdf
Sedan brukar jag använda sedan en helt vanlig GSM/GPRS-antenn som monteras på SMA-kontakten via en adapter
(man får alltid dubbelkolla när man jobbar med SMA-kontakter eftersom det även finns Reverse polarity SMA).
att montera en liten "AMC"-kontakt. Jag brukar använda såna här kablar när jag labbar:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20322
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 614673.pdf
Sedan brukar jag använda sedan en helt vanlig GSM/GPRS-antenn som monteras på SMA-kontakten via en adapter
(man får alltid dubbelkolla när man jobbar med SMA-kontakter eftersom det även finns Reverse polarity SMA).
Re: GSM-modul: anslutningar / antenn ?
Tänkte bara visa hur fult det blev med hemetsat dubbelsidigt kort med en massa vior av ditlödda koppartrådar.
Här experimenteras vilt... men den fungerar....
Notera mitt fantastiskt fula sätt att ordna 3.6 - 3.8 volt.... jag hade ingen annan regulator som klarade >500 mA så jag tog en 7805 och seriekopplade två 1A likriktardioder efter. Lastade med 10k för att spänningen inte skulle bli för hög om belastningen blev för låg. Fungerar. (bra / inte bra...??? vet inte, men modulen är ju avsedd att gå på batteri så jag tänkte att en liten variation i V+ beroende av strömmen spelar ingen roll.
)
Har separerat matningen för RF och matning till logiken - därför finns det fyra dioder på kretskortet.
EDIT:
Glömde ju kommentera alla fula kontakter: Eftersom det är hemmaetsat är det inte genompläterat och därmed gick det ju inte att montera USB och RS232- kontakten på "rätt" sida. Hade jag tänkt lite så hade jag caddat dem på baksidan , men nej då. Spegelvänt blev det. RS323 fick jag dit med hjälp av långa stiftlister och USB-kontakten ser man att alla ledare är korskopplade... "Din USB drar otillåtet mycket ström" säger datorn
Har inte fått igång USB:n, skiter i det just nu. 
Här experimenteras vilt... men den fungerar....

Notera mitt fantastiskt fula sätt att ordna 3.6 - 3.8 volt.... jag hade ingen annan regulator som klarade >500 mA så jag tog en 7805 och seriekopplade två 1A likriktardioder efter. Lastade med 10k för att spänningen inte skulle bli för hög om belastningen blev för låg. Fungerar. (bra / inte bra...??? vet inte, men modulen är ju avsedd att gå på batteri så jag tänkte att en liten variation i V+ beroende av strömmen spelar ingen roll.

Har separerat matningen för RF och matning till logiken - därför finns det fyra dioder på kretskortet.
EDIT:
Glömde ju kommentera alla fula kontakter: Eftersom det är hemmaetsat är det inte genompläterat och därmed gick det ju inte att montera USB och RS232- kontakten på "rätt" sida. Hade jag tänkt lite så hade jag caddat dem på baksidan , men nej då. Spegelvänt blev det. RS323 fick jag dit med hjälp av långa stiftlister och USB-kontakten ser man att alla ledare är korskopplade... "Din USB drar otillåtet mycket ström" säger datorn

Senast redigerad av jesse 13 februari 2012, 20:07:59, redigerad totalt 2 gånger.
-
- EF Sponsor
EN SÅN IDIOT JAG ÄR!
Hade ju så in i norden dålig mottagning, och försökte ansluta diverse antenner utan framgång. Men så ser jag ju plötsligt att jag har ju för sjutton anslutit till fel utgång!
När jag kollar noga på GSM-modulen ser jag att det finns två antenn-utgångar, varav bara en är ansluten!
Den rätta padden är givetvis den stora i guld på ovansidan som syns tydligt på bilden ovan!
Lödde på en 8,3 cm tråd på den och at+csq gick från 4-6 till 28-30 !!!
Det betyder -53 dBm, en enorm skillnad.
Nu kan jag äntligen fortsätta med detta lilla projekt.

Hade ju så in i norden dålig mottagning, och försökte ansluta diverse antenner utan framgång. Men så ser jag ju plötsligt att jag har ju för sjutton anslutit till fel utgång!
När jag kollar noga på GSM-modulen ser jag att det finns två antenn-utgångar, varav bara en är ansluten!
Den rätta padden är givetvis den stora i guld på ovansidan som syns tydligt på bilden ovan!
Lödde på en 8,3 cm tråd på den och at+csq gick från 4-6 till 28-30 !!!
Det betyder -53 dBm, en enorm skillnad.
Nu kan jag äntligen fortsätta med detta lilla projekt.

OK
at+cops=?
+COPS: (2,"S COMVIQ","IQ","24007"),(1,"TELIA S","TELIA","24001"),(1,"vodafone SE
","voda SE","24008")
at+cops?
+COPS: 0,0,"S COMVIQ"
OK
at+csq
+CSQ: 29,99
OK
at+csq
+CSQ: 30,99
OK
OK
at+creg?
+CREG: 1,1
Intressant med ascii-formaten för SMS...
Först 'default' ascii: "GSM"
Först 'default' ascii: "GSM"
sedan valde jag ascii-format "Code page 437":OK
at+cmgl="ALL"
+CMGL: 1,"REC READ","Comviq",,"12/02/19,21:17:05+04",208,92
Din ptankning med 85 kr r genomfrd (ordernr 8289792). Nu kan du ringa billigt med Comviq!
och då får jag ut lite andra tecken:at+cscs="PCCP437"
OK
Fortfarande inte samma åäö som i terminalfönstret, men jag får i alla fall ut något som antagligen går att översätta. Inte jätteviktigt eftersom man knappast måste använda svenska tecken när man kommunicerar med sin modul, men ändå... man vill ju inte missa en massa tecken.at+cmgl="ALL"
+CMGL: 1,"REC READ","Comviq",,"12/02/19,21:17:05+04",208,92
Din p†tankning med 85 kr „r genomf”rd (ordernr 8289792). Nu kan du ringa billigt med Comviq!