Motorstart i en seriehybridbil

Berätta om dina pågående projekt.
Calle_B

Motorstart i en seriehybridbil

Inlägg av Calle_B »

Detta är då ett studentprojekt. En bil ska gå så långt som möjligt på 1 liter soppa i en tävling som heter Shell Eco Marathon. Vår projektbil har en seriehybridlösning installerat. Nu är målet att ersätta den hemmaknåpade start/stop-lösningen på förbränningsmotorn till en med större robusthet. Dessutom är det inget systemteknik-fokus (projektdelen är på maskinteknik)så det ska helst vara något i stil med OBR's PCM-burk. (http://www.obr.uk.com). Dvs bara att koppla in och programmera. Eventuellt kan ett PLC-system användas men komplexiteten får inte skena iväg.

Det som ska åstadkommas är följande:
En spänning ska övervakas. Då spänningen understiger ~42V så ska tändningen slås på (vanlig signalspänning 12V) och startmotorn gå igång (12V via relä). Startmotorn ska gå tills motorn startat (finns olika sätt att upptäcka detta)... Om spänningen överstiger ~48V så ska tändningen brytas.

Nån som vet av en färdig burk som klarar detta? Eller nån med erfarenhet inom reglerteknik som vet av integrerade komponenter som klarar biffen? Har kollat lite på ELFA's spänningsövervakningsrelän men just nu står det still i denna del av projektet :(
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Re: Motorstart i en seriehybridbil

Inlägg av adent »

Eftersom AVR:er är min gyllene hammare skulle jag rekommendera er att hitta nån som pillat på Arduino:sar att göra det i en sådan.

Borde vara en baggis att spänningsdela ner spänningarna till nått lämpligt mätbart för A/D-omvandlaren och sedan ett väldigt enkelt program som kollar spänningarna och sätter en eller fler utgångar beroende på. Dessa utgångar är sedan kopplade till transistorer för att starta/stoppa 12V.

MVH: Mikael
Calle_B

Inlägg av Calle_B »

Tack för tipset. Det ser dock ut att luta åt PLC. Närmare bestämt Siemens LOGO RC 12/24RC. Den logikmodulen har både de ingångar och reläutgångar som vi behöver. Insignalerna tas dels ifrån kondensatorbanken (analog signal för mätning av spänning) och dels från motorns ECU för att kunna programmera motorstart etc. Utsignaler till ECU och relä för startmotor.

Tja.. nån som har erfarenhet av PLC-programmering? Tänkte sätta en av oss att lära sig det på rekordtid. Jag kan inte se nåt som skulle kunna gå fel här... :roll: Blir inte speciellt automotivt med en DIN-skena i motorutrymmet men men..

Möjligen har jag hamnat i fel forum. Skulle behöva nåt där alla automationselektriker som installerar reglersystem i fabriker etc diskuterar sina hemligheter.

Denna PLC huvudenhet fast med display:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =25-705-05
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Dom där brukar vara enkla att progga men behöver ni hjälp är det bara att säga till.
Underlättar om jag har en kopia på programmeringsverktyget men jag tror inte att Logo Software är fritt,
ska kolla om jag kan hitta en annan lösning.

Det finns annars en Logo kopia som ev. blir lite billigare om ni har liten budget: xLogic
Har inte hittat någon svensk återförsäljare men här är prislista från en engelsk återförsäljare.
SDUK SuperRelay Price List.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av CPMS 12 februari 2012, 22:16:07, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om målet är optimal bränsleeffektivitet så kanske ni kan spara lite på att starta förbränningsmotorn genom att köra huvudgeneratorn som startmotor. Om det går eller inte och snarast hur krångligt det är beror på vilken sorts generator det är. Jag gissar att det är växelspänningsgenerator och då behövs en del kraftelektronik. Om det däremot är en likströmsgenerator så är det i princip bara att koppla in den till batteripacken så borde den dra igång motorn (så startas vissa dieselelektriska lok, batteripacken kopplas in till huvudgeneratorn).

Det kanske inte har nån betydelse på en modern motor i fräscht skick, speciellt om ni får varmköra den före ni drar igång så startar motorn rätt snabbt. Det kan vara läge att ha automatik som slår av startmotorn så snabbt som möjligt.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Glömde visst länken till återförsäljaren: http://www.systemdevices.co.uk/products ... Relay.html

Installerade Logo Soft och den är skrattretande lik XLogic´s programmeringsverktyg, misstänker att XLogic är samma som Siemens Logo under ett annat namn.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Är det kanske du Carl? Aja, jag skulle tipsa om AVR/PIC då man får ner en del vikt i jämförelse med PLC, och man kan ju göra betydligt mycket mer med en "riktig" mikrokontroller också.
I formulan är det iallafall viktigt att spara på alla gram man kan för att få upp prestanda, antar att samma gäller för er?

Att lösa det med en AVR/PIC är en baggis iaf. Och lösningen blir lättare, mindre och strömsnålare.
Skriv svar