BlackBear Tricopter V1

Berätta om dina pågående projekt.
janbjorn

BlackBear Tricopter V1

Inlägg av janbjorn »

Jahapp, eftersom jag råkat nämna i andra trådar att jag bygger en tricopter så kom ju frågan "var är projekttråden?" upp ganska omgående :roll: Så det är väl bara att krypa till korset och skriva lite om mitt bygge. Jag har byggt och flugit en Quad (med styrkort från ToPNoTCH) men tyckte att det var besvärligt med orienteringen när jag flög den så nu ska det bli en tricopter oxå...

Jag bygger i trä och försöker att hålla mina konstruktioner så enkla som möjligt. Har man inte så mycket tid så gäller det att bygga enkelt och snabbt när man väl får ett tillfälle. :wink: Har mestadels använt material som jag råkade ha liggande hemma men generellt är det 10x10mm furulist till armarna, 2mm och 3mm plywood till mittendelen, 2.5mm buntband för att fästa motorerna, M3 skruv

Jag har hämtat mycket inspiration från www.rcexplorer.se men gjort en del eget. T.ex. så har jag mycket vidare vinkel mellan de främre "benen" för att få fram kameran såpass att propellrarna inte kommer med i bild.

Motorena är DT-750 från HobbyKing
Fartreglagen är 20A BlueSeries från HobbyKing (flashade med ny firmware för snabbare reglering)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
v-g
EF Sponsor

Re: BlackBear Tricopter V1

Inlägg av v-g »

Vad är det för extrem kamera? Vad kostar och var köpa?

Trä är faktiskt väldigt optimalt att bygga i men ack så tråkigt. Balsaträ är ju annars väldigt starkt om man trixar lite. Dock är trä himla trist om man kraschar det är inte helt lätt att laga bra tycker jag.

Vart nästan sugen på att bygga i trä nästa gång kostnaden är ju iaf ---> :mrgreen:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Jag köpte den (Crocolis Extreme Cam) på http://www.chinavasion.com för €120. Den har bildkvalite motsvarande GoPro v1 (jag har båda) men har fördelen att den även har inbyggd display (vilket kostar dryga tusenlappen till GoPro). Det finns utförliga tester av kameran på youtube.

Visst är trä svårt att laga bra, men det tar ju inte många minuter att fixa en ersättningsbit. Armarna är ju bara att kapa i rätt längd och kroppen tog nog hiskeliga 10 min att såga till...
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag måste säga att du inte överdrev när du påstod att du kunde fixa ihop en snabbt :shock:

Jag tror på fullt allvar att du slagit svenskt rekord i tricopter.

Och snygg vart den med :tumupp:
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Korken approves! :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

10 minuter det var väl ungefär hälften vad min tog att fräsa med CNC (efter att allt var ritat och klart såklart) :mrgreen:

Som sagt trä är smidigt starkt och lättbearbetat enda nackdelen är ju som sagt att det inte blir så snyggt när man lagar (gissa hur mina balsaträflygplan såg ut tillslut :vissla: ) Men klart bommarna osv är lätt att byta ut de kan man ju ha 20 löpmeter hemma utan att ruinera sig :)

DET var ju ett mycket trevligare kamerapris, du råkar händelsevis inte filmat något man kan få kika på?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Kan kanske vara en idee med att använda kolfiber istället. Lättare, extremt mycket hållbarare, någorlunda enkelt att bearbeta och kostar inte så mycket heller. Knäcker du dessa måste du göra en ordentlig praktvurpa...

Riktigt schysst bygge annars! Lätt sugen också....
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

v-g skrev:DET var ju ett mycket trevligare kamerapris, du råkar händelsevis inte filmat något man kan få kika på?
Inte min film, men en detaljerad test:
Inte heller min film, men filmat med en Extreme Cam från en hexa:
mysanders

Inlägg av mysanders »

Snyggt!
Vad är det för yaw-pryl?
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Det är en sånhär: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=8432

Kolla ca en tredjedel ner i denna guiden för detaljerna om hur man bygger ihop den. Billig och helt glappfri.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Nu är den flygfärdig!
Har test-hovrat den i vardagsrummet ett par ggr och den funkar helt OK. Ska ut och flyga om ett par timmar så det kommer nog en film snart oxå. Har gjort ett fast fäste för kameran istället för mitt servostyrda fäste var inte helt bra. På bilderna är GoPro'n monterad, men har även ett fäste för ExtremeCam kameran oxå. Tänkte filma med båda för att se om det skiljer något i bildkvalite.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Snyggt! :D Nu vill vi ha film! ;)
mippen

Inlägg av mippen »

Nu blir man allt bra avis..
Har försökt ett antal gånger själv utan vidare resultat.
Är väl tummen mitt i handen som ställer till det :(

Film ser vi fram emot!
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

DEN FLYGER! (och landar utan skador)

Den är sjukt stabil. Jag kör MultiWii-kod i en PiPo som har gyro, accelerometer och kompass. Har inte testat att aktivera kompassen än, så det är bara gyro och accelerometer för stabilitet.

Körde slut på 4 batteri (ca 8-9 min vardera) och filmade alla flygningar. Dessvärre så var det stora problem med vibrationer så filmerna är knappt användbara. Har aldrig haft problem med det tidigare, men jag ändrade från 60fps till 30 fps så jag ska testa om det är där felet ligger...
Skriv svar