Nätverket extremt segt, filer på win2003 server

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Nätverket extremt segt, filer på win2003 server

Inlägg av gunne »

Jag har en ny MacBook Pro som jag för tillfället kör Win 7 professional på. Nu är jag på en arbetsplats där de har en Win 2003 server med alla filer på och jag jobbar mot servern med ett cadprogram.

Det funkade bra första dagarna men nu har nätverket ballat ur totalt. Det går hur segt som helst att bläddra i mapparna och det kan ta en minut att få fram en mapp. När jag precis har startat datorn kan det funka som det ska (blixtsnabbt) i typ 10 minuter men sen pajjar det ihop. De andra datorerna här kör oxå Win 7 och det är inga problem på dem. Jag har en användare på servern men jag loggar in lokalt på datorn och tar "connect network drive" för att komma åt datan.

Idag har det inte fungerat alls och jag har spenderat större delen av dan åt att felsöka. Jag har följt diverse snabba-upp-nätverket-guider där man stänger av "remote differential compression" och "autotuning etc. Jag har avinstallerat antivirusprogrammet (AVG). Jag har stängt av windows sök (indexering). Jag har testat olika nätverkssladdar och satt i dem i olika portar i switchen, samma portar som funkar utmärkt för andra datorer. Jag har testat att inte starta några program alls utom windows explorer.

Inget funkar och jag börjar bli tokig. Är det nätverkskortet som är paj? Det verkar dock funka i Mac OS X att bläddra i samma mapp på samma server...

Nån som har förslag på åtgärder/felsökningsmetoder?
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Nätverket extremt segt, filer på win2003 server

Inlägg av netrunner »

Är det alltid så att det funkar perfekt i 10 minuter och sen blir dåligt?

Då är det något som den gör efter 10 minuter som ställer till problemet och det kan vara ganska mycket, från applikationer (antivirus, defrag, backuper) till virus/bootnet till system (index, konkurerande WLAN, indexeringar, windows update, GPO:er).

Jag gissar på att den blir som en klubbad säl för att den gör något prioriterat. Låt den göra klart det, vad det nu kan vara. Låt den stå på under natten utan att den får gå ner i powersave, stäng av skärmen.

Du har kollat att du inte har ett virus?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ja, jag vetefan. Men jag kan inte lämna datorn på eftersom det är meningen att jag ska jobba när jag är där och sen tar jag med burken hem.

Att stänga av saker är det jag har försökt. Antivirus och Windows sök. Men jag har inga andra skumma program igång och inget som syns i aktivitetshanteraren. Kollar man på nätverksaktiviteten så är den konstant 0-2 % (av 100 Mbit) typ.

Igår testade jag att aktivera det trådlösa och köra trådlöst istället. Det funkar helt klart bättre. Att bläddra i mappar etc funkar bra men det är ändå liiite segt att öppna filer. Detta kan ju dock bero på att det är lite långsammare helt enkelt. Många CAD-filer jag jobbar med kan vara 50-100 MB och med 0-100 länkade filer som är nån MB styck. Således är det jävligt segt när man ska spara och öppna med det trådlösa.

Nu blir det till att testa ett annat antivirusprogram och se om det hittar nåt...
svanted

Inlägg av svanted »

det är väl som vanligt med windows...
ominstallation!
samtidigt det absolut snabbaste..
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ja, det är väl så... Det är ett jävla runk att ingen kan göra nåt vettigt solidmodelleringsprogram till mac OS X.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Nja nätverket ska funka. Vad för switch sitter du i? Ballar den ur? Provat starta om den?

Har du senaste nätverksdrivrutinerna?

Bara för det är windows ska inte nätverket behöva gå segt efter 10 minuter. (Även om jag också är en anti windows så vet jag att windows funkar...)
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Kan kolla imorn vad det är för switch. Men det sitter ~8 andra och jobbar på samma switch utan problem.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Flyttar de mycke data under tiden?

Prova för skojs skull att byta port i den. Ev byta kabel med. Konstiga fel har man sett innan också och kan man utesluta några så.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det har jag gjort. Både bytt till olika uttag i lokalen til samt kopplat om de aktuella uttagen till olika portar i switchen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är väl knappast så att tillverkaren har klistrat på en etikett med "Designed for Windows 7", alltså är det ren tur om man hittar drivrutiner som fungerar med all hårdvara. Kan vara nån liten quirk apple gjort med firmware för något av chipseten i datorn som inte är kompatibelt med windowsdrivrutinerna.

Jag skulle göra något av följande:
Köp en PC.
Kör Windows i Parallels så att det är OSX som hanterar alla hårdvarunära drivrutiner.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag vet flera som kör windows på just sådanna burkar utan det minsta problem. Många funkar tillochmed bättre där. Så nja håller inte med. Det ska funka på den också om det nu inte är något väldigt speciellt.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

gunne skrev:Det funkade bra första dagarna men nu har nätverket ballat ur totalt. Det går hur segt som helst att bläddra i mapparna och det kan ta en minut att få fram en mapp. När jag precis har startat datorn kan det funka som det ska (blixtsnabbt) i typ 10 minuter men sen pajjar det ihop. De andra datorerna här kör oxå Win 7 och det är inga problem på dem. Jag har en användare på servern men jag loggar in lokalt på datorn och tar "connect network drive" för att komma åt datan.

Nån som har förslag på åtgärder/felsökningsmetoder?
- Du är helt 100% säker på att det är din maskin och inte något på servern t.ex. att de andra har sina filer på en helt annan disk och den platsen dina data ligger på är problematisk?

- Gissa inte, mät. Använd performance monitor för att logga eller (antagligen enklare) resource monitor i Windows för att titta på vad som händer. Starta den direkt när du loggar in och ha den igång i bakgrunden, när daton sedan börjar sega så tabba till Resource monitor och titta efter stora förändringar i kurvorna för CPU och nätverksflikarna. Har du svårt att veta vad du skall leta efter så gör en skärmdump när allt funkar bra och en när det segar och posta dem här.

- Stäng av alla roliga extragrejer på nätverkskortet som IPV6, QoS och liknande, jag hade även prövat att ställa det fast i 100Mbps full duplex så att det inte är något gigabitkompatibilitetsproblem med switchen. Skriv ner vad du ändrar och ha det så en hel dag och se om felen kvarstår eller återkommer.

- Ett långskott men du gör inget som på något sätt lyckas trigga igång någon form av trafikmanagementfunktioner i nätverksutrustningen så att de stryper din trafik för att utrustningen tror att något är fel/dumt?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

> ställa det fast i 100Mbps full duplex
Gör man detta på sitt nätverkskort och switchen är inställd på auto så blir slutresultatet 100 Mbit halv duplex.

Vill man ha full duplex måste man låsa till full duplex på båda sidor eller köra auto på båda sidor.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Man ska skippa att sätta en hastighet. Kör auto och håll koll på vad den sitter på. Det brukar i längden funka bättre!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> > ställa det fast i 100Mbps full duplex
> Gör man detta på sitt nätverkskort och switchen är inställd på auto så blir slutresultatet 100 Mbit halv duplex.

Hade ett fall hos en kund i veckan. Servern var satt fast till 100FD (100 Mb full duplex)
och switchen till auto. Switchen sa att den hade valt 100FD och det borde alltså
ha fungerat helt OK. Problemet var att switchen regelbundet (och ganska tätt när
det var trafik) försökte fråga servern vilken då inte svarade, så klart. Detta fick
porten på switchen att reseta på något viss och logga "duplex errors".

Efter att ha ställt om switchen fast till 100FD så fungerade allt som det ska.

Vi kör helst fast uppsatta parameterar i båda ändar. De nätverkskort som används
i servrarna har historiskt haft lite problem med auto-läget. De är från slutet
av 90-talet, ca.
Skriv svar