Detektera bilar

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Atrix

Detektera bilar

Inlägg av Atrix »

Skulle behöva lite hjälp till en lösning på att detektera närvaro på bilar. Idag så finns kabel nedfräst i asfalten och det är en rätt dyr lösning, fräsa nya spår när dom går sönder m.m.
Radar, vad jag förstått, kan vara lite klurigt eftersom jag behöver känna av bilen även om den står still. Bilen åker fram till en position och stannar, en okänd tid, och sedan åker igen. Under den tiden måste jag veta att bilen står där.

Tänkte då på IR om det skulle fungera.
Min tanke var att man ev. skulle kunna ha både mottagare och sändare på samma sida, alltså att dom sitter bredvid varann och när ett fordon kommer i dess väg så reflekteras strålen, eller en del av den i alla fall, till mottagaren.

Skulle det kunna fungera?
Hur skulle det fungera på olika färger på bilar, svarta bilar, vita bilar m.m. och om dom är smutsiga o.s.v.

Någon som har någon idè om det är genomförbart eller inte?

Mvh
sneaky

Re: Detektera bilar

Inlägg av sneaky »

Min första tanke var att använda en ultraljudsbaserad avståndssensor, i stil med de som används till backsensorer på bilar. Rätt placerad så returnerar den en längd som är kortare när en bil står i vägen. Sätt upp ett gäng så kan du mäta hur stor bilen är också :)

IR skulle väl också kunna fungera men jag inbillar mig att den blir mer störningskänslig och mer känslig för att den täcks över av smuts.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Gamla typen av dörröppnare fungerade som en radar. En radiosignal på 10-12 GHz skickas ut och det reflekterade detekteras (grov beskrivning). Då kan man känna av bilen så länge den står där. Borde fungera med IR också, men det kan vara känsligt för störning från solljus. IR kan reflektera olika material olika. En mörk bil kan se "ljus" ut för IR-detektorn. Men det skulle kunna fungera.

Har du tillgång från bara ett håll eller flera? En slinga behöver kanske inte vara under bilen, kanske en lösning som stöldskydd i butiker kan funka med plattor på sidan, eller tom över taket.

Låter som ett intressant projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Atrix skrev:Tänkte då på IR om det skulle fungera.
Min tanke var att man ev. skulle kunna ha både mottagare och sändare på samma sida, alltså att dom sitter bredvid varann och när ett fordon kommer i dess väg så reflekteras strålen, eller en del av den i alla fall, till mottagaren.
Det skulle också gå att göra detta med en reflex på den andra sidan som reflekterar konstant och när någon kommer i vägen så blir strålen bruten.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Metalldetektor med lob från sidan?
(en del bilar använder glasfiberkomposit i chassi dock, men det finns ju motor mm)

Å andra sidan om slingan används som RF antenn så spelar nog avbrott inte så stor roll.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

En spole man kör in i då, som en tunnel, magnetröntgen typ...
Eller två vassa hullingar som rispar upp lacken och får kontakt med metallen... :lol:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kanske en fluxgate skulle vara en lösning? Lite knepig att bygga och driva men när det väl fungerar kan man enkelt mäta skillnader i jordens magnetfält.

Kan placeras i en liten behållare under varje p-plats, lite batterier och en korthållsradio, då är saken biff.
Atrix

Inlägg av Atrix »

Ultraljud måste jag kolla upp.
Fluxgate vet jag inte vad det är så det måste jag söka på. :)

Mvh
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Radar funkar inte, då de fungerar med dopplereffekt och bara ser föremål som är under förflyttning.
Fotoceller ir eller ljus kan fungera men du behöver en riktigt bra = dyr reflektionsfotocell. Bilar är blanak och olikfärgade villket gör det väldigt svårt att få 100%, en laser är ännu sämre.
Kan vara så att det finns en anledning att man använder ultraljud på många bussterminaler och bilgarage, det fungerar väligt bra.
Slingor är iof mins lika på att detektera (järn) bilar men kräver en slinga och installation. Jag tror inte att den når speciellt långt så att den går att sätta på sidan.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Atrix: jag har jobbat en del med slingor, bilräkning osv. och vi använde en enhet med en fluxgate i ett tag. Till vissa saker är den riktigt bra men den fungerar bäst under eller över en bil.

I essens är det en (eller fler) spole(/spolar) som mäter jordens magnetfält. Ett elektronisk kompass är ofta en fluxgate...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Radar mäter även avstånd, om det inte är specifikt doppler radar.
Atrix

Inlägg av Atrix »

Icecap skrev:Atrix: jag har jobbat en del med slingor, bilräkning osv. och vi använde en enhet med en fluxgate i ett tag. Till vissa saker är den riktigt bra men den fungerar bäst under eller över en bil.

I essens är det en (eller fler) spole(/spolar) som mäter jordens magnetfält. Ett elektronisk kompass är ofta en fluxgate...
Nåt sånt här? Fluxgate på Elfa
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

blueint skrev:Radar mäter även avstånd, om det inte är specifikt doppler radar.
Det är ju sant, nu reflekterade :vissla: jag över förslaget att använda en dörradar. Jag tror inte att jag sett radar sensorer till överkomliga priser motsvarande ultraljud eller fotoceller.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En "vanlig" dopplerradar kostar runt 5kkr, ska man ha avstånd med så den blir en pulsradar blir det helt andra priser - och då menar jag inte lägre!

Atrix: en strömtransformator är definitivt INTE en fluxgate! Jag testade att söka på ELFA efter fluxgate och de har definitivt humor - eller är gravt okunniga!

Kolla HÄR för förklaring av tekniken bakom. Google har i övrigt många träffar på fluxgate...

HÄR finns det en del att läsa.

HÄR finns det data på en sensor man tydligen kan köpa...

Den fungerar vid att man har en kärna med en lindning utanpå. Tänk en liten ringkärna och utanpå finns det en lindning med många varv. Men själva ringkärnan har en lindning på runt ringen, alltså en en ringkärnatransformator.

Om man då växlar mellan att dra en lagom ström i toroidlindningen ("ringkärnalindningen") och låta bli kommer lindningen utanpå att ge svaga pulser. Orsaken är att när man mättar kärnan med toroidlindningen kommer jordens magnetfält att gå förbi utan att bli avböjd. När man sedan släpper strömmen kommer jordens magnetfält att påverkas av metallen i kärnan och detta ger en ändring i magnetfältet vilket ger en spänningspuls i den mångvarviga spole.
Atrix

Inlägg av Atrix »

Tack! :) :tumupp:
Skriv svar