Torshälla cnc svarv + Bosch Alpha 2

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Swemill

Re: Torshälla cnc svarv + Bosch Alpha 2

Inlägg av Swemill »

Ok, tackar väldigt mycket Walle för nyttig info! Som sagts så på en svarv och för mitt bruk så kan nog detta funka. Det "bökiga" är ju bara en vanesak. Vill minnas att det stod någon text på maskinpanelen om varning för verktyg + något mer på samma rad, och det har kanske med verktygsbytet du nämnde att göra.
Får kolla upp om det finns backup mm på maskinen.

Tack! / Swemill
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tror jag har en hålad luftdragcylinder liggande.
Är svarven utrustad med hydraulik?
Swemill

Inlägg av Swemill »

Det var intressant Säter...! Hydraulik finns nog inte mer än till chucken, revolvern styrs väl inte med det? Chuckens system är väl ett helt "eget" och inte den hydraulik du syftar på?
Maskinen var i varje fall en S180 och ifrån -86. 200mm dubbhöjd över bädd och 100mm över tvärslid fick jag det till. Ca 800mm mellan chuck och dubbdocka. Maskinen är ca 3m lång totalt så den var lite större än vad jag hoppades... Det finns ju också ett el / elektronikskåp bakom maskinen men det räknar jag med att det går att flytta till var man vill ha det. Är ett "löst" skåp på konsoller men det blir ju att förlänga alla kablar... (svarven behöver stå mot en vägg).

Spindelmotorn sitter faktiskt direkt på men har en gavelkåpa som kanske döljer spindelbenomgången / dragröret?
Det visade sig nu också att skolan som haft svarven sagt att den inte funkade... Den har varit utan ström och ingen vet vad felet är eller om det finns parametrar till den... :roll: De skulle leta reda på tillbehören och kolla upp om det finns något till styrsystemet.

Ja, jag vet inte... Är ganska sugen på den om de släpper den billigt men misstänker att det inte blir riktigt billigt och man vill ju gärna att den även ska funka....
torshalla.1.jpg
torshalla.3.jpg
torshalla.5.jpg
Skicket och årgången tilltalar mig... Mina fräsar är ifrån -83, -85 och -88 + supportsvarven också ifrån -88, så den hade platsat fint i samlingen! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa

Inlägg av persa »

Det du säger är spindelmotorn är hydraulcylindern. Spindelmotorn är monterad nära golvet och driver spindeln via den breda remmen. Det vore mycket intressant om dom skruvade bort den gröna täckbrickan bak på cylindern. Det är mycket möjligt att maskinen har en hålad hydraulcylinder :). Inte heller omöjligt att du också har en hålad hydraulchuck och det bara sitter en täckbricka monterad där också (lite svårt att se utan närbild på chucken). Vad heter chucken ?

Vad är det för klass på handlaren egentligen som inte kan reda ut en sån basic sak åt en kund :tumner:
Swemill

Inlägg av Swemill »

Ok. Jo, jag funderade lite på remmen... Är kanske även så att revolvern är hydraulisk?
Jag ska försöka kolla under brickan vid tillfälle och chuckfabrikat vet jag inte. Den var bultad i utifrån.
Angående handlaren så antar jag att de kan kolla upp allt åt mig men det handlar väl också om vad man vill ge för maskinen...
Jag har inte visat riktigt intresse för den ännu och tänkte försöka få lite mer "kött på benen" först... Jag tror heller inte att de brytt sig så mycket om denna ännu eftersom det finns massvis av större, dyrare maskiner som säljs vidare där hela tiden.
Lastades en 8 meters svarv när jag var där samt en container med Okuma, Gildemeister och Leadwell maskiner som skulle gå utomlands.
Vad anser du om svarven annars Persa? Kan parametrar gå att få tag på om de inte finns?
persa

Inlägg av persa »

Revolvern är säkert också hydraulisk

Bäst att kolla så det inte saknas något fristående hydraulaggregat. Vill du köra stång så måste du även kolla så att maskinen har automatisk öppning/stängning chuck och inte bara fotpedal

Svarven såg ju inte direkt utsliten ut på fotona. Risken är väl i så fall större att någon elev smällt med den

Jag känner tyvärr ingen som är bra på äldre Boschsystem eller Torshälla. Men Walle kände ju någon dom fått hjälp av när dom saknade parametrar till sin fräs. Möjlighet att få tag på parametrar är ju ett absolut krav som jag ser det om man ska våga köpa maskinen

Edit: Robcona AB i Västerås säljer nya Boschsystem, dom kanske har någon som är gammal i gården
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tycker det ser ut som en SCA hålad dragcylinder.
Den grova slangen man ser på undersidan är förmodligen skärvätskeavlopp.
Har du tur är även chucken hålad.

Vad är det för fabrikat på spindelmotor och servomotorer?
Swemill

Inlägg av Swemill »

Ok. Kylvätsketank / pump fanns visst men låg någon annanstans. Antagligen hydrauliktank + pump också. Såg i varje fall inga skador på den och mekaniskt så går väl det mesta att fixa... Som du säger så är ju parametrar / att kunna få igång systemet det viktiga!
Får se om dom hittar någon backup / utskrift annars får jag kolla med Robcona.

Säter: Hmm, det låter "bra"!? Fabrikat... Jag blir nog mer och mer idiotförklarad här men jag trodde att det var.... Bosch? Men Bosch är kanske inte likt Fanuc utan har plockat ihop olika "saker"?

Tackar åter för infon! Forum är verkligen något fantastiskt....
Försökte zooma in min dåliga mobilbild...
torshalla.2.2.jpg
Swemill

Inlägg av Swemill »

Nytt försök men ingen höjdare.... På axeln eller "stången" i centrum sitter en segersäkring synlig.
torshalla.1.1.jpg
Edit: Det "lustiga" är att kåpan över hydraulcylindern saknar hål för genomgång så det verkar aldrig ha varit aktuellt på denna modell...
persa

Inlägg av persa »

Detta är troligen bara en täckbricka av något slag. En dragstång eller ett dragrör syns aldrig så nära chuckplanet. En dragstång gängas normalt på en gängad tapp som sticker ut bakom chucken och främre änden på tappen ligger ungefär mitt i chucken. Gängan ett dragrör skruvas fast i ligger också i bakre delen av chucken

Detta kan ha varit en utpräglad skolmodell och där var inte stångkörning aktuellt så ofta
Senast redigerad av persa 9 februari 2012, 23:01:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det där ser ut som en hålad chuck.
Typiskt kännetecken är att grundbackarna är så korta.
Annars brukar de gå längre in mot centrum.
Om du skruvar bort den trekantiga stora brickan i centrum, klarnar det nog.
Stången du pratar om, misstänker jag är ett ändanslag.

Jag tror det där kan bli en väldigt användbar svarv.
Betala inte för mycket bara. Styrsystemet sänker värdet rejält.
Kolla även upp om det följer med ett antal mjukbackar.
bbm77

Inlägg av bbm77 »

Hej!

Jag har en sådan maskin ståendes i en hörna som väntar på nytt styrsystem när tiden vill räcka till. Min är en 85:a tror jag den är ganska lik den på bilderna, det satt ett Bosch CC100 styrsystem på den som har havererat. Det som jag tycker är en designmiss på den maskinen är att X-axeln drivs med en kuggväxel på servomotorn som inte verkar va helt glappfri= vändglapp inte så kul på en styrd maskin, men det beror på vad man ska göra för jobb. Spindeln är jag inte helt säker på hur det är ,jag får in ämne ca 0,5m bakom chucken vet jag.
persa

Inlägg av persa »

Försök få reda på fabrikat och modell på chuck samt om grundbackarna har tum- eller mm-tandning. Jag har massor av begagnade mjuka backar med tum-tandning som bl.a. passar till Autoblok 250-chuckar. Det är lite lurigt med just Autoblok chuckar då dom finns både med tumtandning 1/16" * 90 grader och mmtandning 1,5 mm * 60 grader och det ändå står samma modellbeteckning på dom
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tycker det ser ut som en Forkart KT.
Då är det tyvärr ingen genomgång.
KT-d.pdf
persa

Inlägg av persa »

Jag tycker det liknar en Autoblok mer (formen på den trekantiga brickan). Om det är genomgång eller inte får vi nog vänta med till du skruvat bort täckbrickan. Men jag tror fortfarande oddsen är goda att det är genomgång :)
Skriv svar