Vilka personer/företag kan göra reballing nuförtiden?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ghostpilot
Kontakt:

Vilka personer/företag kan göra reballing nuförtiden?

Inlägg av Ghostpilot »

Var kan man få sin xbox 360 "reballad" (hittade ingen bra svensk synonym) nuförtiden? (repost från vintagegames punkt se med mindre grammatiska ändringar)
Jag vet att det fanns en kille i Stockholm som verkade väldigt seriös (röntkade kretskortet efteråt och så), men hittar inte hans kontaktuppgifter längre. Jag har fler än 7 xbox 360 som behöver reballing för att överleva och skulle vilja komma i kontakt med någon som skulle kunna ta sig ann alla xboxar jag har för ett paketpris.

En annan fråga. Jag hittade en jtagbar xbox med hdmi i soprummet (jag vet det eftersom jag dumpade nand på den för att kolla). Någon hade sluntit med skrivmejsel eller liknande när han/hon skulle ta av xklämman och rivit av 13 pyttesmå ledningsbanor. Min lödkolv är för stor för ett sådan lagning. Vet någon ett bra sätt att lappa ihop så små ledningsbanor som ligger väldigt tätt, eller kan rekommendera någon som kan göra en sådan lagning för pengar?
Har försökt med ledande färg, men den minsta pensel jag kan få tag i är för stor... Se bilderna i länkarna härefter för att kunna göra en uppskattning av problemet. Skalpellbladet som storleksreferens. Bild 1, bild 2, bild 3, bild4.

Tacksam för svar, helst på fråga ett men ett och annat gott råd om mitt lilla lödningsprojekt i bilderna är också välkommet.
/Tony
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Re: Vilka personer/företag kan göra reballing nuförtiden?

Inlägg av Cano »

7 st :shock:
Du har inte en original handkontroll med sladd till övers som du vill skiljas från för en billig peng.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det är nog ganska lättlagat under ett bra stereomikroskåp och rätt lödutrustning mha wiretråd i AWG30.
Ghostpilot
Kontakt:

Inlägg av Ghostpilot »

Cano skrev:7 st :shock:
Du har inte en original handkontroll med sladd till övers som du vill skiljas från för en billig peng.
Nej, tyvär, ingen med sladd.
Oftast har jag bara kommit över boxarna utan några som helst kablar.
Ghostpilot
Kontakt:

Inlägg av Ghostpilot »

limpan4all skrev:Det är nog ganska lättlagat under ett bra stereomikroskåp och rätt lödutrustning mha wiretråd i AWG30.
Känner du någon med ett stereomikroskår, bra lödutrustning och viljan att löda 13 brutna ledningsbanor?

Mest intresserad är jag nog ändå av svar på första frågan. Om någon gör reballing av xbox 360 i ABC-län med omnejd. Jag saknar utrustning och kunskap att laga dem mer än de fulhackande jag hittills har kommit undan med. Nu behöver de lödas om på korrekt sätt med riktig BGA utrustning.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Som jag skrev förut i någon annan tråd, kolla med "polmanswe" här på forumet, han är baserad utanför uppsala och har ugn och kunskaper för detta.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

jag har tillgång till "riktig" utrustning, dock lite beroende på vilken kapsel kretsen har. har även tillgång till röntgen.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

http://www.frikab.se/ ?
"FRIKAB PRODUKTION kan nu erbjuda röntgen av kretskort, men även vid behov röntgen av mekaniska detaljer t.ex. kontaktdon. Under Q2/2011 är vår BGA reparationsutrustning i full drift och står då redo för Era uppdrag. "
Ghostpilot
Kontakt:

Inlägg av Ghostpilot »

Det är fantastiskt vad en magsjukdom bollandes mellan medlemmar i familjen kan göra för ens intresse för att kolla sina trådar på internetforum...
Tack alla som givit tips om företag/personer som kan tänkas göra BGA reballing, skall följa upp dessa spår och se om jag kan få till någon paketlösning åt mig.
/Tony
Senast redigerad av Ghostpilot 7 mars 2012, 20:27:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Som tråd för att laga ledningsbanorna kan man använda kardeler från skärmen i en koaxialkabel.
Tunt lod, tunn spets och ett bra fluss är A&O för att kunna göra en bra reparation + förstås synförstoringsutrustning :)
Kretskortslack för att skydda lagnings stället om du inte förtenner all blottlagt koppar.

/// Marcus
Ghostpilot
Kontakt:

Inlägg av Ghostpilot »

Var kan man köpa fluss till bra pris.
Jag har endast använt lod med fluss redan sig och det fungerar inte så bra ibland.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

På jobbet använder vi tunt lod med låg flusshalt och flusspennor typ: 80-925-38
Grönlack: 80-799-07

/// Marcus
Skriv svar