Felsökning av en DVD-spelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Felsökning av en DVD-spelare

Inlägg av bos »

Dags att lära sig något nytt, hoppas jag.

Sitter och felsöker en DVD-spelare som inte tar emot DVD-skivor. Spottar ut dem direkt med felmeddelandet "Okänd skiva". Testskivan i fråga är en originalfilm rykande färsk från förpackningen, och den funkar bra i andra spelare så det är inget fel på den. CD-skivor, däremot, tuggar den hur glatt som helst. Inga problem att läsa, så min absoluta första gissning om att linsen är skitig var fel (rengjorde den men felet kvarstår).

Vad är nästa steg i kedjan, så att säga?
Användarvisningsbild
SA7ACA
Kontakt:

Re: Felsökning av en DVD-spelare

Inlägg av SA7ACA »

Oftast fokuseringsfel, när upphängningen av linsen börjar bli trött.
Prova att mata in skivan och vänd spelaren upp och ner. Funkar det då, så är upphängningen sliten, men brukar gå att öka strömmen lite till elektromagneten som fokuserar.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Var det inte playstation 2 som hade problem med lite 'sletna' skivor ? kunde väl ibland avhjälpas med att sätta tejp så att skivan hamnade med 'rätt' avstånd till linsen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

DVD-spelare brukar väl ha en "dator-spelare fast med annat skal", d.v.s. om det är en lite lyxigare spelare så kan du kanske "laga" den genom att flytta mekaniken från en annan (billigare med lite tur) spelare.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Vända upp och ner funkade inte alls (skivan ramlar ur släden och släden åker ut), så det steget kunde jag inte testa. Och jo, det brukar vara vanliga IDE-spelare (med skal) i såna här. Kruxet är att alla ser helt olika ut; jag har inte kunnat hitta två modeller som ens ser i närheten ut av lika så jag har inte kunnat testa att byta ut mekanik.

Spelaren är från 2007 så reservdelar är dessutom bara att glömma att kunna beställa hem. Lite synd.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Är det någon dyr sak? annars kanske det är lika bra att skrota den? en billig DVD spelare idag kan man ju få för typ 250kr utan att ens behöva leta ihjäl sig.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Borde gå att få en begagnad för nästan inga pengar alls när folk
byter upp sig till blueray. Eller helt skippar optiskt till förmån för
hd-boxar och streaming.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Visst går det köpa nytt (eller begagnat) billigt, men iallafall jag uppskattar de få kunder som gör ett försök att få prylarna lagade innan de hamnar på tippen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Elektriskt borde väl mekaniken från "fel" spelare fungera att provköra med, även om den mekaniskt inte passar?

Jag har visserligen bara mekat med att par dvd-spelare, det jag provat är att köra spelarens mekanik i en vanlig pc, det har funkat bra.
spufuz

Inlägg av spufuz »

bos skrev:Visst går det köpa nytt (eller begagnat) billigt, men iallafall jag uppskattar de få kunder som gör ett försök att få prylarna lagade innan de hamnar på tippen.
Bra tänkt, köp och släng-samhället vi lever i kan behöva fler som dig! :D
Dessutom är det ju roligt att försöka laga saker. Det här forumet kretsar ju mycket kring det.
svanted

Inlägg av svanted »

öppna den så att du får in ngt blankt, typ spetsen på en blank skruvmejsel eller ngt annat..
ovanför linsen.
då kan du se om den hittar focus,
linsen åker upp/ner för att sedan låsa på den blanka ytan och sen följer den med om man försiktigt rör på det som den
focuserar på.

en trolig orsak kan vara att larereffekten avtagit, det kan finnas en lite potte någonstans på släden som man kan justera upp litet.

ibland kan det ha åkt in damm under linsen, ett hårt blås med munnen kan hjälpa.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om jag inte minns totalt galet så är det väl separat laser för CD och DVD? Om man använder samma laser för båda skivtyperna så fungerar inte CD-RW eller om det till och med var CD-R. Jag kan minnas fel.
Skriv svar