RGB LED bord

Berätta om dina pågående projekt.
kenntoft

Re: RGB LED bord

Inlägg av kenntoft »

http://youtu.be/ggY7-fDM2NM

skumt MEN när jag tog bort USBn ur ekvationen så vart allt normalt...

nu kör jag ett gammalt pc-nätagg +5V som driver både LED och arduino.

va fan då för grabbar? :)

sov på saken :)

Avkopplingskondensatorer på +5V :tumupp:
USB i ekvationen :tumner:

Till USBs försvar så är den kopplad till en gammal bärbar dator som saknar skärm och hårddisk, så vem vet vad den gör när den bootar och checkar etc.
Får skaffa en längre USB kabel och koppla till den här datorn.

EDIT: Fel URL
Senast redigerad av kenntoft 17 december 2011, 00:38:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Får nog erkänna att jag inte lusläst alla inlägg i tråden...

Vad matar du +5V med för något? USB port? Har du räknat på hur mycket ström du behöver?

vad ska jag ta för värde?
Prova med 100 n. Kan kompletteras med en parallell 10u låg ESR elyt.

Men jag undrar om det går att separera "signal GND" med "LED drivar GND"
Ser inte ut att vara möjligt efter att ha tittat i databladet.

Förslag...
Ta bort "VCC +5V" mellan Arduino kortet och kretskort 1. Koppla GND i en stjärna mellan alla kort och matningskällan med grov ledning där ledningen mellan stjärnans mitt och matningen skall vara så kort som möjlig. Koppla +5V och VCC från PWM kretskorten (två ledningar från varje kort) i en stjärna också, ledningen mellan stjärnans mitt och matningen skall vara så kort som möjlig. Kontrollera att matningen kan leverera tillräckligt med ström.
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Jag har tagit bort VCC från arduinon och har extern +5V istället.

Sen tog jag bort USBn läs mitt föregående inlägg högst upp bara.

Jag kan inte kräma ur mer än 500mA från USB så jag kan inte driva allt, därav extern pc-nätagg.
Men samma USB som är kopplad till arduino har aldrig varit kopplad till +5V LED. Det har varit en seperat USB.

Men det vart som sagt annorlunda då jag tog ur USB helt ur ekvationen.

Finns det skärmande el-tejp ? tänkte de var smart att tejpa fast kablage på skivan med en sån tejp.
Så man kan dra fina prydliga kanaler.

BER
Jag ska undersöka ditt tips, tack. Borde man inte kunna dumpa GND från Arduinon oxå? Så GND in bara kommer via gröna kopplingsplinten?
Iofs kan jag prova om de påverkar först.
Försöker bara minimera kablage.
Jag kör med 1,5mm2 kabel som LED drivare, tror jag, standard högtalarkabel är det.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Sen tog jag bort USBn läs mitt föregående inlägg högst upp bara.
Vi skrev inläggen ungefär samtidigt så jag han inte se ditt inlägg...

Men samma USB som är kopplad till arduino har aldrig varit kopplad till +5V LED. Det har varit en seperat USB.
Jag skulle gissa att en USB port ger för lite ström för +5V LED även om det bara är +5V LED den driver. Har du en kraftigare matning så kan du dra VCC ifrån den också...

Finns det skärmande el-tejp ?
Har ej koll på det, det finns i alla fall koppartejp. Men skärmningen skall vara omslutande om den skall göra någon nytta och det är primärt signalkablarna du behöver skärma.

Jag kör med 1,5mm2 kabel som LED drivare, tror jag, standard högtalarkabel är det.
Det räcker förmodligen bra.

Borde man inte kunna dumpa GND från Arduinon oxå? Så GND in bara kommer via gröna kopplingsplinten?
Du behöver sammanbinda GND mellan Arduinon och och första PWM kortet annars har inte data och klocksignalerna från Arduinon kortet någon referens att jobba emot.

Förutom jorden mellan Arduinon och första PWM kortet så skulle jag testa att enbard jorda PWM korten via den gröna plinten för att undvika jordslingor.
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Uppdatering.

Längesen man skrev här.

Jag har inte glömt mitt bord, men har haft lite andra saker för mig på fritiden. (fastnat i android app-träsket)

Nu har jag kopplat allting, har lite problem med sista kretskortet, de lyser av sig själva. (men de andra 4 funkar fint)
Vet inte riktigt vad jag ska göra.
Experimenterar lite med GND. Just nu har jag GND från arduinon till det första kretskortet, de andra fyra har jag gnd inkopplat på kopplingsplinten.
Sen har jag VCC från nätagg, alltså gemensam +5V.

EDIT1 Det verkar som det alltid är det kretskortet som är sist(?), vad beror det på? Jag har ju daisy-chainat alla. Måste jag loopa nånting eller?
EDIT2 Jag kopplade på en till TLC, via det sista kretskortets utgång. Då slutade den bete sig konstigt. är väl inte hela världen att man måste hänga på en extra tlc. men ändå intressant fenomen:)

Nätagg
Sen har jag lite problem med nätagget från en PC, den slår av sig själv och vill inte starta igen på ett tag.
Kanske fanns en bra anledning att den låg på data-skroten:)
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

RGB LED TABLE
Så där.
http://www.youtube.com/watch?v=oLkirk7SSBg

Skapligt, det man inte kan se är att de blinkar lite grann om LEDs, vet inte varför.. kan nog bli ett problem när dom ska lysa konstant..
Får bottna i det på nåt vis, ingen aning hur..
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Kanske PWM frekvensen du ser?
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

kankki,
hmm kanske det.. är det nåt man kan lösa med programmering?
har inte hunnit testa min egen kod utan kört på ett färdigt kod.
men hade inte det fenomenet när ja provade förut.
kan d vara nåt annat?
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Crap, här har man suttit och funderat i ett par timmar på coola saker att göra med RGB-lysdioder.

Idén med ett vardagsrumsbord infaller då, varav jag minns att jag sett denna tråd.
Innan jag letade rätt på tråden igen så kom jag och tänka på nån form av touch-sensor, t.e.x värme för att kunna lysa upp varma koppar eller dylika... visade sig att du redan tänkt på allt.

Nåja, jag kommer rippa dig ganska rätt av, grunden till bordet kommer dock vara annat... :)

Nu ska jag fortsätta läsa igenom tråden... ;)
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Sådär ja, för att tacka för en VÄLDIGT bra byggbeskrivning (jag gillar starkt dina små-poster oavbrutet, man känner sig nästan delaktig i projektet!) så hade jag tänkt dela med mig av lite jag lärt mig..

Gissningsvis så är det avståndet och helt enkelt signalförlusterna/störningar som orsakar problemen.
Det var första tanken som slog mig direkt när jag läst att du inte kört några avkopplingskondensatorer och sen hade problem med USB... Störningarna från datorns PSU sprider sig rätt snabbt, ihop med signalförluster så blir det kaos.

Jag noterade lite läsvärda poster på TI.com för bara nån halvtimma sen;
http://e2e.ti.com/support/power_managem ... spx#579891

Jag har sett många som föreslagit om att över 100cm totalt börjar det bli lite väl långt...
Du har inte funderat på (nu är detta lite taskigt eftersom du nästan är klar...) att använda längre LED-kablar och sätta IC'na närmare varandra?

Som jag nämnde ovan kommer jag bygga något liknande, fast med ytmonterade komponenter, IKEA-bord och TLC5947 (24 kanaler istället för 16)...

Jag råkade sådär lite av "misstag" dra hem 1000pcs 5050 RGB SMD dioder från ebay för par dagar sen.... :vissla:

/ Jim
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Jine:

Tack för ditt svar.

Jag kan inte med säkerhet säga att det är kabellängden som gör att de flimrar.
Jag har försökte hålla det så kort som möjligt såklart.
Jag har avkopplingskondensatorer på varje kretskort och jag driver allt med en PSU +5V.
Det verkar som PWMen flimrar på nåt vis av nån för mig okänd anledning, jag har haft flimmer problem även när jag kört på ett enstaka kort bara för att testa.

Mitt bordsprojekt ligger lite på is nu för jag och en polare håller på med en android app sen 2 månader tillbaka.
Och nu är en flytt på gång så jag vet inte när jag kan återuppta arbetet.

Men som det är nu så lyser den etc.
Det som är tråkigt är att det flimrar som sagt.
Då jag väl sätter igång igen ska jag skriva ner allt mer detaljerat så kanske vi kan lösa problemet tillsammans :D Väldigt önskvärt! Men ska även prova med att justera mjukvaran lite. Ska prova oxå om det kan lysa konstant i överhuvudtaget, just nu har jag bara provat med fade effekt på dom.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Jag har bara skrivit ett fåtal rader kod till AVR/Arduino i mitt liv så, rent kodmässigt är vi nog på ungefär samma nivå (EDIT: Vid närmare eftertanke så är du nog bättre)
Har en del erfarenhet med PIC/PWM/SPI dock...Jag googlade lite på det och verkar som att fler har problem med det, testa söka "flickering TLC5940" så får du en.. hel del. :humm:

Jag sitter och planerar att täcka nästan hela IKEA's soffbord (blir ~2cm marginaler på varje sida om jag räknat rätt) med 4x4cm 5x5cm celler.

Bild

Går in runt 21x13st celler isåfall, dvs 273st LEDs / 819 kanaler (!)...
EDIT: Med 5x5cm stora celler blir det 17x10st celler samt 2cm marginal på varje sida - totalt 170 LEDs / 510 kanaler... Vilket känns vettigare :)

Än så länge har jag dock inte funderat över styrning, mer än att jag samplat hem ett tiotal TLC5947/5951/5940 jag ska leka lite med.. :)
Jag har alltid varit skeptisk till Arduino, och om jag inte minns fel har jag nog något 32bit?? LPC-demokort liggandes, har för mig att det var riktig snabbt iaf... Aldrig kodat en rad till dom dock...

We'll see vad det blir av det här :)
Tråkigt att ditt projekt står still dock, lycka till med flyttten!
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Det låter som en fin idé :D

Jag ska ju flytta till Sthlm så vi kan göra studiebesök hos varandra :D

Får google på "flickering TLC5940", tror jag gjorde det förut.
Nu blev man nästan sugen på starta upp allt igen.
Får göra det sen har lite ledighet mellan jobben att ta ut.
RGB LED bord vs. beachen.......... tight race.

Jag kör med Arduino mest för att det var en bra inkörsport, är långt ifrån expert så jag fortsätter med det.
Har fått en bra koppling mellan Android telefon/platta -> PC -> arduino att funka så kör vidare med den.
Ska styra bordet från en surfplatta eller telefon sen hade jag tänkt.

Har inte gjort mina "ljuslådor" ännu, det är mkt pill och mkt illaluktande klister.
Måste även köpa en glasskiva, lättare att få slätt oxå.

Men de blir nice!

EDIT: sökresultat.
Other tips Mike gave are: Getting separate power lines to each TLC, instead of chaining the VCC and GND lines, and place the TLC as close together as possible (in order to keep (signal) lines as short as possible).
Självklart kan jag ha längre kablar till LEDs, men jag har ju lött så fint redan hahah.. fan åt helvete;P haha..
Men om jag gör om allt så ska ja fan använda enkeltråd till LEDs och bara trycka ner en skalad i HEADER listen.. :D
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Inlägg av colliman »

Vet inte om det kan vara till någon hjälp.
Jag har rgb led på sladd och där är max längd 5M för att matningen inte hänger med i så tunna kablar.

Nu vet jag inte vilken area du använder, men det var bara ett tipps.

Flimrar det mindre om du har färre moduler inkopplade?

C-man
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Välkommen tillbaka mig själv. (är nu klar med spel-appen till Android)

Nu har jag grejat lite till.

Jag har lött ihop en "dummy-TLC" på lite experimentkort

Så nu är den klar.
Men nu har jag ju fortfarande flimret kvar.
Och jag har märkt att om jag sätter i och tar ur kontakter från grenuttaget som PC-nätagget sitter på så blinkar alla dioderna till en sekund.

Så det måste ju vara något med jordplan eller nåt??

Sen det där med flimmer beror säkerligen på för långa signalkablar(?).
Så jag vet inte.. kanske måste man göra om alla dioder, suck, och lägga alla kretskort närmare varandra.
Bild
Skriv svar