Schnegelwerfer, tack för länken.
danei, jag missade ditt inlägg, sorry.
Icecap: Förlåt om jag kanske fräste till lite mycket, förstår hur du tänker, och jag tycker det är jobbigt när folk inte orkar göra något själv utan bara frågar massa..
Tyvärr så måste jag fråga några frågor till

Jag har googlat och lusläst din länk Schnegelwerfer men komihåg att detta är min första lilla skapelse.
Jag hittade dock en jätte bra guide: http://www.geocities.com/SiliconValley/2072/proj2.htm om detta och fått se på bilder och inte bara ritningschema börjar allt klarna - känns bra.
Jag har tänkt att anväda,
R1: 1,000 ohms (motstånd)
R2: 5,000 ohms (motstånd)
C1: 130 microfarads (0.00013 farads) (kondensator)
Det är samma som i guiden och det är ungefär den hz som jag är ute efter. Ska försöka hitta sakerna nu på elfa (men det är en DJUNGEL)..
Men till min fråga:
Ang. strömmen. I guiden använder han 5v, i Schnegelwerfer's länk står det 8v som exempel, och det står att man kan använda mellan 3-15v och i databladet står det om jag uppfattar det rätt att den optimala är 10.6v? Att den tål olika temp?
Låt säga att man använder 10v vad kommer ut som output? Gör den ett motstånd? Så att det kanske kommer ut 9.8v till dioden? De 10v går ju genom motstånd, kondensator och chippet så vad är "förlusten" på stömmen? Kan inte se något om det?