Likrikta och begränsa ström

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
id_hunter

Re: Likrikta och begränsa ström

Inlägg av id_hunter »

Om jag istället använder två ledare som max ger ut runt 10V vid ett väldigt högt varvtal, skulle det då gå att använda LM7805 tillsammans med kondensatorer för att reglera spänningen till max 5V?
Hittade följande guide: http://electronics.howstuffworks.com/di ... onics4.htm
Om det går, hur tar jag reda på vilka specs på kondensatorn som lämpar sig? I guiden står det mellan 100 och 1000mF men det säger mig inte så mycket, det borde väl behöva vara mer specifikt en så för att få en jämn och fin spänning? Men i övrigt, kan man använda sig av det kopplingsschemat?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är fler saker att tänka på när man gör reglerkrets till en PM-generator och stor varvtalsområde från lätt bris till orkan. Hade generatorn varit kopplad till en motor som alltid bara går 1500 rpm/min så är allt mycket enklare. Nu har man samma problem som generatorer till moppe och MC där maxvarvet är kanske 10 ggr högre än tomgången och man vill ha tillräckligt med ström och spänningen redan vid tomgången, så kommer spänningen vara 10 ggr högre vid maxvarv om den inte regleras genom att man drar så mycket ström att spänningen sjunker till önskad nivå - dvs. en shuntregulator...

med andra ord du vill ha användbar spänning typ 8- 10 Volt även vid ganska liten vind och generatorn efter utväxling kanske snurrar bara några varv i sekunden, betyder att spänningen är typ 5-10 dubblad under en storm när vindsnurran snurrar 5-10 ggr så fort.

Detta betyder att man måste göra regleringen i två steg Efter likriktaren och glättningskondingen sätter man först en shuntregulator liknande http://www.c-realevents.co.uk/childgen/shuntreg.gif (kondingen är dock lite väl stor i min smak) som gör att spänningen inte blir mer än 10-13 Volt oavsett hur fort generatorn snurrar - därefter snygga upp det med en regulator efter av tex. redan nämnda 7805 eller LM317 med två motstånd för att reglera ned spänningen till 5.0 Volt. Kondingen på typiskt någon och några µF som man sätter på var sida om 7805-regulatorn är till för att regulatorn inte skall självsvänga.

Shuntregulatorn skall dimensioneras så att den klarar av hela generatorns skapade effekt vid säg 13 Volt och ger generatorn 1 ampere i kortslutningsström när den snurrar fort så skall shuntregulatorn klara minst 13 Watt värme kontinuerligt på sin effekttrissa.

---

När det står 100mF eller 1000 mF så menar man oftast 100 eller 1000 micro-Farad och skall egentligen skrivas µF för att undvika missförstånd

100 mF som 100 milli-Farad är närmast uteslutna i dessa sammanhang då dessa kondingar är 1000 ggr större i fysisk storlek - dvs. närmare hinkstorlek och sådana kanske man hittar i dom absolut fetaste bil-ljudsbyggena och kosta massor per styck och levereras troligen på pall...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Lite undrande, bordsfläktar brukar väl vara fältbursmotorer, vilka inte kan användas som generator, eller??

Att mäta resistans på en motor, generator eller trafo är tämligen meningslöst, då det i princip inte säger nånting (om man inte skall finräkna förståss), vilket ligger långt upp i kunskaps nivå.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om man skall titta på generator för mindre experimentvindsnurror så är det nog snarare navgenerator för cykel - dom ger förvisso kanske inte så mycket ström i ampere räknat men dessa ger fort spänning även vid lågt varvtal och strömmen brukar vara runt 500 mA (för 6 Volt och 3 W lampor) vilket är standard USB-laddström. Obs shuntregulator måste man fortfarande ha då när telefonen mm. slutar ta laddning för att det närmar sig färdigladdat och strömmen sjunker under 500 mA så sticker spänningen upp snabbt till både 10, 20 och kanske 30 Volt om det snurrar med lite högre varvtal.
id_hunter

Inlägg av id_hunter »

Var lite inne på en/ett navdynamo först men det blev alltså en bordsfläktsmotor (borrade hål i rotorn och limmade dit neodymium-magneter).
Okej, men om vi börjar med glättning/rippel-kondensatorn då, hur stor bör den vara ungefär (spelar det stor roll)? Efter den har jag alltså en "jämn" ström men den varierar dock beroende på vinden och därför vill jag ha dit shunt-regulatorn...
Shunt-regulatorn sedan, har ingen erfarenhet av kopplingsscheman så om någon skulle kunna förklara vad de olika symbolerna innebär så skulle det uppskattas. Överst har vi ett motstånd men vad är saken nedanför och till höger för något (trekanten och cirkeln)? Sen har vi kondensatorn som kanske är lite för stor (vilka specs skulle kunna passa bättre?) och vad är saken till höger ("2K2"), antar ett till motstånd?

Och sedan spänningsregleraren, ska jag ha både motstånd och kondensatorer på vardera sida om den (värde på dessa i såna fall)?
En till sak angående kondensatorerna, kollar lite på Elfa men det finns ju många olika (t.ex. keramiska eller elektrolyt men sedan finns det flera "underkategorier"), vilken typ ska jag ha?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Oj, det är alltså på riktig nybörjanivå inom elektronik - då kanske det blir lite mycket på en gång och det är lätt att jag som skribent tar mycket som självklart som tex. symbolerna för transistor och zenerdiod som du undrade över.

men innan vi börja med detta så bör du prova vad din byggda generator ger för ström, då det är en viktig parameter i dimensioneringen senare.

Har du möjlighet så bör du mäta strömmen som lindningen ger när den är kortsluten och du snurrar generatorn samtidigt med tex. en borrmaskin - du behöver inte snurra så fort utan det räcker att man varavar sakta upp till man ser att strömmen inte ökar längre - då har generatorn nått sin strömgräns och kan inte ge mer ström hur fort man än snurrar. När du har gjort detta så öppnar du kretsen och mäter spänningen vid samma varvtal och se om den är hög nog för att vara användbar.

Skall man ha hög spänning vid låga varvtal och helst också en del ström så brukar det innebära väldigt kraftiga permanentmagneter i generatorn. Det är ju så att om man lindar flera varv för att få högre spänning vid ett visst varv på rotorn så sjunker strömmen i motsvarande grad.
id_hunter

Inlägg av id_hunter »

Vet inte riktigt vad att kortsluta eller öppna kretsen innebär men så här gjorde jag i alla fall för att mäta strömmen:
http://img864.imageshack.us/img864/8331/img0045z.jpg
Multimetern är inställd på "200mA" så jag antar att det där innebär 15.4 mA? Om jag byter plats på röda ledaren till V/Ohm och vrider ratten till Volt så får jag ut runt 5V (samma varvtal ~500rpm).
Går det att mäta så här? Varvar jag på till 1000 varv så ökar strömmen uppåt 20mA (ska jag mäta mer exakt?) och spänning ökar den också (inte speciellt mycket dock).

Detta är med två ledare som alltså ger runt 5V vid ~500rpm, vilket är det jag dimensionerar mina fläktblad efter. Det finns ledare som ger betydligt högre spänning vid lägre varvtal, men då behövs även betydligt större fläktblad för att få ner varvtalet.
id_hunter

Inlägg av id_hunter »

Har lyckats få tag på en Texas Instruments PTH08000WAH (regulator) som klarar av upp till 14V input (betydligt mer än vad vindkraftverket kommer ge om det blåser som fan).
För att reglera spänningen till 5V så behöver man löda dit en resistor på ~0.348kohm mellan pin 1 & 5: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/pth08000w.pdf (sidan 1 & 7).
Någon som har koll på såna här komponenter som kan svara på vad pin 2 ("track") och 4 ("inhibit") innebär (antar att de är för andra funktioner)?

Sen har jag lite funderingar kring kondensatorn, på sidan 9 under "input capacitor" så står det att om ingående spänning är högre än 3,4V (vilket den kommer vara) så ska man använda en kondensator som klarar av 650mA rippel-ström, sen står det nåt mer som jag inte förstår (tantalum capacitor). Det jag vill ha hjälp med är alltså att välja en lämplig kondensator för ingående, skulle t.ex. den här fungera: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =67-009-42 eller är det t.ex. för hög/onödigt hög kapacitans?

Sist men inte minst, utgående kondensator, några rekommendationer eller är det bara att köra på första bästa 100mikroF som klarar 5V?
Skriv svar