Swesim - Intresseförfrågan

Berätta om dina pågående projekt.
frazer

Swesim - Intresseförfrågan

Inlägg av frazer »

Hallåj!

Jag är ordförande i en ideell föreningen som heter Swesim.
Vi har nog sets till på lite olika ställen här i forumet i olika sammanhang då jag hänger här för att få tips och råd inom de olika spännande projekt vi håller på med inom föreningen.

Jag skriver ett litet inlägg här och nu för att undersöka intresset bland en lite annan målgrupp än de vi normalt brukar nå ut till. Vi har många medlemmar som älskar flygning, men som vet lite om vad som sker bakom kulisserna. För att flyga en simulator räcker det, men ett antal av oss nöjer oss inte med att bara flyga. Vi ser snarare det stora nöjet i att mecka och lära sig hur saker och ting fungerar. Har man ett intresse i elektronik och att hitta på nya spännande idéer så går det väldigt lätt att hitta roliga projekt inom området flygsimulering.

Vi jobbar både med att få liv i gamla tidigare fungerande saker (Viggen- samt Fokker-simulator tillverkad i England t.ex.) samt att tillverka nya saker (Boeing 737-simulator t.ex.) vilket ger en väldigt stor variation av ämnen inom elektronik-världen.

Jag kan ta några exempel på projekt som vi jobbat med senaste tiden:
DTS (Digital-To-Synchro) - Vi har tagit fram ett eget kort som omvandlar digitala signaler (vinkel) till analoga synchro-signaler (lite som en 3-fas-AC-motor) för att kunna driva riktiga flyginstrument. Film från ett test finns här:
Servo-förstärkare - Vi har även tagit fram en förstärkare för att kunna driva riktiga flyginstrument som är baserade på servo-teknik och AC-motorer.
Display-drivare - En krets baserad på ett Arduino-kort som driver alfanumeriska displayer i vår Viggen-simulator inkl. mjukvara för PC som kopplar sig till flygsimulatormjukvaran samt navigeringssimulering.
ACP (Audio Control Panel) - Ett projekt som går ut på att efterlikna ljudhanteringen i en riktig Boeing 737-cockpit, där varje pilot inkl. observatör skall kunna avlyssna olika radioapparater samt intercom och individuellt justera volym etc.

Om det finns intresse här på forumet så får ni gärna höra av er, antingen via mail (info@swesim.se) eller här i forumet. Givetvis är alla välkomna på besök, vi håller till i Årsta söder om stan med närhet till både tunnelbana, pendeltåg och tvärbana.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Swesim - Intresseförfrågan

Inlägg av Glenn »

Det låter ju väldigt intressant iofs, men årsta är en bit bort om man bor norr om stan.

Jag har f.ö kört viggensimulator medans den var i skarp drift, det var typ det roligaste jag gjorde under min värnplikt :)
frazer

Inlägg av frazer »

Vi har medlemmar över hela stockholmsområdet och t.o.m. utanför (Rimbo, Kalmar, Malmö, Göteborg, Norrland). De senare besöker givetvis inte lokalen lika frekvent som de som bor närmare. Jag bor själv i Hässelby så det är en bit, men tar faktiskt "bara" 40 minuter med tunnelbana + tvärbana. Dessutom är det närmare om jag åker direkt från jobbet eller med bil (20 min om man undviker rusningstid). Brukar dessutom försöka samåka med andra som bor på norra sidan stan, både för att det är trevligt men även ekonomiskt.

Delar eller iaf förberedelse av arbetet kan även göras hemma, vilket t.ex. är fallet när jag utvecklar mjukvara :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Kul att se er swesim'are här, jag tror för övrigt att jag har tryckt era tröjor på jobbet för nåt år sedan :)
(viggenplan och nån text på bröstet om jag inte minns fel?)
saxofon

Inlägg av saxofon »

Kul! :tumupp:

Jobbade med 37 simulatorerna på SAAB i Linköping för många år sedan.
(inser ju nu att man har blivit gammal gubbe :D)

Mestadels utvecklings-simulatorerna på SAAB men ibland tog man sig till
flottiljerna för att jobba med pilot tränings simulatorerna där.

Har många goa minnen från det, mitt första jobb.

I JA37 sysim (utvecklings-simulatorn för jaktversionen) så hade vi en
dome där man enbart kunde se marken i form av ett enkelt rutnät,
mest för att få en markreferens. Kommer ihåg att det var en gammal
(redan på den tiden :) ) "Alfa-dator" som ingen vågade peta på för
kompetens/doc etc att programmera den gamla 4-bitars datorn fanns inte kvar :D

Ni ser ut att ha fått till en bra omvärld, antar det är filmat lite snett bakifrån för
det ser ut lite som att planet åker lite sidledes också och inte enbart rakt fram ;-)
Man hör "kniven" jobba lite också i loopingen tror jag (den lilla skivan som sitter
i spaken och som "hugger" lite mot handen som en varning för överstegring).
Vad jag kommer ihåg så var horisont-indikatorn inte så stabil som på videon
när man flyger genom 90 grader rakt upp, det var mer "fladder" så att säga.
Men det kan ju iofs bero på flygmodellen också, vi hade några VME datorer
(baserade på 68020 och 68040) så vissa genvägar fick ju tas... :D

Skulle ju vara trevligt med ett besök någon gång för att ser hur ni har det :)
frazer

Inlägg av frazer »

Givetvis är du välkommen att komma och hälsa på, alltid kul med intresserade besökare :)

F.ö. jobbar vi på med DTS-projektet, nu är första instrumentet i simulatorn igång:
Skriv svar