Hjälp med stort monoförsteg

Berätta om dina pågående projekt.
freddenacka

Hjälp med stort monoförsteg

Inlägg av freddenacka »

Hej
Jag håller på att försöka mig på att bygga ett stort monoförsteg. Det inehåller ett grammofonsteg (RIAA) med justerbar gain och bas och diskantinställningar.
En bost med ställbar gain för cd radio och osv. Samt ett enkelt försteg med 2 utgångar för att man även skall kunna spela den i en stereo anläggning = 2 högtalare.
Den bygger på 3 st oampar opa 2143.
Då jag är novis inom elektronik och håller på att lära mig tar jag gärna råd av er som kan desto mer.
Lägger med pdf på Bugpro så att det går att jämföra hur de har löst detta.
Titta gärna in på min blogg om mono ljud monorecords.wordpress.com
MVH
Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
freddenacka

Re: Hjälp med stort monoförsteg

Inlägg av freddenacka »

Ingen som har några synpunkter på detta?
Jag tänkte börja att bygga phonodelen i nästa vecka och kolla hur den reagerar när jag switchar mellan olika lägen osv.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det som kan ge knäppar vid omslag och sprak i pottar är om det går minsta lilla DC-ström genom dessa dvs. även i µA och nA området - så det kan vara ide på att gå igenom lösningen och AC-koppla där det går och inte ställer till med något.

På tex schema 2 av 4 så måste OP-ampen vara väl balanserad så att det inte går någon ström alls i återkopplingsnätet vid utan signal samt att omkopplaren är av modellen att nästa kontakt sluter innan den förra bryter - annars kommer du få hopp och knäpp när DC-offseten hoppar runt när du väljer olika förstärkning - speciellt i läge med lite högre gain.

det är väl ett par saker jag såg så här.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Går det att lägga kopplingskondensatorer 47 uF innan omkopplaren på sid 3? Eller kommer det att påverka bas och diskant korrigering?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det går att sätta konding före pottarna på sidan 3 om den är tillräckligt stor för att inte påverka lägsta frekvensen allt för mycket.

ju lägre inimpedans på OP-amparna, ju större kondingar samt att man måste tänka på att kondingarna fungera bra också vid 20 KHz - dvs. inte tappat allt för mycket kapacitans och tom. blivit induktiva som stora ellytar gärna kan bli vid höga frekvenser. mao kanske du får använda fler kondingar paralellt av olika storleksklasser för att klara frekvensområdet bra. För stora impedansvärden på OP-ingångar är heller inte bra då sådant ger mer termisk brus

Det är alltid en avvägningsfråga.

Använd gärna spice-simulator för sådana spörsmål för att se verkan av tex komponentvärde och frekvensgång. Om möjligt och tillgänglighet, kör med modeller av komponenterna du tänker använda och inte ideala komponenter.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Vad är en spice-simulator?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Angående sidan 2 och liknande kopplingar:

Eftersom du har JFET på ingången för operationsförstärkaren behövs endast kopplingskondensator seriellt med R20. Dock måste ingången vara likspänningskopplad och då behöver du ytterligare en resistor parallellt med kopplingskondensatorn och R20.

Med 47µF behöver du nog inte bekymra dig om den undre gränsfrekvensen. Annars får du fram frekvenssvaret enklast via någon simulator, till exempel som redan nämnt SPICE.

http://en.wikipedia.org/wiki/SPICE

Sök även runt på forumet då det borde redan finnas en del sagt om SPICE.

Angående induktanser från elektrolytkondensatorer är dessa nog inte särskilt mycket större än vad komponentbenen ger. Ett tips är att ta det problemet senare om det nu skulle dyka upp.
Senast redigerad av psynoise 1 februari 2012, 16:41:15, redigerad totalt 1 gång.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Hej
Tack för denna info!
En sak som slog mig nu när jag sammanställde allt. R37 är 316 ohm, den är lite svår att få tag på. Skulle det göra nån större förändring om jag höjer eller sänker det värdet något?
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Han i går börja lite lätt med phono delen.
Bild
Skriv svar