Tips på byggsats SMD

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chrille112

Tips på byggsats SMD

Inlägg av chrille112 »

Jag skulle vilja lära mig att löda smd-komponenter i olika storlekar och tänkte att en byggsats kanske kan vara bra att öva på.
Problemet är bara att jag inte hittar någon särskilt upphetsande. Någon som har tips på något kul? Det spelar inte så stor roll vad det är, bara det är rätt mycket komponenter.
Fortran
EF Sponsor

Re: Tips på byggsats SMD

Inlägg av Fortran »

DeVille hade nått sånt på lager tror jag.
Sen om han har kvar eller ej är en annan femma, men det finns en tråd om det här nånstans.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Tack för tipset! Jag hittade tråden: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=55302
Dessvärre var det slutsåld, och dessutom känns det lite tråkigt att löda något som inte "blir" något ;)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Om du kan med PIC -processorer har jag ett kort med gott om ytat på ingång som du skulłe kunna få ett. Det blir kanske inget speciellt för dig men det är gjort för att driva två små motorer och man kan koppla in ett gäng servon samt kommunicera över RS 232 med mera. Ganska universellt alltså, går garanterat göra något kul med om man vill leka med PIC.

En del komponenter såsom SOT23, 0402, 0603, 1205, PLCC40, SO8, SO16 mm.

Edit: Fast komponenter får du ordna själv då. Annars kanske en förstärkare från 41hz kan vara något?
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Har bara testat lite smått med PIC men har fått för mig att köra Arduino nu... :P
Men supertack för erbjudandet! Du har händelsevis inget annat kort liggande? Jag betalar självklart för det!
Senast redigerad av chrille112 6 februari 2012, 14:41:47, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nix, inget i dagsläget tyvärr.

Anledningen till att jag får dem liggande är att jag beställde 10 ifrån iTeadStudio, men behöver bara 1 eller max två. :)
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Aha, vad synd :)

Det känns dumt att säga nej till allt men jag kollade 41Hz och vet inte riktigt vad jag ska ha en sån förstärkare till... :vissla:
Jag tänkte mig kanske nån lysande grej, typ en klocka med 7-segmentdisplay eller nåt? Eller ett labbaggregat, men det kanske är ovanligt med smd?

På Electrokit hittade jag bara 2 st med SMD, varav en var helt slutsåld och den andra var en beslutfattare med typ 10 komponenter.
Försökte leta på ebay, men där hittade jag inget alls.. nån som har tips på vad som man ska söka på?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag orkar inte leta upp just SMD, men kolla in https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... byggsatser
Där fanns ju en del att välja på.

Annars är det väl bara till att knåpa ihop någonting eget och beställa/göra egna mönsterkort :wink:
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Elfa hade typ en smiley-gubbe med lysdioder, inte så kul :P

Ja, jag ska nog beställa 100 kort och börja kränga smd-byggsatser :D
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

RAMPS är en arduino-shield för att driva små stegmotorer och fläktar/värmelement (eller annat som är vettigt att köra PWM på).
Det är bara ett 40-tal SMD-komponenter och bara två-öars, men det är åtminstone användbart :). Det finns färdiga kit, eller så kan du fixa kort och komponenter själv (antagligen meckigt).

För gesällprovet finns det byggsatser för de små dotterkorten med själva drivarna på (finns även färdiga pololu/stepstick-kort att tillgå). Kortet är ju egentligen tänkt att driva en RepRap-skrivare, men det går att använda till lite vad som helst som har mindre stegmotorer.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Tack för tipset!

Jag tror jag ska göra allt lite mer komplicerat genom att leta upp schema på något labb-nätagg, konvertera det till ytmonterat, beställa kort och bygga ihop. Inte så mycket mening med ett ytmonterat nätagg kanske, men det känns som ett rätt bra nybörjarprojekt för att öva på en massa saker.
Skriv svar