Stun Gun bygge

Berätta om dina pågående projekt.
KONSTAPEL-MURMEL

Stun Gun bygge

Inlägg av KONSTAPEL-MURMEL »

Hejsan jag skulle vilja bygga en Stun gun. Här kommer beskrivning:

Detta är den enklaste versionen, men den ger inte heller någon spänning i
klass med nåt bullfence. Den är mycket enkel att göra. Du kopplar in ett
relä på sig själv, dvs det upphäver spänningen till sig själv när den
kopplas in, och skapar därför en fin oscillation. En spole som urladdas ger
som bekant en utspänning som är högre än inspänningen, och genom denna oscillation skapar vi en växelström med denna högre spänning.

+ -------------* *----+
---- |
9volt |
|
- --------+---/////--+-+
| |
| Spänning |
ut

Reläet är normalt slutet. När spänning flyter genom spolen, aktiveras
strömbrytaren och stryper strömtillförseln till spolen, så att
strömbrytarn återgårtill usprungsläget och allt börjar om frå början.
Strmmen rusar hela tiden in och ut i spolen, och det är utströmmen vi tar
vara på genom att ansluta två poler tvärs över spolen till exv. en person.
Denna spänningen vgar du ansluta till dig själv som test, men om du
anfaller en helt ovetande person, kommer denna person i alla fall att bli
chockad, speciellt som denna variant pä chockladdare har det klassiska
"bzzz"-ljudet inbyggt.

Vilka kompenenter är det jag behöver? Jovisst vet jag att det är en spole, 9V batteri & relä. Men exakt vilka rekommenderar ni?

Skicka gärna kundvagn från elfa eller direktlänk till varorna. För att välja är inte riktigt min grejj :)

hejsvejj
Senast redigerad av KONSTAPEL-MURMEL 6 oktober 2005, 00:32:36, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Här är en produkt jag kan tipsa dig om Hit me! :D
KONSTAPEL-MURMEL

Jaha, är det olagligt? Visste jag inte, ursäkta mig :(
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Hehe, den var bra.

Men allvarligt talat, Stunguns är inget att leka med. Om du inte kan välja delar själv på Elfa, så bör du nog vänta lite med ett sånt här projekt.

Bara min åsikt.
KONSTAPEL-MURMEL

Jag vill ha reda på vilka du hade som har gjort detta projekt innan.

Och hur hög volt kan den leverera ut egentligen?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Du borde göra studiebesök på kopparbunken på chalmers. där exprimenterade de med miljontals volt om jag inte är helt fel ute :)

http://www.chalmers.se/sections/samverk ... pparbunken
KONSTAPEL-MURMEL

Och dem hade 9V som strömkälla? Imponerande...
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

kan ju rekomendera dig att inte bygga den modellen. den är klen osv. har provat den ett antal gånger. det kittlar bara till lite i tassarna. Men det är inte sp, ett riktigt... vill du ha bra beskrivningar/scheman på riktiga så säg till...

sen kan jag tillägga att stunguns inte är så farliga som alla tror. De är inte farliga eller dödliga om man inte har dåligt hjärta o ligger på ålderdomshem. Det är fasen inte värre än att ta i ett elstängsel.
Visst, man kan få lite märken i huden, om man håller det en bit ifrån.
Jag har blivit stunnad av alla möjliga olika sorter, allt från 50.000 till 1.000.000 volt. det är inte så farligt. Du märker att det gör lite ont i armen, man rycker den åt sig o det värker som fasen. Men det är verkligen inte dödligt o man inte har skador på pumpen.

Men en "stungun" som kan vara dödlig, för friska personer är den s.k. hemmagjorda varianten av en engångskamera. Det är lite värre. Men o andra sidan ger den ut all kapacitet ur kondingen.
Vilket är mer än en eller två amp. Det är kort tid. MEN det kan få hjärtat att stanna om man tar det för nära. (all info får jag från en läkare i släkten)

Men, man ska vara ytterst försiktig. och det är olagligt i sverige. samma straff som vapeninnehav.

Men, vill har MURMEL nu ha ett så ska vi inte hindra honom, det är hans liv.
KONSTAPEL-MURMEL

Vad blir tror ni värdena ligger på med 9V, alltså utspänningen (där man ska stunna):

Volt:
A:
W:

Jag kan inte så mycket teoretiskt om elektronik så säg till om jag har reformerat mig fel eller så.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

beror på om du kör med direkt från relät... max 100 volt... amp, 0,001 - max 0,1 ?. ca

Watt.... lite!!!
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

KONSTAPEL-MURMEL skrev:Jag vill ha reda på vilka du hade som har gjort detta projekt innan.

Och hur hög volt kan den leverera ut egentligen?
"Hur hög spänning" tack.
Spänning är benämningen, volt är enheten.
Likadant med ström och ampere, effekt och watt osv.
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Jag förundras alltid över denna fascination över "stun guns". Är det ovanligt många elektronikintresserade som är sadister eller masochister eller finns det någon annan anledning.

Stun guns kan vara farliga på andra sätt än att de stoppar hjärtat. Det kan säkert upplevas väldigt skrämmande för den som drabbas, likställt med att bli lätt knivskuren. En person som blir "stunnad" har inte kontroll över kraftiga reflexrörelser, det kan orsaka skador på muskler/senor/skelett/hud.

Om det är högspänning du är intresserad av finns det andra saker att göra, t.ex. en "Jakobs stege". Ta alla varningar om höga spänningar på allvar. Det kan vara direkt dödligt eller bara förkorta ditt liv (t.ex. utsättas för ozon). Gör inget du inte förstår. Men det är i alla fall inte gjort för att medvetet göra någon illa.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

jag sätter rätt mkt på att du har hämtat den där beskrivningen från Swedish Infomania ^^

Kul att läsa det men man ska inte göra det mesta.

Vet att jag själv läste mycket i den för ett par år sedan...
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Lär dig elteknik före du börjar på med stunguns. Och det finns roligare saker att bygga kan jag säga.

Att det bara är hans liv som står på spel om han bygger en stungun vill jag inte riktigt tro på, skulle inte tro att han stunnar sig själv utan andra.

Varför inte bygga något helt ofarligt som är roligt istället för att ge sig elstötar som kan vara dödliga? Vill du ha en elstöt, gå ut och starta gräsklipparen och ta i tändstiftet med en hand, då känner du hur "skönt" det känns... :roll:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En stöt från en gräsklippare känns riktigt ordentligt. "Provade" det (ofrivilligt förstås) när jag tankat gräsklipparen en gång.

Vill man bygga en stungun utan elektronik-kunskaper så kan det knappast vara för att man vill lära sig. Snarare kan det vara rent livsfarligt att koppla med sådana saker när man inte har tillräckliga kunskaper.

Därför reparerar jag aldrig tv-apparater: Jag har goda kunskaper i elektronik rent allmänt och kan reparera det mesta, men jag kan inget om hur en tv transformerar upp, så det vore bara onödigt att försöka. Om jag inte skulle skada mig själv så skulle en felkoppling kunna orsaka brand eller att någon annan blir skadad.

-Jag vet att en tv inte är samma sak som en stungun, men i båda fallen är det farligt om man inte vet vad man pysslar med. :shock:
Skriv svar