Det har gått en tid sedan dess, andra saker har prioriterats. Nu är det kallt ute och det passar bra att pula lite inombåts i braskaminens sköna värme, så nu skall tankmätarna tillverkas. Det rör sig om 2 st mätare för 2 st 240 lit. vattentankar och när det funkar som jag vill så går jag vidare med dieseltankarnas och septitankarnas nivåmätare.
Ja, det började redan för en dryg vecka sedan när jag här på forumet efterlyste någon som kunde fixa ett par mönsterkort till rimligt pris. Det löste sig direkt tack vare Fortran som gjorde ett riktigt proffsjobb, inom 3 dagar så hade jag 3 st kort i brevlådan. Eftersom hela mitt båtbygge är ett lågbudgetprojekt på grund av en helkass pension så har jag valt att bygga nivåmätarna själv, så länge jag är frisk så anser jag mig vara miljonär i tid och försöker rota fram det mesta ur skrotlådorna.

Om man kollar i den första länken kan man se hur jag tänker lösa det hela. Jag vill ju någon gång sjösätta det här flytetyget så det gäller ju att försöka göra saker så lättvindigt som möjligt. Jag har därför valt att plocka lösningar från internet i så stor utsträckning som möjligt.
Där har jag bland annat hittat den L/C-meter som med vissa anpassningar i programkoden kommer att bilda ryggraden i nivåmätarna.
Ok. Först av allt så ska de fina mönsterkorten borras, till det tänkte jag använda min GAMLA Dreml (original) och ett borrsstativ inköpt från någon lågprislada. Problemet var att Dreml inte passade i stativet. Jag hade emellertid turen att hitta en mutter som passade på Dreml gänga. En vanlig M20 faktiskt. Förr i tiden när jag hade min verkstad så hade jag en svarv, den hade varit guld nu. Jag hade kunnat svarva en hylsa till muttern så den hade passat i stativets hål.
Efter ett långt sökande i mina skrotlådor kunde jag konstatera att inget lämpligt rör fanns att tillgå för att svetsa in min mutter i. Det fick bli en annan lösning. Någon stans hade jag ett par tuber med Extreme Strong Epoxy.
Hålet i borrstativet fettades in och fick fungera som gjutform, i med muttern och epoxyn. 2 timmar senare kunde jag knacka ut min Dremladapter ur borrstativet. (för att inte epoxyn skulle tränga in i gängorna hade jag fyllt muttern med kemisk handske.) Att muttern flyttade sig lite när jag fyllde på epoxyn såg jag inte som så viktigt. Här har jag rensat gängorna och slipat av lite överflödig epoxy. Bara att montera den på Dreml. Och montera det hela i stativet. Jag har nu borrat det första kortet och allt funkade perfekt. Nu ska jag lägga en pinne i brasan.